|
||||
|
||||
Undran
Fick bara en liten tanke och undran om hur man skulle klara sig utan Grekisk musik Nu på eftermiddag spelade jag först Gerasimos Andreatos
"Ap´tin agapi girizo monos". Hur härligt som helst och sedan bytte jag till helt annat, nämligen Stelios Rokkos "Dika mou pragmata". Modernare, lite jazzig musik. Den köpte jag i Aten och är väldigt nöjd med Nu har jag många olika slags musik så det är bara och känna efter vilket man vill lyssna på på stunden, Vilken lycka Riitta |
|
||||
|
||||
Sv: Undran
Citat:
MEN efter att vi sett honom i "Stin igeia mas" har vi blivit intresserade av att få tag på någon cd med honom, så jag skriver strax "Dika mou pragmata" på listan med "musik att köpa på nästa semester"!!! Marianne |
|
||||
|
||||
Ja, jag har ingen aning! När jag är hemma står datorn på, inställd på Ellinikosfm. När jag är nere i köket och arbetar, snurrar en lämplig skiva i CD-spelaren, just nu är det hr Dalaras' senaste som bor där. På jobbet händer det att jag har håltimme, och då går jag in i arbetsrummet och sätter på grekisk musik på en dator där, medan jag läser på Kalimera. När ungarna sitter tysta och jobbar, brukar jag ha en grekisk skiva på, litet lågt, i klassrummet. När jag ligger på golvet och gör sit-ups har jag hr Remos på DVD, som jag tittar på under tiden, när jag sitter på motionscykeln snurrar en grekisk CD på hög volym.... jag vet INTE vad jag skulle göra utan grekisk musik! Det gick ju bevisligen i många år innan jag upptäckte den, men nu.... icke!
Karin störd? |
|
||||
|
||||
Citat:
Den skivan var ren chansning,jag hade bara hört ett par låtar med honom och gillade rösten. Jag ångrar mig inte Riitta |
|
|||
|
|||
Haha! Nej då du är verkligen inte störd.
När jag bodde i Sverige var jag som du. Men nu när jag bor här vill jag lyssna på svensk musik. Inte bara men ibland. Min syrra skickar ibland ner lite nya låtar åt mig. Synd bara att jag inte får in svensk radio. mvh Agapi (kanske jag är störd ) Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det är helt klart en fördel om du har minst ADSL-förbindelse för dessa men det kanske du har. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Tackar, tackar!!! Ska prova i morgon!
mvh Agapi |
|
|||
|
|||
Jodå. Det finns några stycken cd av Rokkos i gömmorna här hemma.
Vimata 2001 En bestseller som Zanet köpte på Santorini 2002 och som hon skrev om och rekommederade på forumet då. Smakprov på www.greekcity.com Karoio vradi En single som också gick rätt obemärkt förbi 2002 Smakprov på www.greekcity.com Den Thelo Allo Paramithei Modern Elafra CD som gick lite obemärkt förbi 2003. Dika mou pragmata Förra året var han back in business och fick en hyffsad storsäljare och bra recensioner med denna. På kalimeracdn från Malmö 2002 har han han med en riktigt grekpophöjdare, Ella mou. Vem från Malmögänget var det som plockade ut denna?? Han har kommit ut med flera cd emellan dessa som jag inte brytt mig speciellt mycket om. Jag tycker Rokkos är bra och habil utan att dock ha den där riktiga tändhatten som man hittar hos de bästa grekiska artisterna. /pawik |
|
|||
|
|||
Den bästa låten av Rokko är i alla fall "Smaragda ke rubinia". Gammal men otroligt bra .
En annan låt som också jag tycker är underbar heter "kokkino fengare". Tyvärr kommer jag inte ihåg just nu vem som sjunger den. Katsimichei är jättebra. Lyssna på dem och kom ihåg mig MVH Agapi |
|
||||
|
||||
Det var låten Ella mou på "Kalimeraskivan" som jag först fastnade för.
Och hans rös tförstås också Riitta Röst skall det vara inte rös Senast redigerad av Riitta den 2005-03-25 klockan 08:25. |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Vår Rokkos-samling är för närvarande: San Agrimi, 1995 Sto Mati Tou Kyklona, 1997 En Vrasmo Psyxi, 1998 Monadikes Erotikes Ermineies, 1999 Oneira, 1999 Vimata, 2001 Oles Oi Agapes Mou 2-CD, 2002 Dika Mou Pragmata, 2004 //Zanét |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
//Zanét |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
På vilken CD finns ella mou med? Är dom andra låtarna lika bra på den skivan?
Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
//Zanét |
|
||||
|
||||
Låter fantastiskt. Skriver upp inför sommarens resa
Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
/Ivi |
|
||||
|
||||
Du kan ju ta en titt om du vill vara så snäll
Glädjer mig att du lyssnar på Kotsiras så ofta. Jag har en liten paus med honom nu. Det blir mer Andreatos, Rokkos och Terzis nuförtiden Tänker också på hur lycklig Kari måste känna sig för att kunna se Kotsiras "live". Hyvää Pääsiäistä teille ja kaikille jotka ymmärtävät mitä kirjoitin Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
http://www.theodorou.freeserve.co.uk...p/contents.htm så behöver åtminstone det inte vara något problem i framtiden. Glad påsk!!! Karin som minsann har hittat massor med andra problem med det grekiska språket... |
|
||||
|
||||
Citat:
Har faktiskt "kunnat" det grekiska alfabetet till och från , men när man inte repeterar med jämna mellanrum så... ungefär som multiplikationstabellen för mellanstadiebarn . Men detta vet säkert du redan som pedagog! Förresten, vilka ANDRA problem pratar du om? Blev så nyfiken på några exempel på detta! /Ivi -som minsann har gjort bort sig några gånger med det muntliga grekiska |
|
|