Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-16, 14:25
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Blåsigt på Kreta?

Läser här och där på forumet om denna vind som tycks härja över allt på ön. Finns det någon förhärskande vindriktning, och några ställen/väderstreck där det brukar vara lite lugnare?
Tacksam för tips.
Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-16, 14:42
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Blåsigt på Kreta?

Lilla byn Balí ligger skyddat i en bukt och där upplevde jag inte det som så blåsigt. Balí ligger på norra kusten mellan Heraklion och Rethymnon.
Agia Pelagia var blåsigare de gångerna vi varit där. 2004 när vi var där i 14 dgr blev jag lite trött på vinden och framför allt mitt ena öga som inte kunde sluta rinna! Jag fick gå på Apotek och ordna ögondroppar till slut!
Tror kanske att sydsidan är lugnare men vet inte säkert för jag har bara varit på den sidan under en dagsutflykt.

Men det finns det säkert någon annan Kretaresenär som kan svara på!

Stinab
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-16, 15:47
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Blåsigt på Kreta?

Kreta är det blåsigaste ön i Grekland!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-16, 16:39
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Blåsigt på Kreta?

Sydsidan upplever jag som mindre blåsig men/och varmare, tycker själv att det är skönt när det fläktar när termometern närmar sig 30 grader.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-16, 21:47
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Blåsigt på Kreta?

Snack, mina vänner!
Inte särskilt blåsigt på Kreta.
Blåsigt är det i Kykladerna, särskilt Andros och Tinos och det området.

Lefteris
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-16, 22:22
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Blåsigt på Kreta?

Har varit på Kreta flera gånger, men det har inte blåst (nästan) alls. Men vågigt har det varit, och strömt. Det är för mig ett större bekymmer, då kan man ju inte bada!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-16, 22:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Blåsigt på Kreta?

Jeg har heller ikke erfart at det blåser mye på Kreta, har vært der 10 ganger (på nord- øst og sydsiden) Kari
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-17, 09:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Blåsigt på Kreta?

Jag har varit på Kreta mer än 10 ggr och upplevt både vindstilla väder och storm när det känns som afrikas sanddyner förflyttats sig dit. Ledningarna blåste ner och vinden var het. Hemskt men det varade bara ett par dagar.

Däremot tycker jag som Gita att problemet med undervattensströmmar är större även om det går att leta upp mer skyddade vikar som inte har strömmar på samma sätt som stränderna i Rethymnon och utanför Chania.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-02-17, 21:58
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Blåsigt på Kreta?

tack alla för svar. Det låter ju inte värre än på andra grekiska öar. De där underströmmarna, är det bara på nordkusten och när det blåser? Nån som vet?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-17, 22:07
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Blåsigt på Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av reslust Visa inlägg
De där underströmmarna, är det bara på nordkusten och när det blåser? Nån som vet?
På sydkusten finns det inga strömmar som det finns på nordkusten, mest strömt brukar det vara efter hård blåst. Flaggsystemet fungerar sådär på mindre orter men på de stora turistorterna fungerar det bra.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-02-18, 20:35
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 750
Standard Sv: Blåsigt på Kreta?

Var på Kretas sydkust under period med starka nordliga vindar, som givetvis "drabbade" nordkusten. Vi befann oss alltså i "lä" från blåsten, men som vid all frånlandsvind var och är det kallare i vattnet. Med starkt nordlig vind ökar "risken" för ökad molnighet "fram på dagen" finns på läsida av Vita Bergen och Ida, åtminstone tills vinterkylan dämpas på dessa bergsmassiv.

Under alla de veckor vi varit på Kreta har vi inte haft något "onormalt" problem med vindar på Kreta. Däremot vet vi andra som har haft ren och skär otur under många dagar.

Om vi skulle bedöma öar efter upplevelser av starka vindar, ja - då sätter vi aldrig åter våra fötter på kajkanter på Folegandros, Serifos, Amorgos, Tinos, Nissyros, Naxos, Karpatos, Kalymnos, Lipsi och Telendos. Givetvis kommer vi att göra det! Visst irriterar blåsten när den blir långvarig, men vad göra? Gilla läget och ta in detta naturens ofantliga skådespel! Man kan ju ändå inget göra åt det hele!
/Anders
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-02-19, 10:58
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Blåsigt på Kreta?

Jag kan inte komma ihåg om det var så att det blåste OCH var strömt samtidigt. Antagligen blåste det i så fall bara lagom, det är ju skönt när det fläktar lite. Men strömmarna retar mig mycket på Kreta, och det är bara för att jag inte tycker om att hoppa i vågorna och slänga mig i dem och tumla omkring, så som vissa ungar gör. De har brädor som de åker på. Fyförfafum för det!

Senast så köpte jag badskor på Supermarket (surfskor) á 7 Euro för att kunna gå i "med rejäla steg", trots vågorna (OBS! Endast när det är grön flagg - ej vid gul och röd!). Havet är aldrig kav lugnt på nordkusten på Kreta. Svärfar som är sjöbjörn lärde mig att stränderna i allmänhet är lugnast på ost-och sydkusten. Värst är alltid nordkusten.

Om man har surfskor på sig och inte är rädd att bli blöt om håret så kan man njuta av havet. Det blir inte så mycket "finsim" á la Esther Williams, utan mer fulsim och hopp i vågorna. Ta av glasögonen innan du går i, svärmor snubblade när en stor våg slog omkull henne och hon fick en sten i brillorna, det blev en ful repa. Som sagt, man glider inte i och man glider inte upp, man får ta i lite. Man får motion!

Vid gul flagg simmar man på egen risk, men det är inte behagligt. Vid röd flagg simmar man om man vill riskera livet. Varje år dör flera turister på Kreta eftersom de inte respekterar varningsflaggorna.

Bli nu inte avskräckt från att åka till Kreta bara för detta, men köp surfskor, ta på baddräkt/badbyxor med bra resor i midjan och njut av saltstänket! Kreta är härligt, trots dess eländiga strömmar!

Jag skall själv till Kreta i sommar, till nordkusten. Med badskor. Men vi skall bo i ett hotell som har pool, för de dagarna som det är röd flagg.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-02-19, 12:00
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Blåsigt på Kreta?

Röd flagga=badförbud. Någon svart flagga har jag aldrig sett hur starka undervattensströmmarna än varit. Badvakter finns bara under högsäsongen tyvärr.
Gunilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT