|
|||
|
|||
Hania, Rethymnon eller ?
Vi ska just boka flygstolar till Hania i slutet på april, men vi har inte bestämt var vi ska bo. Hania eller Rethymnon? Eller borde vi välja en by på södra sidan ön?Förslag på hemtrevliga hotell/studion med havsutsikt skulle också vara guld värda. (Jag tror förresten det var här på kalimera-sidan jag fick tipset om Remezzo i Pythagorion. Där stortrivdes vi. ) Vi gillar att vandra, hyra bil o köra runt, njuta av vackra vyer, äta gott, se den grekiska vardagen osv
Jag kopierar samma text under Rethymnon |
|
||||
|
||||
Sv: Hania, Rethymnon eller ?
Får vi drista oss föreslå Paleochora på Kretas sydkust. Bussen från Chnia tar er på en timme 30 minuter över de vackra bergen ner till Paleochora.
Boende finnes det riklig alternativ, men vår favorit är Haris Studios. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Slutet av april är en fin tid att åka ner till Kreta. Lagom mycket turister och en fin grönskande natur. Så man kan fara vart som helst på ön och trivas.
Jag är ju lika inkrökt som min man och säger också Paleochora. Ett perfekt ställe utifrån era anspråk. Här finns vandringsleder "runt knuten". Fantastiskt god mat får man på praktiskt taget alla tavernor. Prisnivån ligger betydligt lägre än på norra sidan av ön. Paleochora är ett "levande" samhälle, så vardagslivet möter man ständigt. Jag tror dock det kan vara turistiskt i högsäsong, men den tiden har vi undvikit. Man får underbart vackra vyer och utsikter om man i bil tar sig till bergsbyarna runt omkring. Vi bor alltid på Haris studios och har denna utsikt utanför fönstret: Soluppgång Haris studio Själva åker vi till Kreta i mitten av april för 2 veckor. Då startar vi i Paleochora för att med färja ta oss till Agia Roumeli, Loutro, Chora Sfakia. Och en avstickare upp till Anopolis och Aradenabron ett par dar. Birgitta |
|
|||
|
|||
Stort Tack för svaren! Min svägerska åker varje höst till Paleochora o har bara gott att säja om byn. Det som låter väldigt lockande är också byarna du nämnde. Varifrån utgår båtarna? Jag måste kolla kartan var de ligger. Chora S o Loutro har jag läst om nån gång o även då tyckt att de skulle kunna vara någå för oss. Har ni alltid hyrbil under era veckor där nere? Övernattar ni i småbyarna också eller kommer 'hem till natten'? Vi kommer att landa 19.30 - är det klokast att stanna en natt på norra sidan o sen köra över om vi bestämmer oss för södra sidan? Hoppas du orkar svara på en massa nya frågor
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det går inte att ta med sig bilen till Agia Roumeli och Loutro. |
|
||||
|
||||
Om du tittar på en karta över den västra sydkusten ligger byarna på ett pärlband. Paleochora-Souga-Agia Roumeli-Chora Sfakia, som Janne skriver. Väster om Paleochora går en båt över dagen till Elafonissi. Men inte i april. Bil kan man dock köra. Till Souga finns bilväg från Paleochora men även från norra kusten. Till Agia Roumeli och Loutro går INGEN bilväg. Sfakia når du från norra kusten. Lite längre öster om Sfakia ligger först Frangokastello och Plakias som man kan köra bil till. Underbart vacker väg, väl värd att åka.
Som du förstår kan man inte nå vissa byar med bil. Vi hyr ALDRIG bil. Det är en upplevelse att åka någon av dom 3 färjorna, Samaria, Daskalogiannis eller lilla Delfini från Paleochora till Sfakia. Vi stannar ett par dar i Roumeli och tre dar i Loutro. Det är liksom meningen med öluffning på sydsidan. Om ni kommer till Chania och tänkt er vidare till Paleochora går det ingen buss förrän dan efter. Klockan 5.15, 12.45 och 16.00. Jag rekommenderar att ni inte kör en hyrbil i mörkret, dels på grund av att ni inte ser den underbara naturen och dessutom att har ni inte kört den vägen förut bör man inte köra den under den mörka tiden. Det finns så många fina byar om ni lämnar norra Kreta (nu får jag väl skit!) och åker söderut. Byarna i Lefka Ori är fantastiska att besöka. Till det krävs bil och man ska inte sukta efter havsbad. Men det finns det gott om på sydsidan. Birgitta, som nu blir sjuk i väntan på 15 april! |
|
|||
|
|||
1000 Tack igen för era fina tips - nu blev jag riktigt snurrig i huvudet.... Det låter ju som om vi skulle hitta ett betydligt mera 'äkta' Grekland om vi skulle söka oss söderut.... Nu kartan fram! Finns det bra kartor över vandringsleder i de södra delarna? Flyger vi till Heraklion skulle vi landa mitt på dagen, men då får vi nog sikta in oss på andra byar - Heraklion är mera i mitten på ön ser jag. Nu måste vi boka flygstolen o sen gå vidare
|
|
|||
|
|||
Citat:
Har redan varit en sväng i området (febr-mars) och ska snart dit igen nu i april. Det finns en karghet och en charm på södersidan som är svårslagen. Man vill bara dit igen och igen och igen. Var på Kreta första gången 1978 och har varit där närmare 40 gånger och hittar fortfarande "nya" underbara ställen |
|
|||
|
|||
Om det blir södra Kreta för oss, hittar vi kartan i tex Sfakia eller måste det vara i en större stad tex Hania?
|
|
|