Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-09-03, 19:25
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Tilos fjorton år senare.

Har efter fjorton år återvänt till Tilos. Mycket är sig likt och mycket har förändrats. Vägen genom byn och efter stranden var av grus sist och även torget om jag minns helt rätt. Nu är allt stenlagt eller asfalterat. Värmen och gästfriheten hos Tilosborna är som tur är lika stor.

Värmen är underbar efter den kalla sommaren i Sverige.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-09-03, 20:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Låter härligt!
Hamnpromenaden är omgjord vet jag sen vi var där för 8 år sen och jag hoppas att allt är lika mysigt nu som då. Ta inte värmen med dig hem bara, den ska vara kvar hela september och in i oktober om jag får önska
Ha det riktigt gott!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-09-03, 21:22
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

- det er 19 år siden vårt første besøk på øya,og jeg ble "lettere sjokkert" over forandringene da vi var tilbake på Tilos i 2005

- men , som du sier, menneskene var de samme gode

K a n s k j e blir det Tilos igjen for oss sent i oktober - det v a r sikkert, nå er det noe usikkert - valgets kval

Ønsker dere en fortsatt deilig ferie

Kari
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-09-04, 09:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 537
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av YsterSyster Visa inlägg
Vägen genom byn och efter stranden var av grus sist och även torget om jag minns helt rätt. Nu är allt stenlagt eller asfalterat.
Att strandpromenaden är omgjord och bilfri tycker jag är det bästa som hänt Tilos på mycket länge.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-09-04, 16:12
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Att strandpromenaden är omgjord och bilfri tycker jag är det bästa som hänt Tilos på mycket länge.
Instämmer. Det blir ett behagligt tempo att strosa i. Stressen rinner av en.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-09-05, 09:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 537
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av YsterSyster Visa inlägg
Stressen rinner av en.
Visst gör den.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-09-05, 17:18
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 197
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
- det er 19 år siden vårt første besøk på øya,og jeg ble "lettere sjokkert" over forandringene da vi var tilbake på Tilos i 2005
- men , som du sier, menneskene var de samme gode
Det skulle vara intressant om du ville berätta vad som gjorde dig lättare chockad. Vad hade förändrats? Var det positiva eller negativa förändringar? Du får gärna berätta lite om du vill Kari.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-09-05, 19:27
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Först tack till Lissi och Kari om god semester. Och jag lovar att lämna värmen kvar för hemma ska det plockas svamp och höstmysas.

Innan Kari svarar på din fråga Annki passar jag på att ge min syn på saken. Visst är det lite omtumlande att komma hit efter 14 år. Mycket har hänt men definitivt inte av det negativa slaget. Jag har väl även blivit bekvämare med åren så jag uppskattar det som förenklats. Att strosa längs strandpromenaden utan att gå i ett dammoln, enklare att hyra fordon, finns bankomat så man slipper åka taxibåt Nissiros-Kos innan avfärd till Tilos för att ta ut kontanter, fler restauranger att välja på och mycket bra boende.

Lite funderingar före middagen i den varma kvällen där man hör vågorna slå in mot stranden.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-09-05, 19:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Låter härligt!

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-09-06, 00:02
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Det skulle vara intressant om du ville berätta vad som gjorde dig lättare chockad. Vad hade förändrats? Var det positiva eller negativa förändringar? Du får gärna berätta lite om du vill Kari.
Ann-Kristin
Først, du så jeg skrev i lettere sjokkert i " "
Men vi b l e faktisk det, og med e n gang var det ikke positivt for o s s,
m e n for de som b o r på Tilos var det jo det, og jeg skjemmes jo litt..... for å ikke innse d e t med det samme

Men Tilos var en helt spesiell opplevelse for oss i 1993, Nisyros og Symi og, men spesielt Tilos!
- de tre øyene besøkte vi på vår aller første øyloffing - en "utflukt" fra vår base på Rhodos.

Og i 2005 var vi e n d e l i g tilbake, først besøkte vi Symi, deretter Nisyros, herlige gjensyn! - og forandringen var ikke stor følte vi, før vi kom til Tilos!
- derfor reagerte vi nok spesielt på plassen foran politistasjonen og spesielt den fine strandpromenaden med "skrikende" (syntes vi med det samme) m i n t grønne gatelys, tett i tett i tett - var d e t nødvendig?
L y s , ja! - men... - og alle nye "tilbud"!
Og, j e g fikk en f ø l e l s e av at det var en (riktignok veldig hyggelig ) stor familie, som "dominerte" på Tilos den gangen, at d e hadde stått for "forbedringene" og derfor skulle man helst leie av dem, handle hos dem, spise på deres taverna, og utflukter gjerne/helst med deres båt...kanskje var det mer og?
Og jeg tok kanskje feil, kanskje denne familien var/er Tilos velgjørere, men alt ble litt feil for m e g, men slike "familier" finnes nok på mange øyer, men på Tilos er forholdene såpass små at det ble "gjennomsiktig".

For all del, fortsatt syntes vi Tilos var ei lita perle

I mars 2000 sendte jeg en mail til Kalimera/Janne, som begynte slik:
" Jeg ser at ingen har skrevet om Tilos på Kalimera" ......( utrolig..)
Innlegget mitt om Tilos 1993, lå i det gamle forumet, jeg kalte det
"TILOS - et minne for livet"
- og det ble det for oss, tenker tilbake på det med en spesiell glede, kanskje jeg trekker fram litt av det jeg skrev i et innlegg en dag
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-09-06, 18:33
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Klockan nio i morse började vi en tre timmar lång vandring som först gick till Lethra beach, fortsatte med getstigen upp till vägen och gick till Mikro Chorio innan vi gick tillbaka till Livadia. Ölen hos George i skuggan på torget var den godaste vi någonsin intagit.

Även om utvecklingen gått framåt på Tilos har den stått stilla när man vandrar i den totala tystnaden som bryts sönder av getternas bräkanden och vågornas brus långt nedanför en. Underbar dag!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-09-06, 18:38
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.


Vad härligt det låter, total avkoppling ja det behöver alla och det verkar att vara rätt plats att vara just på Tilos!

Snart dags för mig att resa dit cirka 2 veckor kvar.....längtar!!

Ha en fortsatt fin semester! Ni som är där nu!

Mvh Sunny12
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-09-06, 19:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 537
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
I mars 2000 sendte jeg en mail til Kalimera/Janne, som begynte slik:" Jeg ser at ingen har skrevet om Tilos på Kalimera"
Det är lite skillnad mot idag, då Tilos är det forum som nästan är mest besökt.

Citat:
Ursprungligen postat av YsterSyster Visa inlägg
Klockan nio i morse började vi en tre timmar lång vandring som först gick till Lethra beach, fortsatte med getstigen upp till vägen och gick till Mikro Chorio innan vi gick tillbaka till Livadia. Ölen hos George i skuggan på torget var den godaste vi någonsin intagit.
Låter som en dag i min smak.

Jag kan nästan känna hur god ölen hos George var. Skulle gärna bytt med dig.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-09-06, 19:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av YsterSyster Visa inlägg
Klockan nio i morse började vi en tre timmar lång vandring som först gick till Lethra beach, fortsatte med getstigen upp till vägen och gick till Mikro Chorio innan vi gick tillbaka till Livadia. !
Låter alldeles helt underbart!!! LÄNGTAR!

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-09-06, 19:47
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Jag blev också lite nostalgisk nu. Få se om det någonsin blir något bildresebrev. Just nu har jag inte tid, men det kan vara en lämplig vintersysselsättning.
Aina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-09-06, 19:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 537
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Jag blev också lite nostalgisk nu. Få se om det någonsin blir något bildresebrev. Just nu har jag inte tid, men det kan vara en lämplig vintersysselsättning.
Det gör inget om det kommer i vinter, bara det kommer.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-09-07, 13:58
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 197
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
For all del, fortsatt syntes vi Tilos var ei lita perle
Härligt att höra Kari, för den ÄR ju en liten pärla...fortfarande! Tack ska du ha för att du delade med dig av dina minnen. Eftersom Tilos blivit vår hjärteö, blev jag lite nyfiken, vi har ju inte själva upplevt Tilos på 90-talet.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-09-08, 08:02
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Blåsigt på Tilos idag. Läste i en annan tråd att folk blåst inne på Lipsi. Hade vi bara haft flygstol till Rhodos hade vi troligen tagit det säkra före osäkra och tvingats lämna Tilos redan idag för att inte riskera att bli inblåsta.

Nu lutar vi oss bara tillbaka och njuter av sista dagen på Tilos och går på informationen vi fick av Apollo igår som säger att vi ska åka med SeaStar kl 07.30 imorgon bitti. Antar att det ska blåsa mycket, mycket mer än detta innan den ställs in.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-09-08, 12:04
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av YsterSyster Visa inlägg
Blåsigt på Tilos idag. Läste i en annan tråd att folk blåst inne på Lipsi. Hade vi bara haft flygstol till Rhodos hade vi troligen tagit det säkra före osäkra och tvingats lämna Tilos redan idag för att inte riskera att bli inblåsta.

Nu lutar vi oss bara tillbaka och njuter av sista dagen på Tilos och går på informationen vi fick av Apollo igår som säger att vi ska åka med SeaStar kl 07.30 imorgon bitti. Antar att det ska blåsa mycket, mycket mer än detta innan den ställs in.
Hej, YsterSyster!!

Hoppas blåsten avtar till imorgon så Ni får en lugn avresa från Tilos. Är lite nyfiken, vad är det för temperatur på Tilos nu? Är det mycket turister så här i september?

Mvh Sunny12
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-09-08, 16:42
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Tilos fjorton år senare.

Nu har vi inte kollat någon termometer men jag skulle gissa att det har varit mellan 25-30 grader. Även kvällarna har varit underbart ljumma så man har inte behövt använda något långärmat. Inte ett enda moln har skådats på en vecka.

När vi kom i söndags var det mycket turister men sedan i torsdags började det tunnas ut. Finns t o m bord lediga på de mest populära tavernorna på kvällarna och det var det inte tidigare i veckan.

Nu har vi tagit sista doppet för den här resan och även sagt adjö till Xrisafis som verkligen gjort allt för att vi ska trivas på Livadia Beach Apartments.

Vi fick en avskedsgåva med oss som vi ska transportera hem med stor försiktighet och avnjuta en ruggig höstkväll: en flaska vin som den numera avlidna borgmästaren har producerat som även bär hans dotters namn.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT