Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-03, 00:00
marlene ericsson marlene ericsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 11
Standard Tips önskas om Agii Apostoli/Chrissi Akti

Hej,
Har nu bokat flygbiljetter till Chania i mitten av juni och nu återstår bara det roligaste - att boka boende. Det är premiär för vår familj (och en annan) på Kreta och I nuläget har jag fastnat för Chrissi Akti och Agii Apostoli som verkar vara lite lugnare platser än Platania och Agi Marina och skulle bli glad för lite mera info om platserna och tar gärna emot tips på bra boende.( Har gjort en förfrågan om lägenheter på Elma Apparments i chrissi akti)
Ligger dessa platser nära varandra? Vad skiljer de åt? Hur ser stränderna ut?
Vi bor gärna lite lugnare utan mycket trafik men ändå med närhet till restauranger och bad.

Tacksam för tips
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-11, 20:50
angusmcevans angusmcevans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 2
Standard Sv: Tips önskas om Agii Apostoli/Chrissi Akti

Citat:
Ursprungligen postat av marlene ericsson Visa inlägg
Hej,
Har nu bokat flygbiljetter till Chania i mitten av juni och nu återstår bara det roligaste - att boka boende. Det är premiär för vår familj (och en annan) på Kreta och I nuläget har jag fastnat för Chrissi Akti och Agii Apostoli som verkar vara lite lugnare platser än Platania och Agi Marina och skulle bli glad för lite mera info om platserna och tar gärna emot tips på bra boende.( Har gjort en förfrågan om lägenheter på Elma Apparments i chrissi akti)
Ligger dessa platser nära varandra? Vad skiljer de åt? Hur ser stränderna ut?
Vi bor gärna lite lugnare utan mycket trafik men ändå med närhet till restauranger och bad.

Tacksam för tips

hej!
Vi bodde på Stellina Royal i Agi Apostoli. Det var verkligen ett kanonställe.
Inte ett ställe för ungdomar vars enda intresse är att supa kanske men för oss andra så var det kanon. Och det tog ca 20-30 minuter med buss till Chania men tog du en promenad på stranden då kunde man gå till Chania på nästan samma tid. Nåja lite längre tog det kanske.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-11, 21:47
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Tips önskas om Agii Apostoli/Chrissi Akti

Hej

Vi bodde på Anais Holidays i Chryssi Atki. Det är ett hotellkomplex som består av olika Anais-komplex och man har tillgång till samtligas pooler. Det var ett perfekt läge, nära att gå till den långa sandstranden. Ibland var det dock röd flagg, detta är tydligen vanligt på Kretas nordkust. Man kunde då gå en bit längre bort mot Agii Aposoli, där det fanns ett par mindre stränder där man ofta kunde bada istället. Omgivningen är perfekt och om man vill ha mer liv är det bara att ta bussen in till Chania eller till Platanias.

Chryssi Atki är mer en lång gata som går ända ner till stranden. Längs denna ligger ett antal hotellkomplex och det går bra att äta eller dricka på ett annat hotells bar/serveringen. Området är väldigt lugnt, det finns två små minimarkets där man köpa det man behöver för stunden. Om man vill köpa ett lager av vatten och t.ex. frukostmat, så rekommenderar jag att man går till den grekiska supermarketen eller Lidel som båda ligger sida vid sida i Agii Apostoli. Snabbaste sättet att gå dit är att gå upp till huvudvägen och följa vägen en bit i riktning mot Platanias. Det tar ca 10 minuter att gå dit. Man kan om man vill gå strandvägen, vilken är något längre. När man kommer upp till huvudvägen från Cryssi Atki finns det också ett härligt bageri i närheten, det är öppet till midnatt och har en jätte god glass : )

Agii Apostoli är lite större, där finns ett par restauranter att välja mellan, men det är lätt att ta en kvällspromenad dit från Chryssi Atki. Vi trivdes jätte bra i Chryssi Atki och åker gärna tillbaka dit igen.

Hälsningar Marielouise
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-19, 21:42
marlene ericsson marlene ericsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 11
Standard Sv: Tips önskas om Agii Apostoli/Chrissi Akti

Jag tackar för tipsen - det blir boende i Agii Apostolii är det nu bestämt och det känns jättebra. Bra att veta det där om röd flagg också!

tackar
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-03, 13:46
Snuttjulles avatar
Snuttjulle Snuttjulle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Järfälla
Inlägg: 16
Standard Sv: Tips önskas om Agii Apostoli/Chrissi Akti

Intressant det där med röd flagg. Vi har varit på samma strand tre år i rad ( bott 2 år på Stella Royal och 1 på Golden Sun ), sammanlagt 6 veckor, och inte haft röd flagg en enda gång vad jag kan påminna mig.

F.ö. kan jag verkligen rekommendera en kvällspromenad uppför gatan till "huvudstråket" och ta en glass på Monterno ( bageriet )

Glöm inte att antingen ta bussen, eller en taxi ( 10 min, 5-6 EUR ). in till Chania. Det finns många bra restauranger där om man bara undviker dom som som ligger i hamnen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT