Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-21, 16:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 674
Standard Halsning fron paradiset

Efter fem fantastiska dagar po underbara Samos har vi idag anlant till lilla Agathonissi. Har under monga ar dromt om att komma hit, men botarna har aldrig passat in. Forvantningarna var hoga, efter bara nogra timmar var alla forvantningar infriade. Med roge. Har ar precis som jag tankt mig, inte bara det, har ar annu battre an vad jag dromde om. So himla litet och gulligt och tyst och trivsamt och mysigt och 24 positiva saker till. Bor kanon po Glaros {Seagull} tio meter fron vattnet, vogorna kluckar in i rummet. Manniskorna ar trevligare an brukligt. Hur det nu kan vara mojligt.

Det ar en stor kontrast att komma hit fron Samos. Var lite orolig till en borjan, finns det TV. Igor hade vi storbild po Samos, massor med svenskar, har finns tre tjock-TV. For holla till godo med det! Har ar kanske 25 turister, sakert 15 av dem ar fron Sverige so har blir drag po lordag kvall. Lustigt att har ar so monga svenskar.

Till Kirtor: Jag har framfort din halsning till Yaniss, han halsar tillbaka och undrar nar ni kommer hit. Mycket trevlig kille denna Yaniss!

Att har ar varmt har ni sakert hort fron andra, vi hade 39 po Samos igor, har ar det bara 35. Hade matchtroja igorkvall, gissa om det vara varmt.

Ni som ska till Samos, missa for guds skull inte Restaurang Elia i Pythagorion. Det var lange sedan jag ot so himla god mat. Kocken Michalis jobbade tidigare som kock i Goteborg. Fantastisk mat. Elia ligger po hamnpromenaden strax fore statyn av Pythagoras.

Apropo Samos: vogade antligen klattra uppfor lianerna vid vattenfallet {kande en viss press}, darefter vadade och simmade jag uppot och uppot so longt det var mojligt. Skithaftigt! Som Styx Light. Fann aven en for mig ny haftig by - Spaterei. Vilken vy det var darifron. Fin gammal by med typisk grekiskt torg med tavernor och skuggande kastanjetrad. Fyra sallad, fyra ol och vatten kostade 19 Euro. Magisk plats.

Moste sluta nu, lonar Yiannis dator {alla gaster for lona gratis}. Ar lite stressad, en kall Amstel vantar po balkongen.

Ha det...

PS. Datorn saknar frogetecken, nollor och paranteser.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-21, 17:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera

Ni som ska till Samos, missa for guds skull inte Restaurang Elia i Pythagorion. Det var lange sedan jag ot so himla god mat. Kocken Michalis jobbade tidigare som kock i Goteborg. Fantastisk mat. Elia ligger po hamnpromenaden strax fore statyn av Pythagoras.
Det matstället missade jag. Prövade några andra efter lite olika tips men med undantag av några få rätter var det inga riktiga höjdamåltider. Betydligt godare mat på Fourni. Kikade efter er på flygplatsen men vi gick om varandra.

Ha en fortsatt trevlig resa i ö-världen.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-21, 17:47
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Visste väl att ni skule gilla Agathonissi.Ha det fortsatt jättebra !!!!!!!!!!!!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-21, 19:26
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Vad härligt det låter Janne!!!!
Fortsätt ha de bra i övärlden


Martinifk som längtar.....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-21, 22:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Kocken Michalis jobbade tidigare som kock i Goteborg. Fantastisk mat. Elia ligger po hamnpromenaden strax fore statyn av Pythagoras.
För göteborgare kan jag meddela att Michalis så vitt jag minns har jobbat på både Lilla Tavernan, Knossos och Paros i Göteborg.

Jättekul att höra att det går så bra för honom på Samos!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-22, 14:52
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 773
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Tenkte nok at du ville synes om Agathonissi. Du kan jo si til Yannis at vi kommer til Agathonissi 30.august og gleder oss til å treffe han og familien. Underlig at du i det hele tatt fikk tatt i bruk hans dator. Den virker nesten aldri. Tore forsøker å reparere den hver sommer. Ha det deilig!!! Kirsti og Tore
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-22, 15:36
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera


Moste sluta nu, lonar Yiannis dator {alla gaster for lona gratis}. Ar lite stressad, en kall Amstel vantar po balkongen.

Ha det...

PS. Datorn saknar frogetecken, nollor och paranteser.


Och i glaset finns alltså.........holländsk öl ????? Efter denna fina berättelse...........


Hmm.......



Hasse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-22, 17:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 674
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Citat:
Det matstället missade jag.
Nasta gong Eva!
Citat:
Kikade efter er på flygplatsen men vi gick om varandra.
Kollade ockso, men sog inte en enda som skulle oka.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-22, 17:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 674
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Citat:
Du kan jo si til Yannis at vi kommer til Agathonissi 30.august og gleder oss til å treffe han og familien.
Han stor bredvid mig just nu, halsningen ar framford. De ser fram emot att traffa er. Han skrattde gott nar jag berattade om datorn. Som funkar bra, men han borde byta tangentbord.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-06-22, 17:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 674
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Citat:
Och i glaset finns alltså.........holländsk öl ????? Efter denna fina berättelse..........
Har varit trogen Amstel sedan forsta gongen jag kom till Grekland, aven om Mythos kanske ar en battre ol so hor Amstel o Grekland ihop. For mig.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-06-22, 17:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 674
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Det ar fortfarande ruggigt varmt, idag runt 39 gr vilket ar lite for mycket. Vandrade idag till Agios Nikolaos en timmer bort, badade och sloade vid en liten ensam strand. Jisses so monga getter det finns har! Till och med po vor strand, och nyfikna ar det. Ikvall ska vi eta get, kanns lite kymigt. Kanske ar det nogon av de vi matade med melon idag.

Glomde beratta om en laskig hendelse po Samos. Korde moppe till Psili Amos 1, tog nogra narbilder po en afrikansk geting som tuggade po en blackfisk, nar jag tog sista bilden sog jag att han gav mig onda ogat. Fem minuter senare blir jag stucken av en afrikansk geting i skallen, den flog in under hjalmen och stack! Det gjorde satans ont, och jag blev radd att nogot skulle handa. Ar allergisk. Men inget hande. Fem minuter senare blev Camilla stucken av en geting - vet ej viken sort - under vanster oga! Hon skrek, det gjorde ont och vi fick panik igen. Inte kul att bli stucken nar man kor moped.

Efter att vi lugnat ner oss sa Camilla att nu fattas det bara att en orm kommer ut po vagen och hugger oss i benen. 2o min senare ser jag en orm po vagen framfor oss, jag nitar moppen och hinner precis stanna. Framfor oss ligger en 2 meter long och silverfargad orm. Den gor tvo utfall mot oss, vi skriker som dorar! Vi ser tanderna. En bil kommer och den ringlar ivad skitsnabbt! Po kvallen frogar vi vora vanner i Pythagorion om de kanner till ormen, de vet vilken det ar, namnet betyder {typ} den blinda ormen. Antagligen fick den panik, den sog oss inte och hogg ot alla holl. Hur som helst so var det inte alldeles komfortabelt.

Det onda fron getingarna ar nastan borta, och nogra fler ormar har vi inte sett. Kanns bra att det inte finns nogra mopeder att hyra har.

Ha det bra alla, vi hors igen!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-06-22, 18:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 674
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Tre saker till:

Till Marianne: Jag minns inte om ni har varit har, har ni det inte moste ni bara oka hit. Agtahonissi ar ER o! Nar Zeus skapade grekiska ovarlden moste han tankt po dig och J. On borde heta MJOS!

Till M&C: Tack for tips! Boende och mat ar battre an vad ni sa! Nogra av oss ot get igor, jattegott. Idag ska jag prova!

So jakla svort det ar att skriva utan prickar.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-06-22, 18:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Nogra av oss ot get igor, jattegott.
Stackars Igor

Skönt att ni kom till en ö utan getingar och ormar!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-06-22, 18:18
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Det onda fron getingarna ar nastan borta, och nogra fler ormar har vi inte sett. Kanns bra att det inte finns nogra mopeder att hyra har.
Verkar ha varit en händelserik dag med både getingar och orm. Hoppas ni slipper fler aktiviteter av det slaget framöver. Ska du äta get? Om det är killing blir jag riktigt avis... Jösses vad jag blev sugen - det är ju så himla gott

Ha en fortsatt härlig resa!

//Zanét
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-06-22, 20:07
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 339
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
För göteborgare kan jag meddela att Michalis så vitt jag minns har jobbat på både Lilla Tavernan, Knossos och Paros i Göteborg.

Jättekul att höra att det går så bra för honom på Samos!

Och Argo.

Lena
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-06-22, 20:18
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Så fint at du har det så bra i ferien!!
Jeg skjønner at Agathonissi er et sted jeg må dra, kanskje til neste sommer.

Men hva er en Geting??? Det hørtes jo ikke veldig bra ut, godt at det går bra , men lurer på hva det er for et dyr??

Ha en fortsatt god feri Janne, jeg har ennå over en måned igjen til jeg reiser til Karpathos....og her i Lier er det 12 grader og regn!!


Ia
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-06-22, 20:44
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Citat:
Ursprungligen postat av Ia
Men hva er en Geting??? ... lurer på hva det er for et dyr?
Vet inte vad ni säger på norska, men på danska säger vi "hveps". Kanske något liknande på norska?


Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Jag minns inte om ni har varit har, har ni det inte moste ni bara oka hit. Agtahonissi ar ER o! Nar Zeus skapade grekiska ovarlden moste han tankt po dig och J. On borde heta MJOS!
Du tror mig nog inte, Janne, men vi var faktiskt på väg att (eller ska jag säga att jag ville) åka till Agathonissi redan 1989. Vi gick in på en resebyrå i Pythagorion för att fråga om båtmöjligheter, men fick veta att "äsch, Agathonissi var INGENTING att åka till, glöm det!).
Det var ett par år innan vi började luffa, och vi var inte så erfarna att vi kunde genomskåda, att vi tydligen bara gick in till fel båtbolag.
Tänk vad vi missade!
Men vi HAR varit i HAMNEN, på väg hem från några helt underbara dagar på Marathi 2002.
Tänk om jag kunde locka Jens med till Marathi/Agathonissi till september... måste försöka!

Ha det nu riktigt skööönt (jag slöööö¨¨¨¨¨¨sar med prickarna, Janne, så kan du ev. låna).
Och inte fler klagomål på värmen. Det accepteras inte efter den kalla period många har haft!!!

Senast redigerad av Marianne den 2006-06-22 klockan 20:54.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-06-22, 21:13
Marouli Marouli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 62
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Ja get är riktigt gott,bara man får in de "rätta" delarna av den .Tror nog att du kommer att tycka det smakar bra,för på Glaros tillagas all mat på ett fantastiskt sätt.Om det ändå inte skulle utfalla till belåtenhet kan jag rekommendera ett litet ställe i Chora på Samos,där man serveras get på ett unikt sätt. .
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-06-22, 21:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss
Och Argo.
Argo, vilken är det? Då måste jag ha missat en och vill gärna veta var den ligger . Du tänker inte på Agora, möjligen?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-06-22, 21:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Halsning fron paradiset

Citat:
Ursprungligen postat av Ia

Men hva er en Geting??? Det hørtes jo ikke veldig bra ut, godt at det går bra , men lurer på hva det er for et dyr??
Heter den inte vips hos er? Wasp på engelska.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT