Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-21, 17:38
Åkersbergamamman Åkersbergamamman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Åkersberga
Inlägg: 19
Standard Problem i Aten?

Vi landar i Aten lörd 16 juni, alltså dagen före nyvalet. Vår plan är att ta oss direkt ut till Paros vilket finns olika alternativ som funkar- borde alltså inte bli problem om flyg etc går någorlunda som tänkt.

Vi har aldrig tidigare förbokat biljetter till båtarna, har heller aldrig tidigare behövts. Vad tror ni om iår? Finns anledning att tro att det kommer vara fulla båtar nu. Läste att man skall rösta där man ursprungligt kommer ifrån och att det därför skulle vara mycket trafik? Är det mycket mer trafik från Pireus än Rafina el likvärdigt. Tänkte isf att man skulle satsa på en annan ö bara man kommer iväg på lördagen. Vi har dåliga erfarenheter av Pireus och barnen vill inte under några omständigheter stanna där en natt...

När vi åkte förra gången var det flera strejker, finns uppgifter om något datum att undvika iår?

Till sist: Vi beräknas komma fram till Paros vid 21.30 tiden och har inget bokat. Har inte tänkt mig att det skall vara problem även om klockan är ngt sent med att bli uppmött av rumsuthyrare... Vad tror ni andra?

Inte ens 4 veckor kvar till vår 3 veckor långa luff HURRA!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-21, 17:58
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Problem i Aten?

Paros är väl en av de kajer som frekventeras flitigast av rumsuthyrare. Torde vara smockat när en Pireusfärja dyker upp vid tidpunkten för ganska gles beläggning på det sammanlagda rumsbeståndet.

Ang. förboka båt har jag heller aldrig gjort före iår. Nu gjorde jag det dock för det var väldigt besvärligt en fredag förra gången Pireus-Naxos. Åker 21-22juni.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-21, 18:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 868
Standard Sv: Problem i Aten?

Jag hade nog tagit det säkra före det osäkra och bokat båtbiljetter. Hoppas ni bara har gott om tid mellan landning och båtavgång.

Rumsraggare på Paros? Ja, om det är en enda ö som lär ha det, så är det just Paros! Inga problem, även om du kommer mitt i natten.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-21, 19:23
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Problem i Aten?

Ang. streiker:
Det er betydelig færre streiker i år enn i fjor. Årsakene er flere, men jeg kan nevne noen, som at folk ikke har råd til å streike, at de har fått si hva de mener gjennom valget og dermed føler de er blitt hørt, at praktisk talt ingen streiker i fjor førte til at de streikende fikk viljen sin etc. I tillegg har ikke den sittende regjeringen makt til å innfri evt. streikendes krav, så for offentlig ansatte, eller ansatte som vil ha noe fra det offentlige, er det ikke noe stort poeng i å streike mer.
"Turist-ansatte" driver og streiker nå og da, men du vil neppe merke noe til det. Det er så mange privateide småbedrifter i den industrien, og de streiker ikke.

Sjekk også her for info om streiker: http://livingingreece.gr/strikes/
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-21, 19:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 661
Standard Sv: Problem i Aten?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag hade nog tagit det säkra före det osäkra och bokat båtbiljetter.
Jag skulle också bokat båtbiljetter i förväg. Det kan vara så att många ska rösta på någon av öarna. Så var det nu i maj när vi var på Tilos. Det kom många greker från Rhodos bara för att rösta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-22, 00:40
Åkersbergamamman Åkersbergamamman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Åkersberga
Inlägg: 19
Standard Sv: Problem i Aten?

OK, förboka verkar bra alltså... Måste man betala i förväg eller går det boka och hämta ut dem i kajen? Känns inte som om man kan lite på flyget helt o hållet även om vi har 5 timmar tillgodo.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-22, 06:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 661
Standard Sv: Problem i Aten?

Citat:
Ursprungligen postat av Åkersbergamamman Visa inlägg
Måste man betala i förväg eller går det boka och hämta ut dem i kajen?
När jag har bokat i förväg har jag betalt via nätet och hämtat ut biljetterna i Pireus.

Citat:
Känns inte som om man kan lite på flyget helt o hållet även om vi har 5 timmar tillgodo.
På fem timmar hinner ni ner till Pireus.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-22, 11:45
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Problem i Aten?

Tänk på att förbokade biljetter ska hämtas ut minst en timme före avgång! Ni borde ändå hinna, men kolla med reseförsäkringen om den täcker kostnaderna för biljetter ni har betalt men inte kan utnyttja - ifall ni skulle ha otur.

Jag skulle absolut boka mina båtbiljetter nu, eftersom Parosbåtarna fortsätter vidare till en mängd andra öar dit folk också ska ta sig för att rösta.
Våga
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-22, 11:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Problem i Aten?

Betänk därtill att det går rent utmärkt att hämta ut de förbetalda biljetterna redan på Athen Airport. Det finnes flera travel agency som ombesörjer detta. Kan ju vara lämpligt medan en av er väntar på bagaget.

Alternativet är ju att hämta ut biljetterna på plats i Pireus alt Rafina.

Arne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-22, 11:56
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Problem i Aten?

Da vi dro på øyhopping for noen år siden, bestillte vi billetter gjennom et reisebyrå i Athen (Dolphin Hellas Travel Agency, tror jeg), og de sendte billettene hjem til oss i Norge.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-22, 11:58
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Problem i Aten?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Betänk därtill att det går rent utmärkt att hämta ut de förbetalda biljetterna redan på Athen Airport. Det finnes flera travel agency som ombesörjer detta. Kan ju vara lämpligt medan en av er väntar på bagaget.

Alternativet är ju att hämta ut biljetterna på plats i Pireus alt Rafina.

Arne
Tänkte för egen del; Vad kan öppetiderna vara för biljettuthämtning på flygplatsen? Och ligger dessa agencies i ankomsthallen?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-22, 12:02
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Problem i Aten?

Yepp. Belägna i ankomsthallen. Vi hava landat på de mest udda tider genom åren och alltid funnit Agency öppet.

Arne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-22, 13:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Problem i Aten?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Yepp. Belägna i ankomsthallen. Vi hava landat på de mest udda tider genom åren och alltid funnit Agency öppet.
Jag har aldrig lyckats hitta en Agency för Blue Star Ferry på flygplatsen, är det jag som letat dåligt?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-05-22, 13:48
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Problem i Aten?

Om du bokar din blue Star ticket via Danae.gr så går det utmärkt att hämta ut dina BS biljetter på Danaes travel agency på Athen Airport. De har öppet dygnet runt.

På Danaes hemsida kan du boka dina BS-biljetter online.

Arne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-05-23, 21:19
Åkersbergamamman Åkersbergamamman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Åkersberga
Inlägg: 19
Standard Sv: Problem i Aten?

Herre gud i havet... 3 timmar för att boka biljetter... Fick aldrig ordning på BS hemsida och fick till slut ge upp och boka via Danae.gr och fick då plussa på 20 euro. Antar att jag är orutinerad men de verkar inte ha ordning på sina kommunikationer, grekerna!

Fattas bara att båteländet är tom, då kommer han att muttra mannen, som tyckte det här verkade onödigt

Stort tack för värdefulla åsikter, alla ni rutinerade!!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-05-24, 19:04
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Problem i Aten?

Må så vara att BS-färjan kanske är glest befolkad när ni ska resa, men vi oss till minnet drager ett tillfälle när vi skulle fara från Syros/Ermaupoli och in till Athen för att sedan ta vårt kvällsflyg hem till Sverige samma dag.

När vi vid lunchtid samma dag stegade in på travel agency, då visade det sig att färjan var fullbokad. Nja, det fanns faktiskt ett par biljetter kvar i första klass, men då krävdes att vi samtidigt bokade en hytt... Vad vi nu skulle med denna hytt till enär restiden var under tre timmar...

Att bita i surt äpple, det nödgades vi göra, och konstaterade därmed att vi kunnat tagit eftermiddagsflyget Syros- Athens till pris understigande det pris Vodafone 4-biljetterna betingade....
Planering var ordet!

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-05-26, 22:59
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 90
Standard Sv: Problem i Aten?

Citat:
Ursprungligen postat av Åkersbergamamman Visa inlägg

Fattas bara att båteländet är tom, då kommer han att muttra mannen, som tyckte det här verkade onödigt
Nejdå, det kommer inte att vara tomt på båten. Jag åker med, och min dotter.

/LG
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT