Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-02, 22:00
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Kubmaneter i den grekiska övärlden

Läste i dag (2 feb) om den svenska kvinnan som dog av en manet i Langkawi. Jag undrar om dessa kubmaneter har noterats i grekiska vatten? Italiens västkust brukar väl om jag inte har fel, drabbas av manetinvasion då och då? Trådarna från dessa maneter betraktas som dödliga?

Har någon råkat ut för farliga maneter i Grekland?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-02, 23:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 847
Standard Sv: Kubmaneter i den grekiska övärlden

Kubmaneter finns inte (än) i Medelhavet, men däremot Portugisisk örlogsman, som kan vara nog så farlig. Den har observerats längs med Spaniens kuster. Mig veterligen har den inte anlänt till Grekland, men det är väl tyvärr bara en tidsfråga.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-07, 01:57
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kubmaneter i den grekiska övärlden

Då gör jag ett nytt försök. Förra gången låste sig tangentbordet i Grekiska bokstäver.... Så jag fick starta om hela maskineriet....

Citat:
Ursprungligen postat av Marielou Visa inlägg
Jag undrar om dessa kubmaneter har noterats i grekiska vatten?
Som Netwolf säger: Inte ännu så länge. Så vitt jag vet heller.

Däremot finns de i Östersjön numera!!!! Inte den farliga sorten dock. Det finns ca 200 olika arter tydligen. Men de som kommit hit, via ballastvatten med fartyg från USA, oroar biologerna här väldigt mycket. Enl Sydsvenskan. Det har varit flera artiklar om det! De är små och svåra att fånga. Och de är glupska och äter allt de kommer över. Så biologerna är oroliga över att de ska störa ekosystemet i Östersjön! Mer än det redan är stört... Och de har inga naturliga fiender här heller!

Det finns även en ny rovfisk som fått fäste på andra sidan Östersjön som INTE hör hit. Och man börjar hitta den i Blekinge nu.... Jag har för mig den kommer från Svarta Havet...

Ända fram till mitten på 1900-talet kunde man tydligen fånga Blåfenad tonfisk i Östersjön!!!!!!!! Visste ni om det??? Jag visste själv inte om det förrän för ett par dagar sedan! Men den utrotade vi tydligen grundligt från Östersjön på den tiden... OK. Vi var väl inte så medvetna då... Men det är trist. För 50 - 60 år sedan hade vi ett enormt utbud av fisk. Och den var ju inte fögiftad av kvicksilver eller andra toxiner då heller...

Citat:
Italiens västkust brukar väl om jag inte har fel, drabbas av manetinvasion då och då? Trådarna från dessa maneter betraktas som dödliga?
Vet jag fakiskt inget om. Men det är FÅ maneter som är dödliga dock! Vissa kan dock orsaka väldigt stor smärta om man drabbas av deras tentakler. Men även en "ofarlig" manet kan vara dödlig om man får en anafylaktisk chock tex. Min förra hustru fick det av ett getingstick. Och det var nära.... Så det finns inget sätt att säga något är ofarligt....

Men ett sätt att minska sveda och smärta är att ha med en flaska vinäger (!) och hälla på direkt om man blivit stungen av trådarna. Jag vare sig vet eller förstår varför det hjälper, men det lär göra det!

Citat:
Har någon råkat ut för farliga maneter i Grekland?
Nej aldrig. Men en gång på 80-talet hade ett stort tankfartyg ankrat mellan Tinos och Myconos och dumpat sitt ballastvatten när de väntade på att få komma in till Pireus. Och i det vattnet var mängder med röda maneter. Och vete faan vad mer de släppte ut...?

Maneterna låg 1 -2 meter upp på stranden och i vattenbrynet... Bada? Nej... Gick inte. Inte på sydsidan... Och röda maneter ska man passa sig för...

För några år sedan sade jag att det finns Drakfisk i Medelhavet kring Grekland. Och fick skit för det. Ända tills en annan medlem här berättade att han faktiskt sett en när han dykte... Och en inhemsk dykare sagt: Siga, siga... Försiktigt, försiktigt...

Och det är ett typiskt exempel på när, och hur, arter förflyttar sig mellan kontinenter... Via ballastvatten... Så länge vattnet är salt och hyfsat varmt överlever de... Även om jag är djurvän hoppas jag inre de klarar att etablera sig i Medelhavet...

Och det blir kul om, och när, den blåringade bläckfisken etablerar sig i Grekland! För en vacker dag kommer de att komma dit! Om de inte redan är där...? Men kanske i en så liten population att de ännu så länge inte syns. De lever oftast i grunda vatten och är extremt giftiga och biter direkt...! Jag är inte säker, orkar inte Googla, men jag har för mig att även sugkopparna är giftiga. Mindre barn som råkar ut för dem dör efter ca 5 - 10 min.... Och vad är roligare än att leka med än en bläckfisk på grunt vatten...?

Nu kommer det nog en lag om ca 1,5 år som tvingar alla fartyg i internationell trafik att installera filter för att säkra att man inte kontaminerar lokala vatten med främmade arter. Inte en dag för tidigt... Snarare 25 år för sent...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
...men däremot Portugisisk örlogsman, som kan vara nog så farlig.
Nog så...? Jag har för mig att stora exemplar är väldigt dödliga... Inget jag vill brottas med i första taget. Är det inte den som har extremt långa trådar? Upp till 15 - 20 meter? Och om man blir stungen blir man paralyserad och den liksom bara vevar in fångsten... Låter inget kul...

Men jag klagar inte. Jag har nog inte badat i Medelhavet på 7 - 8 år...! Som jag gjorde förr. När man nu kan sitta i skuggan under ett träd eller på en Taverna med en kall öl och en bok och lyssna på Grekisk musik...

Vem bryr sig om maneter...

Men OK. Hade det simmat in en flock Delfiner i bukten där jag sitter så hade även jag slängt mig i havet... Oaktat maneter...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-07, 17:03
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Kubmaneter i den grekiska övärlden

Tack för era utförliga beskrivningar av det marina livet. Jag har själv rest till Grekland i mer än 30 år och inte tänkt så mycket på maneter. En gång för något år sedan var det manetinvasion längs med kusten i staden Kiato där vi bodde. Dessa maneter var enligt lokalbefolkningen inte farliga och det var bara att ta sig igenom det tjocka lagret av maneter om man ville bada, längre ut fanns de inte. Men det var nog så läskigt att känna all gelén mot kroppen ; (

Det är väl så när man är på plats i solen, men tänker inte på farorna som lurar på samma sätt som hemma. Jag tror ändå att det är bra att vi är medvetna om vilka farorna är och hur vi skall göra om vi utsätts för dem.

Det var inte många som kände till tsunamis innan den stora spred skräck i Thailand trots att tsunamis förekommit i Medelhavet, inte bara under antiken, utan betydligt senare, 1948 i Pigadia (Karpathos) om jag inte minns fel och ändå senare i Kalamata.

Bäst att njuta av de härliga grekiska vattnen, för vem vet, det kanske inte dröjer länge förrän kubmaneten simmar in i Medelhavet. Skall vi behöva bada med våtdräkter då
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT