|
|||
|
|||
Mygg
Ni som nyligen varit i Grekland...eller ÄR i Grekland nu... har ni haft något problem med mygg??
När jag var på Amorgos i maj-juni såg jag knappt till en enda mygga....fick bara något enstaka bett som inte besvärade mig nämnvärt! Använde inget myggmedel...i vanliga fall brukar jag få mycket myggbett så det kändes väldigt befriande att slippa dessa otyg denna gång! Så upplever ni att det är lite mygg i år? Tänker på min kommande resa nästa vecka till Amorgos.... OM..jag ska förbereda mig med myggmedel i packningen.... Sunny |
|
||||
|
||||
Sv: Mygg
Det är ett märkligt år 2014. Vi har varit ett antal dagar på Samos och nu är vi på Patmos. Icke en endaste mygga har vi skådat hitintills. Däremot noterar vi att det är onormalt varmt ute, såväl dag- som kvälls- och nattetid.
Arne och Birgitta Patmos direkt |
|
|||
|
|||
Mygg finns troligtvis på de flesta platser..mycket grönska fuktigt..=mygg..torrt=väldigt sällan mygg.
|
|
|||
|
|||
Ja, det är jag fullt medveten om.. MEN.. frågan var hur ni just nu upplever besväret med mygg i Grekland?
|
|
|||
|
|||
Det är som vanligt på södra Kreta. Myggen syns inte, men min fru smetar in sig i myggmedel (som doftar pyton) nästan varje dag. Sedan är det bara hon som har kliande märken, så det är bara hon och myggoljan som lockat dem. Ska jag vara ärlig (!), är de något färre än tidigare år. Det kanske också beror på att vi inte varit nära någon pool.
/ Jannis |
|
|||
|
|||
Tillhör dem som brukar attackeras av dessa små otyg. Har under våra 3veckor bara fått ett enda stick, vilket är en toppnotering.
|
|
|||
|
|||
Vi har inte sett till en enda mygg på Naxos eller Santorini, o inga bett heller, så det ser bra ut
|
|
||||
|
||||
Samma här på Kalymnos, hos oss i alla fall. Myggmaskinen har knappast varit nödvändig denna sommar.
|
|
|||
|
|||
Tack för Era svar... får hoppas att myggbeståndet blir fortsatt lågt framöver... ...det värsta med myggen i Grekland är att de kör med ljuddämpare.....INTE.. som de svenska myggen de hörs när de tänker angripa och är i närheten...
Nej, nu ska jag inte tänka mer på mygg..det finns ju så mycket annat i Grekland att fokusera på...som är roligare!!.. Intressant iaf att de flesta verkar ha upplevt att myggorna varit mycket färre denna säsong! |
|
||||
|
||||
Det beror på vilket väder (och framförallt vind) du får. När jag varit här ett par dagar blev det jättefint i nästan en vecka, varmt och nästan vindstilla. Dock inte värre än att jag kunde somna ute på balkongen, med myggmaskin i väggen innanför balkongdörren, myggspiral ute och MyggA på den del av kroppen som inte var täckt av lakan.
Jag har fått några bett men det har nog mest varit när jag sovit ute. En enda natt på två veckor har jag fått dra igen balkongdörrarna och köra AC för att bli av med myggjävlarna, annars har dörrarna stått på vid gavel dygnet runt. Nu blåser det dock lite och då försvinner myggen direkt. När det kom ett par stilla dagar igen var myggen tillbaka, dock inte i några mängder. När jag var nere och tog ett dopp för någon timme sedan kände jag också att det nog är lite svalare än tidigare. Så jag tror inte att du behöver oroa dig. |
|
|||
|
|||
Låter fint Inkfish..tack för info direkt från Amorgos...då kan jag känna mig lugn!!...
Njut dina sista dagar i paradiset!! Sunny |
|
||||
|
||||
Citat:
I övrigt så har det varit ytterst lite mygg, för att säga inga alls, när vi var på Thassos/Halkidiki i juni/juli. Å då är ändå Thassos en mkt grön ö. /Netwolf |
|
|||
|
|||
...Exakt då känns det iaf som man har en möjlighet att försvara sig!
|
|
|||
|
|||
Jag tycker det är bra att de inte låter så slipper man störa sig på dem när man ska sova tex, sen tycker jag betten från Grekiska mygg kliar mycket mindre än de gör från de svenska
|
|
|||
|
|||
Citat:
Har inte tänkt på om grekiska mygg kliar mindre än de vi har här hemma, fula bett får jag i vilket fall som helst!! |
|
||||
|
||||
Här på Tilos har jag inte sett några moskiter - däremot känt. Redan första morgonen hade jag fem bett! Men jag får vara glad om jag inte får värre åkommor än några kliande bett.
|
|
|