|
|||
|
|||
Flytta till Kreta / fraktkostnader /samfrakt ?
Hej !
Jag och min familj har beslutat att flytta till kreta (Gerani) nu den 15 september. Vi ska bila ner, men tyvärr får vi inte med så mycket utan har tänkt att ta en container med möbler osv. Vi har räknat med en 10" container, och det kommer inte bli fullt så om det är någon som är intresserade att "hyra in sig" så kommer det att finnas plats över. Sen undrar jag om det det är någon av er som har koll på vad det kostar att skicka brev / paket från kreta med posten samt hur lång tid det tar ? jag har sökt men inte lyckats få fram nån bra information på det, så jag skulle vara tacksam för svar. Är ni intresserade av frakt till kreta så skicka mig gärna ett mail / PM. Tack för ett trevligt och bra forum Mvh P-son Senast redigerad av P-son den 2010-08-22 klockan 13:26. |
|
||||
|
||||
Sv: Flytta till Kreta / fraktkostnader ?
Hej!
Jag flyttade till Kreta i juni och skickade ner kartonger med Posten. Det tog ungefär en vecka att få dem. Jag har också skickat paket (CD-skiva) till Sverige, det tog 3 dagar och kostade ca 3 euro. Kom ihåg att varje kartong får väga max 20 kilo, inte ett enda mg mer. När jag lämnade in kartongerna på Posten så vägde de allt mellan 19,5 kg och 21...nåt vägde 20,3. Jag fick packa om de som vägde över 20 kg, jättepetigt med andra ord. Varje 20kg-paket kostade 860 kronor. På Postens Skickaguide kan du kolla vad det kostar, jag tror att det är ok att länka till Posten: http://www.posten.se/skickaguiden/main_do.jsp Yanna - glad passionär på Kreta! |
|
|||
|
|||
Tack för svaret, då går det ju ganska snabbt att skicka till sverige från kreta också, och inte speciellt dyrt heller.
Har du lite koll på vad löpande kostnader som adsl och el ligger på också ? Mvh P-son |
|
||||
|
||||
Sv: Flytta till Kreta / fraktkostnader /samfrakt ?
Hej, kostnader och alternativ har diskuterats i en annan tråd nyligen enligt nedan länk. Där hittar du några förslag
http://www.kalimera.nu/forums/showth...234#post180234 /Göran |
|
||||
|
||||
Citat:
Kolla på Forthnets hemsida ang ADSL...de har "paket" som innehåller internet, fast telefoni och Parabol-TV, i detta paket ändras priserna hela tiden, men det är alltid billigt. Jag har ett sånt paket...kostar mindre än bara fast telefoni i Sverige...och du ringer gratis till fasta telefoner i....tror jag...32 länder, inkl Sverige så klart. Sidan är på grekiska, men Google översättning översätter till svenska...eller så går du till en Forthnetbutik. Yanna |
|
|||
|
|||
Perfekt Jättetack för all information, det är guld värt !!
Mvh P-son |
|
||||
|
||||
Lycka till som fast boende på Kreta!!
|
|
|||
|
|||
Hej igen och tack för alla svar, Nu är vi ÄNTLIGEN fast boende på Kreta sedan den 18 september 2010, allting har gått som på räls... Bra bemötande och en hel del flyt....
Min fru och jag har Tvillingar, en pojk och en flicka, (5 år) som har gått på dagis nu i ca en månad.... pappersbyråkratin är inte och leka med i detta land, men till slut fick dom börja Nu efterlyser vi lite svenska / danska / norska lekkompisar... ja, iallafall så dom förstår språket lite...vi bor i Gerani området ! Skicka gärna ett Pm om det är intressant Tack !! Mvh P-son |
|
|||
|
|||
hej det finns en Sv gr. för i Chania på Söndag julmarknad i Kato Daratso på rest. Marco Polo.börjar kl 11. där kan du kanske knyta lite kontakter,
|
|
|||
|
|||
Perfekt !! Det gör vi !
Tack ! |
|
|