|
||||
|
||||
Lammstek för julbordet?
Hej alla jag känner.
Snart är det jul och som ni kanske förstått har jag sedan länge bytt bort skinkan mot fårfiol eller en god lammstek. Nu är det så att jag är ganska trött på den jag brukar göra med med bara timjan och vitlök som krydda och vill göra något nytt i år. Jag vill alltså ha förslag på något nytt smarrigt stekrecept antingen i ugn eller i gryta. Jag har en benfri färsk stek på 1,6 kg som ska ligga i kylen 14 dagar och möras. Den kommer att serveras kall med potatisgratäng som tillbehör och kanske en god sås. Mitt önskemål är att känna mig "hemma" igen av doften, samt inte minst smaken. Mamma Katerinas är svårslagen men hon vill inte berätta hur hon tillagar den. Jag misstänker starkt någon form av tjälknöl som sedan lägges i lake en stund. Hon börjar på morgonen och den är färdig till middag dagen efter. Grekisk mat-tid känner ni säkert till. Jag tackar på förhand. //Uffe |
|
|||
|
|||
Sv: Lammstek för julbordet?
Hej Ulf..svarar bara spontant av glädje att "se" Dig...kollar mer recept!Kram
|
|
|||
|
|||
Hej ! Kul att se dig igen ! Ända sedan 70-talet lagar jag min lammstek så här (fritt efter Carl Butler): Man tager en lagom lammstek, snittar små hål och sticker däruti delade vitlöksklyftor alltefter behag, gnider in saften av en citron, smälter en ganska stor klick smör, breder detsamma på steken medelst bakborsten, strör på rikligt med rosmarin och oregano - salt och svartpeppar i lagom mängd, skjuss in i ugnen.
|
|
||||
|
||||
Tack @Pnyx
Det är så jag gjort tidigare fast med timjan i stället för oregano och rosmarin. Det är ljuvligt gott, tanken var bara att i år skulle jag göra något nytt. I annat får det bli den igen. Jag brukar göra den "nästan" klar och sedan rulla in den i folie. Blir väldigt saftig då. //U |
|
|||
|
|||
Jo, jag hade nog förstått att du ville ha något lite annorlunda, men ändå med grekisk känsla. En möjlighet är att saltbaka lammet. Längesedan jag gjorde det själv, men minns att det blev bra resultat, särskilt om man petar med någon favoritkrydda, t ex rosmarin, basilika eller något annat som ger rätt känsla och smak.
Ett annat sätt kan vara att rimma skånken (kan vara det Katerina gör?) och sedan fylla den med t ex vitlök, mejram och persilja. Skulle du ändra dig och föredra svensk julsmak, så går det bra att göra som med den vanliga julskinkan. Kanske stunsa upp den med lite vitlök och använda fransk senap vid griljeringen. |
|
|||
|
|||
Jag satt och slösurfade häromdan och hittade ett recept som heter "Jamies femtimmarslamm" som tillagas i ugn med vin, rotsaker och örtkryddor under fem timmar! Det lät så gott... men jag har inte testat det än! Googla på det!
Det kommer att testas hos oss i vinter, vetja! |
|
|