|
|||
|
|||
Ospecat - bankomater?
Hej!
Det blev Grekland i år även om vi inte hade planerat det...! Åker på tisdag 13/9 på en ospecad resa (Apollo) så vi vet inte var vi hamnar. Du som varit på Zakynthos - fanns det bankomat i "din" stad???? Antar att det finns bankomater på de flesta ställen men kan ju vara bra att veta innan man åker om man "måste" växla in hela reskassan. Tack på förhand! Åke |
|
||||
|
||||
Sv: Ospecat - bankomater?
Tror inte ni behöver oroa er, bankomat finns säkert på Zakhyntos. Hör med resebolaget, de vet säkert!
Fixa några euro bara så ni har innan ni hittar automaten Trevlig resa! /Janet |
|
||||
|
||||
Citat:
Ruby |
|
|||
|
|||
Hej,
gå in på Visa eller Mastercard's hemsidor så kan du söka på vart det finns uttagsautomater. Körde en sökning på Milos från MC och hittade 7st. Testade också Zakynthos och fick träff på 13st. Man blir nästan lite misstänksam om det kan stämma. Ska göra en liten "uppdrag granskning" nu när vi kommer till Milos för att se om det stämmer. Hemska tanke om någon frågar vad man gjorde på semestern och man blir tvungen att svara "kontrollerade uttagsautomater". /anders Senast redigerad av anderss den 2005-09-10 klockan 08:47. |
|
|||
|
|||
Hej Anderss
Gjorde som du sade - kollade på Mastercard men jag hittade bara 5 bankomater (Alykes, Kalamaki - 2 st, Laganas, Tsivili) - hur hittade du 13 st??? Dessa fyra orter flyger Apollo på - den femte, Argassi, har tydligen ingen bankomat. //Åke |
|
|||
|
|||
Hej,
jag tolkar det som att det finns en på: Springtours ARGASSI ZAKYNTHOS, 29100 GRC Travel Agency 24-timmarsservice - MDS-CITISHARE Men jag gjorde en sökning på där jag bor och ser att vissa automater är dubbelregistrerade under olika företagsnamn. /anders Senast redigerad av anderss den 2005-09-10 klockan 19:35. |
|
||||
|
||||
Det är väl klart att det finns bankomater i alla turiststäder i Grekland! Det behöver man inte ens fundera över! Frågan är möjligen om det finns en eller flera.
Jag träffade redan i början av 90-talet på svenska turister i svenska fjällvärlden som blev förvånade över att det inte fanns bankomater i vissa byar med mindre än 100 bofasta... Jag blir minst lika förvånad över att höra att frågan ställs när det gäller grekiska städer som är flera gånger så stora - år 2005. Grekland är ju ett modernt samhälle när det gäller allt vad teknik heter! |
|
|||
|
|||
Håller med Elisabet att det framöver, kanske redan idag, kommer att finnas flera uttagsautomater i Grekland än här i Sverige.
Som kuriosa kan jag nämna att jag under del av 80-talet arbetade med service av dessa ting, bl.a. när Föreningssparbanken bytte ut sin första generation. Hade en gammal maskin stående i källaren tills jag kom till "mina sinnes fulla bruk" och förpassade den till soptippen. /anders |
|
||||
|
||||
Citat:
Däremot så tolkar jag det också som att det finns bankomat i Argassi - och gör det inte det så är det inte långt till Zakynthos stad där det garanterat går att ta ut pengar. Ruby |
|
||||
|
||||
Citat:
När det gäller bankomater så står det ju på resebolagens hemsidor om (läs: att ) det finns bankomat på alla deras charterorter. |
|
||||
|
||||
Klart det inte finns bankomater i små byar och på små öar där post och bank saknas men som Elisabet skriver finns det ju inte heller i små byar i Sverige eller på öar som Norrbyskär. Enklast är det väl att växla hemma på Forex för dom första dagarnas förbrukning och sen orientera sig mot en bankomat.
Eva |
|
|||
|
|||
Med skammens rodnad på kinderna citerar från Apollos hemsida:
"Kreditkort: Kreditkort accepteras i begränsad omfattning. Kontantuttag på Visa/MasterCard kan göras på bank och vissa växlingskontor. Uttagsautomater finns på alla Apollos orter." Förstår inte varför jag nojade till mig - vi har rest till Grekland de fyra senaste åren och aldrig haft problem med bankomater... //Åke |
|
||||
|
||||
Citat:
* I Agios Nikitas på Lefkas västkust finns ingen bankomat trots att det är en turistort och trots att det går charter dit med Ving. * I Lourdas/Lourdata på södra Kefalonia finns ingen bankomat trots att det är en turistort. Närmaste bankomat finns i huvudstaden Argostoli. Båda dessa är turistorter och inte "små byar". Att det däremot inte finns någon bankomat i den lilla byn Agios Nikolaos på norra Zakynthos förvånar mig inte lika mycket, för där är det ovanligt med turister. Så är det inte på de två ovannämnda ställena, där vimlar det av turister. Ruby |
|
|||
|
|||
Citat:
Senast redigerad av anoula den 2005-09-11 klockan 11:18. |
|
||||
|
||||
Citat:
Ruby, du kanske missade poängen i det jag skrev. Det jag ville säga var att jag tycker det är anmärkningsvärt att många svenskar tycks förutsätta att det finns bankomat i varje by i Sverige, men undrar om det finns det i städer i Grekland som är betydligt större! Det betyder inte att jag tror att det finns bankomat i varenda by i Grekland. |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det jag försöker säga är att den här trådens ursprungliga fråga inte alls var obefogad. Det är inte självklart med bankomater överallt - t.ex. inte på turistorterna i den joniska övärlden. Ruby Senast redigerad av Ruby den 2005-09-11 klockan 15:43. |
|
|||
|
|||
Det finns två bankomater i Argassi!
Mimi |
|
|||
|
|||