Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-17, 00:27
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Vore kul att höra vad alla har för favoriter när de är i Grekland
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-02-17, 01:39
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

en gyros på det lokala gyrostället för 2,20€ förstås, en bira till det...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-02-17, 08:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Favoritmellanmålet i Grekland är en bit feta, några oliver och kanske en tomat eller en god spenatpaj. Till lunch blir det lite annat på bordet. Gärna killing, kyckling, ungsbakad potatis med gröna örter, rödbetor, fava eller något annat gott. Retsina, lokalt rött eller vitt vin och säsongens frukt.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-17, 09:05
Caina Caina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 140
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

En Toast och en Mythos på en bar mitt i folkvimlet. Då finns det mycket att betrakta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-17, 13:40
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Hej, jag äter ofta grekisk sallad med Tzatziki och en kall Mythos eller retsina till lunch, det är ju såå gott!!...
Är aldrig så hungrig mitt på dagen, det är ju oftast så varmt!
På stranden blir det gärna glass och en Frappé..mmm....sen älskar jag frukt så det blir det mycket av!...

Senast redigerad av Sunny12 den 2013-02-17 klockan 13:43. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-17, 15:45
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

När det är lunchdags är det så varmt och har ju nästan nyss ätit frukost, så det blir oftast vattenmelon på stranden. Där vi ju alltid är vid lunchtid.

Det blir nästan aldrig någon matig lunch, för då orkar man inte äta middag när det är dags. Två lagade mål mat om dagen är förmycket..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-02-17, 15:59
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Giros och en bira eller en dagens Grekiskhusmanskost . Äter även om det är varmt kanske beror det på mask i magen .
lolis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-02-17, 16:03
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

En salat, litt tsatziki og en porsjon friterte små fisker, helst ansjos (gavros), og godt brød, er en av favorittene til lunch, og er akkurat passe for oss to å dele. Det blir ofte vann å drikke til lunchen, men det hender jeg tar en Mythos hvis vi er sikre på at vi ikke skal kjøre bil etterpå.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-02-17, 16:40
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Jan-Erik gör en härligt god kall gurksoppa. Till den dricker vi vatten och äter xoriatiki-bröd. Jättegott! Ibland tar vi en tur in till Ierapetra. Då tar vi en Amstel och till den får vi 4-5 små tallrikar med tilltugg. Det kan vara gurka, tomater, pomfritt, fetaost, små skorpor, korv eller något annat. Då tar vi det som lunch.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-02-18, 05:56
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 813
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

En liten avvikelse, men hur gör man gurksoppa?
Skulle GÄRNA vilja äta en sådan till lunch!

Birgitta.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-02-18, 14:12
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Gyros med en Mythos til!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-02-18, 15:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 825
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
Det blir nästan aldrig någon matig lunch, för då orkar man inte äta middag när det är dags.
Ja, där är vi olika. För mig är lunchen dagens viktigaste mål. Frukost består oftast av kaffe och nån macka. Lite light, alltså.

Lunchen däremot. Den intages på en mysig gärna strandnära Taverna runt 14-14:30 snåret. Då förtärer vi Tzatziki (alltid), Calamares (nästan alltid, om det finns), Greksallad (ofta). Därtill tager vi ofta även lite meze som spenatpaj, cheese balls eller dyl. Är vi riktigt vrålhungriga, så slinker en Pastitio eller nåt annat matigt ned oxå Till detta dricker vi gärna kallt vitt vin.

Åsså middagen. Den intages runt 22-snåret och består oftast av någon lättare rätt, nedsköljt med en panna rödtjut.

/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-02-18, 16:46
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Vi spiser også oftest lunsj mellom kl 14 og 15, er da sultne og spiser like variert da - som vi gjør til middagen ( mellom kl 21 og 22 )
- men stor lunsj = lettere middag, og omvendt

Om jeg skal nevne en lunsjfavoritt må det bli fritert Kalamares med tilbehør, skordalia feks

Drikke - ø l hvis det er v e l d i g varmt, ellers Retsina, eller Vann

Det jeg t r o r skiller oss fra "de fleste" er at vi ( nesten ) aldri spiser "Gresk Salat" på tavernaer, hverken til lunsj eller til middag!

- det er s å mye godt å få - som vi vanskelig kan lage selv, og som frister mye mer, også andre salater

Ingrediensene i "Gresk Salat" (uten at de nødvendigvis er "blandet" til salat) spiser vi til frokost (nesten) hver dag
- "Gresk Salat" er også enkelt å lage, enten alene, eller som tilbehør når vi spiser andre måltider "hjemme"
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-02-18, 16:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

För mig är också lunchen dagens viktigaste måltid och jag äter också gärna lunch som grekerna gör vid 14-15 snåret därför blir det en riktig måltid. Mellanmålet slinker ner däremellan ex vid balkongsittning på aftonen vid 17-18 tiden. Middagen den kommer senare. Lite varierande beroende på sällskapet men gärna ganska sent.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-02-18, 16:58
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Hej, jag äter ofta grekisk sallad med Tzatziki och en kall Mythos eller retsina till lunch, det är ju såå gott!!...
Är aldrig så hungrig mitt på dagen, det är ju oftast så varmt!
På stranden blir det gärna glass och en Frappé..mmm....sen älskar jag frukt så det blir det mycket av!...
Vill också tillägga att jag tycker lunchen är den viktigaste på hela dagen och jag intar den oftast sent runt 14.00...sen beroende på dagsformen om jag tex varit ut på en längre vandring på fm eller bara legat och latat mig på stranden är avgörande för vilket val av måltid det blir! Visst finns det så mycket att välja på förutom Grekisk sallad, men jag föredrar att äta den på en grekisk taverna framför att tillaga den själv då jag inte tycker den smakar lika bra då!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-02-18, 17:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Mat är en väldigt stor del av min semester och jag börjar inse att det med åren blivit allt viktigare. På gott och ont. Tavernasittningarna har blivit längre och längre och jag blir grymt besviken om jag hamnar på ett ställe där det inte finns god grekisk mat som jag vill ha den.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-02-18, 18:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 825
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Mat är en väldigt stor del av min semester och jag börjar inse att det med åren blivit allt viktigare. På gott och ont. Tavernasittningarna har blivit längre och längre och jag blir grymt besviken om jag hamnar på ett ställe där det inte finns god grekisk mat som jag vill ha den.

Eva
Precis! Bra tavernor med god mat, är avgörande om semestern ska bli minnesvärd eller inte.
Därför bokar jag alltid all exklusive!

/Netwolf
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-02-20, 18:29
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?



En god Grekisk sallad tillsammans med en frostig Mythos slår det mesta i värmen också till sen lunch

/Ante
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-02-21, 19:44
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Vi är oftast på samma strand o använder absolut ingen klocka, det är ju semester. Däremot brukar magen säga ifrån om lunch ungefär samtidigt som Blue Star rundar udden vid Prokopios , på sin väg mot Santorini. Då kan det bli en giros o en kall öl. Alternativt en omelett eller grekisk sallad hos tyskorna, till detta en kall öl så klart.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-02-21, 21:02
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

För oss är en sen grekstyle-all in-lunch grejen!

Vi ääälskar att sitta i timmar och frossa i alldeles för många underbara grekiska smårätter, helst med en flaska kall Malamatina till.
Och det där att "man inte orkar äta något för det är ju så varmt" DET har vi aldrig förstått oss på?!!!
Det är ju när det är sådär supervarmt som det är just sådär underbart att befinna sig i skuggan på en härlig liten taverna och frossa i vällagad grekisk mat. Aldrig har väl friterade småfiskar/bläckfisk, solmogna tomater, feta, fava, oliver, tzatziki, horta osv osv smakat så gott som just då!

Middagen brukar bli rätt sent på kvällen och är inte alls lika "viktig" för oss som lunchen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT