Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-03, 13:23
Cissiilia Cissiilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 6
Standard Vilka öar ska jag välja???

Så var det dax för min första öluff tillsammans med min sambo, har varit mycket i grekland, men då främst på ön Samos, hoppas jag kommer ihåg lite grekiska...

Jo, vi ska vara där 27/6-13/7, åker till aten (stannar 2 nätter) och sedan hem från Santorini. Sedan är frågan vilka öar vi ska ta där imellan... Finns ju så många ja vill åka till...

Vi har nog bestämt oss för 2 andra i alla fall, Naxos och Amorgos. Sedan har vi svårt att bestämma oss bland Milos,Sifnos, Folegandros, Donoussa, Koufosini och Shinoussa...

Jag vill åka till en av de små öarna i alla fall, men har så svårt för att bestämma mig. Sedan ska ju tiden räcka till... Blir 14 dagar öluff, hur många öar har ni lyckats med som max?

Har någon några tips?

Tack i förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-03, 16:50
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Vilka öar ska jag välja???

Hej!

Jag var ute 17 dagar i somras och gjorde en liknande tur som du. Landade i Aten, åktedirekt till Rafina och var på TInos, sedan Schinoussa, Amorgos och Santorini som jag flög hem ifrån.

Som småö rekommenderar jag verkligen Schinoussa, tyckte den var riktigt gemytlig.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-04, 11:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 721
Standard Sv: Vilka öar ska jag välja???

Citat:
Ursprungligen postat av Cissiilia Visa inlägg
Vi har nog bestämt oss för 2 andra i alla fall, Naxos och Amorgos. Sedan har vi svårt att bestämma oss bland Milos,Sifnos, Folegandros, Donoussa, Koufosini och Shinoussa...
Om ni har bestämt er för Naxos och Amorgos tycker jag att ni ska välja Donoussa, Koufonissi eller Schinoussa för att slippa lägga så mycket tid på båtåkande. Jag skulle precis som Rojo72 valt Schinoussa, som är en mycket trevlig ö.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-01-04, 14:24
Cissiilia Cissiilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 6
Standard Sv: Vilka öar ska jag välja???

Tack! Är det lätt att få rum den tiden på året, eller måste man förboka?

Tror ni att prisläget kommer att förändras pga krisen?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-01-04, 15:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 721
Standard Sv: Vilka öar ska jag välja???

Citat:
Ursprungligen postat av Cissiilia Visa inlägg
Tack! Är det lätt att få rum den tiden på året, eller måste man förboka?
Ni behöver inte förboka. Om ni åker till Schinoussa är det bäst att följa med någon av rumsuthyrarna i hamnen, då slipper ni gå upp till byn. Det går inga bussar.

Citat:
Tror ni att prisläget kommer att förändras pga krisen?
Har ingen aning om det. Men i och med att eruon står så lågt i kurs så jämnar det säkert ut sig om det skulle bli prishöjningar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-28, 13:36
JohannaR JohannaR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 1
Standard Första öluffen!

Hej!

Vi tänkte åka till Athen ett par dagar och efter det till 2-3 öar. Vi tänkte vara borta ca 14 dagar sammanlagt. Vi åker med drygt 2 år gammal dotter. Hur skulle ni rekommendera att man lägger upp det, vilka öar? Flyg el båt? Vi är ute efter sol och bad så klart (på barnvänlig sandstrand!), på mysiga genuina grekiska orter med god mat på kvarterskrogarna. Inte så mycket nattliv, men om det spelas lite musik längre ner på gatan någon kväll är det inte hela världen.

Tacksam för alla tips!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-06-30, 15:15
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Vilka öar ska jag välja???

Naxos funkar alltid! Tror också att ni skulle kunna trivas bra på Amorgos ett par dagar om ni prioriterar bort badstranden lite grand, alternativt bor i Egiali. Katapola är fantastiskt mysigt och trevligt, finns stränder med solstolar som duger för ett dopp mellan tavernasittningarna. Mycket svenskar dock. Ni kan ta bussen upp till Chora för att äta lunch eller vandra en stund i gränderna om ni tröttnar på att doppa tårna i vattnet. Får ni äventyrslängtan finns det mycket annat att upptäcka.

På Koufonissi hittar ni en stor drös fina, barnvänliga stränder där ni lugnt kan väga upp det badande ni missat på Amorgos.

I Kamares på Sifnos finns en långgrund barnvänlig sandstrand med varmt vatten. Där bor ni bara ett stenkast från stranden och har sedan mycket nära till härliga tavernor på kvällen. Genuint och lugnt, men med folkliv. Dåliga förbindelser med centrala Kykladerna (Naxos, Paros, osv..) är ett minus.

Lycka till och Trevlig resa!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT