|
||||
|
||||
Förrätter och smårätter
Citat:
Är det en allmän uppfattning att förrätter och smårätter i Grekland är olika slags maträtter? Eller menas helt enkelt att det ena är något man äter före en huvudrätt och det andra är flera rätter som man äter samtidigt, men att båda kan bestå av samma rätter? |
|
||||
|
||||
Sv: Förrätter och smårätter
Citat:
Om mitt svar är väldigt otydligt kanske någon som är bättre på att förklara kan göra det ex Admirala som verkligen kan det grekiska köket. Eva |
|
||||
|
||||
För mig är det absolut samma rätter vi talar om. Och för vår del kan man travestera talesättet "Det gör inget att de är små, bara de kommer i flock!".
Med det menar jag att vi oftast väljer, oavsett om det är lunch eller middag, att äta ett antal s k "smårätter", "meze" eller whatever you name it. Men det är som sagt samma rätter som en del väljer att äta som en enstaka förrätt för att sedan följas av en huvudrätt. Men vi kör ofta med "meze-middag" eller "meze-lunch". Enda skillnaden för oss då är att middagen blir några fler rätter och lunchen några färre. Ibland finns på menyn grillad lever, eller kanske man är extra sugen på någon annan "huvudrätt", typ kalamares, sjötunga eller annat gott. Och då blir det ju bara någon enstaka "smårätt" innan. T ex tzatsiki som vi oftast äter två ggr om dan när vi är i Grekland. Masse |
|
||||
|
||||
Det här är en kul diskussion. För oss bor i Grekland, hela eller stora delar av året, är även lever, kalamares, sjötunga osv smårätter det vill säga: vill någon i sällskapet ha grillad lever så beställer vi det. Ställer tallriken mitt på bordet och dom som vill äter av den. Det som kanske förvirrar det hela är att många tavernor serverar hela rätter. Det vill säga en tallrik med till exempel fisk, potatis, lite sallad, garnering och kanske en sås. Allt på samma tallrik. Som jag har förstått så är det bara en anpassning till turistindustrin. Och det är absolut inget fel!! På en grekisk taverna ska alla bli nöjda och mätta oavsett på vilket sätt dom vill äta.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Just det! |
|
|||
|
|||
Eva L forklarte det bra, så jeg har ingenting å legge til der.
Forskjellen mellom "turisttavernaer" og "vanlige tavernaer" er ofte, men selvsagt ikke alltid, at de på de vanlige tavernaene lager maten fra bunnen av og har få men vellagde retter av sesongvarer, mens turisttavernaene kjøper endel/mye halv- og helfabrikata, fra storkjøkken, matvareprodusenter osv. Klart folk må få velge selv, men for meg er det viktig, når jeg er i Hellas, at jeg får skikkelig "hjemmelaget" mat og spiser som en greker |
|
||||
|
||||
Det är trevligt att ni skriver om hur smårätter ofta äts av greker, men det var inte det min fråga gällde.
Det jag undrar är det som Masse svarar på ("För mig är det absolut samma rätter vi talar om"), alltså om ni menar att förrätter och smårätter är samma rätter (fast de äts på olika sätt). |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|