|
||||
|
||||
Paradise Village på södra Kreta
Azogires är är en extremt rofylld by, (kallas även Paradise Village) och en plats som omges av fina vandringsleder, intressanta kyrkor och grottor. Här finns rum att hyra och två tavernor. Alfa Café (se bild nedan) heter den bästa av dem. Den fungerar även som kafé, samt informationscenter för området. Alfa Café är som ett litet museum från svunna tider.
Alfa Café är som ett litet museum från svunna tider. Azogires ligger cirka 6 kilometer nordost om Paleochora på södra Kreta. Fler bilder från Azogires finns här. |
|
||||
|
||||
Sv: Paradise Village på södra Kreta
Jag vill gärna fylla på med lite mer bilder från den idylliska byn Azogires.
Jag var där tillsammans med Katerina från Paleochora och det var cirka en månad efter att Arne avled. Alfa himself. En trevlig kille. Vattenfallet i Azigires som man troligen har spolierat. Som en trollskog. Det heliga trädet för de 99 fäderna (finns att läsa om). Långt där borta vid havet ligger Paleochora. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Se där, om igen något vi missat runt Paleochora!
Visst är det lite konstigt, vi som varit över 20 ggr på Kreta (bilat runt i både nord, syd, öst och väst) och ett antal av dem i just Paleo har missat detta fina! Men det är faktumet med hela Grekland, man tycker att man sett det mesta men icke.... Det finns alltid mer runt nästa vägkrök och tipsen får man ofta här på Kalimera Catlady, som längtar....... Senast redigerad av Catlady den 2023-04-20 klockan 19:55. |
|
||||
|
||||
Hur är vägen från Paleochora till Azogires? Åtminstone förra året var det mycket tal om ett vägarbete, om jag har förstått rätt, som det var mycket problem med. Kanske har det också att göra med vattenfallet som Birgitta nämner? Eftersom vi skall till Paleochora i maj skulle ju ett besök i Azogires kanske inte vara så dumt. Men jag vet inte om vägproblemet gäller just från Paleochora till Azogires eller om det är någon annan väg. Någon som vet?
/ Anne som verkligen så gärna återser Paleochora |
|
||||
|
||||
Citat:
//Conny |
|
||||
|
||||
Som upplagt för en quiz. Folk får titta på bilden i 10 sek, sen frågor på det. "Hur många sågar finns på bilden?", "Vad finns längst upp till vänster?"
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Jättefina bilder, Birgitta!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Problemet är att "The Holy 99 Fathers med klostret är ett väldigt populärt att besöka och man vill bygga en bättre vandringsled dit samt en lite större parkeringsplats närmare klostret och det är kanske anledningen till att vattenfallet blev saboterat. Birgitta |
|
||||
|
||||
Tack Birgitta! Man får hoppas att problemet går att lösas. Skulle vara intressant att besöka Azogires, men få se hur det blir. Vi är fyra nätter i Pale så kanske vi bara slöar och äter god mat.
/ Anne |
|
||||
|
||||
|
|
|