Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-26, 17:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Vackra Blondie

-Vi får en killing av Sakis, sa min man.
-Aldrig i livet, sa jag.-Det räcker med de oräkneliga katterna som vill ha mat, och dom äter i allafall inte blommor.
-Men när vi nu får den, sa min man.- Sakis har för många och ska slakta småbockarna, men smågetterna ger han bort.

Sakis är en stor och tjock före detta sjökapten som bor en bit längre ner mot havet. Hans tre vackra mjölkgetter fick i år totalt fem killingar i tonerna beige- ljusbeige och off-white, gudasöta.

-Vi ger den till Irini i Emborio, sa min man. Hon har ju andra getter och blir nog glad. Och så åker vi och fiskar samtidigt...

Sagt och gjort. Vi hämtade den lilla vita killingen och stoppade in den i vår lilla Atos, bland fiskedon och matsäck. Mina försök att knyta ihop fötterna misslyckades totalt, detta var getternas lill-Houdini. Till slut fick jag sätta mig bak i lastutrymmet med killingen i famnen, det var jättemysigt och vi hann bli bästisar innan vi var framme i Emborio. Hon satt snällt och fint och smuttade på bananskal, kluckade i sig lite vatten. Man kunde tro att hon brukat åka bil i alla sina dar. Vacker som Bambi med två små horn och långa lena öron.

Irini blev väldigt glad. Hon hade just skilt ut sina egna killingar från deras mammor, så det var rena dagiset där bakom huset. Hon var rätt person att få vår vackra vita killing.

-Ha det så bra, lilla Blondie, jag ska hälsa på dig snart igen och ha med mig en säck med krossad majs.

Resten av dan tillbringade jag i ensamt majestät vid stranden nedom bortersta restaurangen i Emborio. En enda segelbåt låg i bukten och det var så där alldeles ofantligt tyst och stilla. Jag hann läsa en hel bok innan
min man kom tillbaka från fiskandet. Nio lavrakia, fyra barbounia och två bläckfiskar.

I allt en väldigt trevlig dag.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-26, 18:06
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vackra Blondie

Monica

Varför ville du inte ha en get, de är ju trevliga.

Uffe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-26, 20:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vackra Blondie

På håll, kanske.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-26, 22:55
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Vackra Blondie

Då var det väl här någonstans Du låg och läste, troligen bortom piren?



//PO
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-26, 23:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vackra Blondie

Precis bakom lastbilens bakhjul, nedom det där bygget som aldrig blir klart! Sanden är inte så fin där, det finns sjögräs i vattnet och det finns inget café (än),ingen toa inom räckhåll -men det uppvägs av att det inte är så fullt med folk ens mitt i semestertiden. Restaurangen uppe i backen är riktigt bra.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-26, 23:15
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Vackra Blondie

Då kanske det är din gubbe som bankar bläckfisk här, bilden tyvärr bakifrån och långt håll.



//PO
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-27, 10:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vackra Blondie

Nej, det där är nog tavernaägaren (Restaurang Kastri) men situationen känner jag väl till.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-27, 11:30
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vackra Blondie

Hej Monica

Varför måste man banka bläckfisk?

Uffe
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-27, 13:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vackra Blondie

Jag har ibland inte tid eller läge att banka dem.Man gör det för att de ska bli mindre sega och mindre hala. Man får viss effekt av att frysa in dem också, i allafall om man ska koka stifado eller göra ättiksinläggning. Det sägs i alla fall att det bästa att att banka dem lite lagom hårt minst 40 gånger och sen gnugga dem tills det skummar.
Ska det bli till ouzomezé ska man hänga dem luftigt nån timma. Då får man vara beredd på att getingar och flugor kommer, en tyllgardin kan behövas, så om det är såna du har, Uffe ,kan dom komma till god användning. Sen går det bra att grilla.Utanför ouzobarerna ser man ofta nätlådor med torkande bläckfisk.
Ni som tycker att det är grymt/äckligt att handskas så med den gulliga bläckfisken får väl nöja er med ouzon och lite roka (ruccola) och skorpa.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-04-27, 13:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vackra Blondie

Bakom den höjden man ser på bilden, finns det inte en fin strand där med?? Vi hyrde någonstans där i närheten sommaren 1996...Kommer inte ihåg vad byn hette, men det var INTE Myrties eller Massori(?) De låg längre bort...

Härliga bilder!
Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-04-27, 13:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vackra Blondie

Vägen (numera asfalterad) tar slut där om man kör till vänster efter den lilla vackra kyrkan. Kör man till höger kommer man via en dålig jordväg upp till radiomasterna eller vad det nu är, men ingen bebyggelse utom ännu en kyrka, så klart. Byn heter Emborio och har varit bebodd sen urtiden, det finns antika murrester för den som gillar sånt, ruiner efter oljepress och andra tecken på bebyggelse, som terassering.
Jag är inte tillräckligt informerad känner jag. När man bor här tänker man ju att det finns god tid att ta reda på allting senare!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-04-27, 14:18
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Vackra Blondie

Emborio är min favorithåla i denna världen och en ouzomeze hos Evdokia och Alexandra på Harrys taverna hoppas att ingen människa missar

Riitta
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-04-27, 22:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vackra Blondie

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Varför måste man banka bläckfisk?
Man gör det för att skämtsamma turister ska trivas. Varje skämtare som ser bankandet tror att han är den förste med skämtet "Du, den är nog död nu"

(Eller så är det för att möra den sega uslingen.)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT