|
|||
|
|||
Kalimeras botaniska...
Det Neriumskott jag tog i våras på Kreta blommar nu...underbart.
|
|
||||
|
||||
Sv: Kalimeras botaniska...
Vad kul! Grattis! Får vi se en bild på blomman?
Göran ( som inte har någon aning om vad Nerium är ) |
|
|||
|
|||
Den växt som ligger på Kalimeras botaniska trädgård...är inte så bra på att skicka bilder..men får se om jag kan få nån hjälp i helgen.
|
|
||||
|
||||
Vad roligt! Vilken färg har den Athanasia?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Göran (som knappt känner igen en solros ) |
|
||||
|
||||
Citat:
Göran |
|
|||
|
|||
Den jag tog på Kreta är vit,men har en rosa också som är köpt här hemma.(nja,lika rikligt vet jag inte ,men dock)
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ganska höga buskar med vita eller rosa blommor När vi var på Kreta för länge sedan, såg vi det på flera ställen. Riitta |
|
||||
|
||||
Jag ska hålla utkik nästa gång jag kommer till Kreta. Har oleander någon praktisk nytta eller är det bara en vacker buske?
Göran |
|
||||
|
||||
Citat:
Mamma hade alltid nerium i fönstren, så jag har ända från min barndom blivit itutad att de är giftiga. Karin |
|
||||
|
||||
Ja förutom att dräpa folk har jag hört att den binder jorden bra
Därav växer den utefter alla vägar. Lisa |
|
|||
|
|||
Citat:
/Gita |
|
||||
|
||||
Citat:
Att jag inte tycker att det stämmer riktigt, beror på den kaxiga gula katt som ibland inte bara nosar utan också tuggar på blad från mina fyra (de ni!) Oleander i olika färger. Från Ikara, från Samos, från Kreta och från Kaldamyri. Snacka om en av Greklands vanligaste växter. Den går bara inte att undgå att se. Jag har inte kunnat utröna vilken färg katten föredrar. Återkommer till det. Måste sticka till Kreta i morgon. Oleanders giftighet - en myt, någon som verkligen vet? Erik Ambassadour of poision |
|
||||
|
||||
Citat:
Att "Calles" (som Janne länkar till) säger att hela växten är giftig borde betyda att den verkligen är det. Sedan, att katten tuggar på bladen betyder inte nödvändigtvis att den sväljer dem. Och om den gör det - vet du med säkerhet att den inte får till exempel diarré efteråt? De flesta giftiga växter är ju inte dödliga. Att buskarna håller halvstora djur borta från vägarna, skulle jag däremot snarare tro bero på att den är så tät, och inte på att den är giftig. Att plantera tätväxande buskar/häckar längs vägarna för att hindra djur att springa ut på dem, är ju vanligt på landsbygden i många europeiska länder. |
|
||||
|
||||
Enligt Giftinformationscentralen är Oleander mycket giftig. Den innehåller ämnen som kan påverka hjärtat.
//Zanét |
|
||||
|
||||
Erik, har den just ätit oleander, eller brukar den göra det?
FIRST AID: If animals are observed eating oleander, contact a veterinarian immediately. The toxin acts quickly, and is lethal in small amounts. Emergency measures may be used to empty the gastrointestinal tract of remaining plant matter, and medications may be administered to control the effects that the toxin has on the heart. Despite emergency care, the animal may still die, but the sooner treatment is begun, the better the prognosis for survival. Från: http://www.vet.purdue.edu/depts/addl/toxic/plant52.htm //PO |
|
||||
|
||||
Citat:
Inte idag alltså... |
|
|