Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-17, 15:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Finns ni kvar?

Eftersom det pratats lite om Kalimeraträffar här på forumet så slog mig en tanke att det kunde vara kul att få reda på vilka av er som nu är aktiva på forumet som var med på den allra första Kalimeraträffen i Stockholm i okt år 2001.
Några vet jag ju, som Janne och Camilla, Marianne och Jens, Kari och hennes Arne(väl?), jag, Hasse, Zanet och Zissios(eller?) Ni ser minnet sviker...Arne och Birgitta??

Alla bilder från festen "skildes" jag från samma månad så jag kan inte kolla där.
Är det nån mer som var med som har lust att ge sig till känna?
Jag minns i alla fall att vi sjöng mycket och åt gott och hade jättetrevligt vi drygt 100 pers som var där! Jag tror t o m att det var en övre gräns för antal deltagare så några fick inte plats att komma.

Festen var en vecka efter att George Dalaras varit och sjungit i Solnahallen så det blev Sthlm två helger på raken...
Året efter ordnade Hasse mfl fest i Uppsala och år 2003 så var det Skåne/Danmark/Kalmar som fixade fest i Malmö. Efter det så har det vad jag vet inte varit rikstäckande fester utan de mer lättordnade lokala festerna.
Men ett är säkert och det är att jag och nuv maken fått vänner för livet genom Kalimera! T o m konsert på bröllopsresan i Aten med Kalimeravänner från Danmark och Norge.
Kalimera är verkligen en viktig livskvalitehöjare!

Lissi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-17, 16:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Finns ni kvar?

Både jag och dottern Kallithea i forumet var med på den första festen på Söder. Hon dansade grekisk dans halva natten och jag vilade fötterna. Vi satt vid samma bord som Brige och hennes make. Tror att Arne och Birgitta också var med där. Tror också att jag hade röd dräkt på mig. Festen i Skåne var jag också med på där delade jag bord med Ann och hennes man.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-17, 16:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Finns ni kvar?

Tänk jag hade ett svagt minne av det! Inte dottern, men att Du var med. Vi stannade inte kvar så långt efter midnatt den gången.
Jag är så gott som säker på att det var Brige som satt vid samma bord som jag och min kavaljer 2003 i Malmö..Därifrån har jag dock flera bilder...och banne mig om jag inte hittade en bortglömd vunnen olivtvål nyssens från just den träffen. CD:n spelar jag ofta i bilen. En härlig mix av grekiskt!
Jag tror bestämt att Arne och Birgitta var med 2001.

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-17, 17:27
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Finns ni kvar?

Jodå, Jag och Hustrun medverkade vid den första Kalimerafesten i Stockholm.
Jag mig till minnet drager att i mitt bildarkiv skola finnas bilder från sagda fest. Ska kolla. Hittar jag bilderna så lägga jag dem ut här.

Arne och Hustrun

Med under 30 dagar till avresan.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-17, 17:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Finns ni kvar?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag mig till minnet drager att i mitt bildarkiv skola finnas bilder från sagda fest. Ska kolla. Hittar jag bilderna så lägga jag dem ut här.
Arne och Hustrun
Med under 30 dagar till avresan.
JA TACK ARNE! Lägg gärna ut bilder!
Jag har för mig att Du var mycket elegant klädd i kavaj eller kostym....kan det stämma??

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-04-17, 18:14
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Finns ni kvar?

Jag minns det alldeles säkert, att jag var där.
Saknar Athena också.
xenos
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-04-17, 18:46
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Finns ni kvar?

Jag var med i Stockholm och även i Malmö.I Stockholm återsåg jag "gunnar" som mina systrar varit barnvakt åt när han var i treårsåldern !!!! Det ni slå det den som kan.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-04-17, 19:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Finns ni kvar?

Cia...Jag trodde att även Du var med i Sthlm men var inte säker....Malmö visste jag däremot....men i morgon då i Lund, är Du med oss även då???
Hoppas det!
Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-04-17, 19:35
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Finns ni kvar?

Får se om jag kan locka med mig Kenneth .Ska göra ett försök
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-04-17, 21:01
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Finns ni kvar?

Ja, jo, jag får nog medge mig medskyldig till den första festen...
Den tog en faselig lång tid att arrangera. Det blev flera möten på stan med alla tre inblandade. Hur många har anmält sig? Hur stor lokal behöver vi? Ingår musik? Vilken är bästa tiden?
Men efteråt tror jag de flesta, inklusive vi i trion själva, var rätt nöjda och glada. Ja, hoppas i alla fall.
Vem tar facklan i Stockholm härnäst?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-04-17, 21:28
Paittas Paittas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 114
Standard Sv: Finns ni kvar?

Ja, jag var med på den första Kalimeraträffen. Satt vid samma bord som Panakakis bl.a. Väldigt trevligt!

Paittas
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-04-17, 23:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Finns ni kvar?

ÅH, helt plötsligt får man så många fler minnen till livs!
Nu har man ju fått så många kompisar på Kalimera, men vet inte riktigt säkert om man faktiskt mötts "IRL"
Nu är vi så många medlemmar så en riktigt stor gemensam fest ter sig rätt ogenomförbar, men visst vore det kul!!!!

Själva har vi just nu en härlig kväll med CarinaN och make, en helgrekisk/Cypriotisk kväll med god mat och dryck som uppladdning för morgondagens Kalimeraträff i Lund!!!
Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-04-18, 10:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Finns ni kvar?

Visst var det Rasmus, Hasse och Bamse? som ordnade den första festen.
Arne du får gärna lägga ut foton. Visst satt du och Birgitta med oss och Brige och Ulf m.fl. Lissi h;ll ett litet tal vill jag minnas. Tror att Brige dotter ocks[ var med.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-04-18, 11:59
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Finns ni kvar?

Toodeloo
Här är jag, den ena av 3 som tog tag i det då nyfikna Kalimera som ville ordna fest eftersom vi under ett par år hade diskuterat så mycket och ville ha ansikten på alla som var aktiva då.

I korta drag var det "Ole" som ställde en fråga på våren 2001 i forumet om det var någon som ville dra igång riktlinjer för hur vi skulle kunna träffas eftersom forumet då hade nått sådana höjder. Ole har sedan länge försvunnit ur forumet, han var om jag minns rätt bördig från Örebro men via sin sambo kopplingar till Uppsala därifrån jag kommer. Två andra herrar, Rasmus och "Kenta" nappade vilket gjorde att jag tog initiativet och bjöd in dessa två till en lunchrestaurang i centrala Stockholm, området där jag har min arbetsplats. Vi lärde känna varandra över ett par öl, förde in respektive idéer och sammanställde dessa medan vi även bjöd in Janne för att få hans synpunkter och bollade så vidare friskt och hej vilt under ett par försommarveckor.

Vi delade så upp Stockholms grekkrogar i tre högar, ansvarade var och en för att kontakta dem och försöka sälja in idéerna och pusha fram Kalimera som vi trodde var en självklarhet för dessa ägare till krogarna. Nu minns jag inte hur de kände till Kalimera, dock nappade några på idéen men vi kunde ju inte tala om hur stor uppslutning det skulle komma att bli, möjligen och eventuellt. Kenta förresten, han var ju med men blev efteråt den enda som så att säga, "spårlöst försvann" och Rasmus och jag vet än idag inte var han tog vägen.

Valet föll i alla fall på "Athen" vid Hornstull vilken idag inte längre existerar. Vi blev allt som allt 75 personer (inte drygt 100, Lissi) och det var nog om jag minns, långt över förväntan. Vi jobbade på riktigt duktigt vi tre arrangörer, helt utan förutsättningar kan man säga. Jag vet att jag hade en hel del fasta tankar om hur detta skulle gå till och vi hade som sagt en del vilda diskussioner i gruppen. Jag minns även att ägarna till Athén hade en övre gräns för hur många vi skulle kunna vara om vi kunde få hela stället hela kvällen. Möjligheten fanns således men jag kan utifrån mina erfarenheter från alla 3 Kalimerafesterna säga att man måste vara oerhört ödmjuk inför tanken att fråga en krogägare om man ska "stänga ute andra matgäster", eventuella stammisar osv. En lustig händelse just angående detta var att när vi på festkvällen hade anlänt och diskuterat slutfrågorna med ägarna innan alla de andra skulle anlända, så dök det upp ett stammisgäng. En av ägarna kom då fram till dessa, vi stod intill och lyssnade. Kvinnan i sällskapet blev tokförbannad, började skrika och gestikulera. Hon insåg inte att vi skulle vara ett 75 personer stort sällskap i ena delen av restaurangen, medan den andra lugnt kunde få vara till alla utomstående den kvällen. Men hon förstod inte, hon började nästan bli våldsam, skrek vidare och lämnade lokalen medan hennes kamrater stod kvar jämte oss med långa näsor. Hennes stammisplatser var nämligen på vår del, hon kunde inte förmå sig att vara ödmjuk och sitta någon annanstans. Vi skrattade länge efteråt kan jag säga.

Sedan var det just Malmö men det var 2002 och sedan Uppsala 2003. I Malmö "kuppade" jag ordentligt nästan som en Lasse Holmqvist-grej från gamla Här är ditt liv. Precis när arrangörerna (Zanet och Zissis, ciakoohler, RVH, Marianne, Bengalow m.fl) skulle önska smaklig spis mm. så reste jag mig och begärde ordet. Från Lefkas den sommaren hade jag tagit med en oöppnad flaska Fix som jag ställt i Systembolagets presentförpackning i trä, inkl. en glasruta fram. Denna ville jag skulle vandra runt i arrangörsgängets hem fram till nästkommande fest (som då givetvis inte var fastställd, men redan då på idéstadiet inuti mig.......). Alla skulle få känna stoltheten av att ha varit först med att ha tagit stafettpinnen ner till Skåne från den så lyckade 2001-festen. Detta utlöste många skratt, lite långa ansikten men "tummarna upp" då det blev ännu gladare vid borden när jag sedan fick se min "trofé" vara accepeterad. Den fick väl namnet "Pandora´s Fix" från det där med dennes "ask" (en saga, skröna eller vad ?) om jag minns rätt ? Visst var det du som kom med namnet, Zanet ?

Vi var om jag minns rätt, c:a 42-43 deltagare i Malmö, tyvärr bara 28 i Uppsala året efter men det var också en lyckad tillställning. Live-musiken i Malmö var väl från Christos, numera i Taximi eller har jag fel där, Zanet eller någon ??? Hur som helst sökte jag länge efter musik live till festen i Uppsala men fick inget napp. Athén i Stockholm 2001 hade redan fasta besök av orkestrar så den delen fanns ju redan. Taximi var då inte så aktiva ännu har jag för mig men jag vet att jag pratade med någon av dem i telefon en gång. Jag fick prislappen 8.000 för en spelning den kvällen vilket var något jag absolut inte kunde känna var hållbart då vi såg att antalet deltagare skulle bli mycket färre än i Malmö året innan. Därför blev det ingen live-spelning så jag gjorde vad jag kunde och spelade in ett kassettband till samtliga deltagare som en gåva, jag hade vid det laget samlat på mig ett 30-tal cd-skivor från resorna våra. Jag rörde nog till det lite nu känner jag. Om det som sagt inte var från Taximi vi fick "Malmö-musiken så var Taximi inte inblandat alls i någon av festerna. Nog om det.

Det blev en bra fest i Uppsala, alla vi som hade bidragit kände en stolthet att få till stånd denna tredje Kalimerafest och det var framför allt Mammut och gunnar som hade dragit stora lass jämte mig. En rolig grej var att ATHANASIA var ivrig efter maten och föreslog inför alla att vi skulle byta platser med varandra flera gånger så att alla skulle få en chans att prata mycket mer fler än de redan kände. Det var bra gjort, även om jag själv som ju faktiskt hade hållit tal på alla tre festerna vid det här laget, kände att det behövdes någon annans initiativ till att språka med fler (våga lite mer) Detta var förresten den allra viktigaste ingrediensen till att jag en gång valde att våga starta en festkommitté. Vi reser till ett land med så hög social faktor, både från det vi ser av det grekiska familjelivet, till det umgänge vi får som turister när vi träffar greker, bor hos dem, andra turister likaså. Varför ska vi sitta hemma i Norden och vara inåtvända, anordna fest för tusan och se till att alla vi med diskussionslust i cyberrymden kan få "tredimensionell" syn på varandra och en själv !!

Den fjärde festen blev aldrig av, gänget i Göteborg gjorde en insats men jag minns inte om de i väst hade haft sina Göteborgsträffar redan då ? Det har dock poppat upp mängder av lokala träffar runt om i Sverige men ingen som vi hade 2001-03 som sagt. Det är inget omöjligt uppdrag men jag kan av erfarenhet säga att det krävs många många kvällstimmar av privat tid att få till en bra fest och den ska vara värd att presentera för de som eventuellt väljer att åka långt för att vara med.

Och jag är med här, om än inte lika aktiv som förr, ja ja, dock med dryga 1000 inlägg här

KUL TRÅD detta, jag blir ju nostalgisk



Hasse


PS: Fix-flaskan står kvar i original här hemma. Tänkte ett tag med någon slags ritual, öppna och hälla ut den men jag antar att den då skulle komma att drabba oss med 7 svåra år, förbannelser mm.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-04-18, 14:59
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Finns ni kvar?

Jag minns Uppsala med glädje,,och skulle med glädje ställa upp på att vara med att fixa en träff(med gamla rävars hjälp)...och hålla tal har jag inga problem med:-)
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-04-18, 15:11
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Finns ni kvar?

Det var rolig läsning!
xenos
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-04-18, 15:28
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Finns ni kvar?

Jag hittade tvenne bilder från den första Kalimerafesten i Stockholm.

http://www.sendpix.com/albums/090418...ym/?a=view&i=0

Arne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-04-18, 15:30
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Finns ni kvar?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Det var rolig läsning!
xenos

Kan inte minnas xenos´ närvaro 2001, var du verkligen med där ?


Hasse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-04-18, 15:33
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Finns ni kvar?

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Jag minns Uppsala med glädje,,och skulle med glädje ställa upp på att vara med att fixa en träff(med gamla rävars hjälp)...och hålla tal har jag inga problem med:-)

Tycker mig se en del av vad jag kan säga att jag känner dig som, ja
(förbaskat krånglig mening)

Du förstår nog.


Hasse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-04-22, 00:23
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Finns ni kvar?

Jag tror att det var det året jag var med...?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT