Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-20, 15:39
MetteK MetteK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 9
Standard Öluffa med 11- och 13-åring, utgångspunkt Kos?

Hej alla!

Jag båtluffade en del för en hel massa år sen, nu tänkte jag ta med mig mina söner, som är 11 och 13 år, på detta härliga äventyr.

Ingenting är ännu spikat, både jag och de gillar att ta det lite som det kommer. Men vi flyger till Kos med Norwegian i början av juli och är borta antingen 8 eller 15 dagar.

Vad rekommenderar ni? Vilka öar tycker ni att vi borde åka till?

Och kanske framför allt - hur mycket pengar bör jag ta med mig, inräknat boende, mat och nöjen? Jag inser att ni har svårt att avgöra hur mycket just vi gör av med, men sådär mellan tumme och pekfinger...?

Tror ni 8 dagar räcker som en försmak på öluff, eller bör vi vara ute 15 dagar?

Tar gärna emot alla tips! Vi är rätt äventyrliga av oss alla tre, så gärna sånt som är lite off-the-map eller på annat sätt knasigt, roligt och underbart!

Tusen tack!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-20, 15:53
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Öluffa med 11- och 13-åring, utgångspunkt Kos?

15 dar absolut!!! Besök Nissyros med vulkanen.Kalymnos ochTelendos är också värda besök.Leros oxå kanske,där har jag inte varit än.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-20, 16:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Öluffa med 11- och 13-åring, utgångspunkt Kos?

Kalymnos tror jag skulle passa bra för dig och grabbarna. Har de prövat att dyka? Klättra? Havet finns några steg ifrån de flesta boenden, många bassänger finns också. Stan Pothia är stökig och intressant. Hamnen med alla båtar och fiskegubbar är något at strosa omkring i.

Senast redigerad av Kalimera den 2012-11-05 klockan 09:16.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-20, 17:40
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 701
Standard Sv: Öluffa med 11- och 13-åring, utgångspunkt Kos?

Citat:
Ursprungligen postat av MetteK Visa inlägg
Och kanske framför allt - hur mycket pengar bör jag ta med mig, inräknat boende, mat och nöjen? Jag inser att ni har svårt att avgöra hur mycket just vi gör av med, men sådär mellan tumme och pekfinger...?
Vi är 2 personer och brukar göra åt cirka 100 EURO per dag tillsammans inkluderat boende mat, moppehyra, båtresor etc.

Tobbe
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-06-20, 21:14
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Öluffa med 11- och 13-åring, utgångspunkt Kos?

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler Visa inlägg
15 dar absolut!!! Besök Nissyros med vulkanen.Kalymnos ochTelendos är också värda besök.Leros oxå kanske,där har jag inte varit än.
Kan bara instämma! Men, missa inte Leros, en ö man gärna återkommer till. (vilket vi snart ska göra! ) Varför inte ta 15 dagar och öhoppa: Kalymnos, Leros, Lipsi, och Patmos.

Lycka till!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-06-26, 15:07
MetteK MetteK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 9
Standard Sv: Öluffa med 11- och 13-åring, utgångspunkt Kos?

Tack alla som har svarat! Sedan sist har jag letat billiga flyg och inser att det nog är bättre att utgå från Rhodos. Kalymnos tror jag på, så dit ska vi försöka åka. Men alla tips på öar med utgångspunkt Rhodos är varmt välkomna! Vi kommer att vara ute i totalt 12 dagar, så jag siktar på max två öar. Och förresten - lågbudgettips är också supervälkomna! TACK!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-06-26, 15:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Öluffa med 11- och 13-åring, utgångspunkt Kos?

Om ni åker till Rodos finns det en hel del båtlinjer till öarna omkring. DOCK kostar biljetterna en hel del, åtminstone med de snabba båtarna, vilket kanske äter upp vinsten med billig biljett till Rodos.

Jag vet inte vad jag helst skulle rekommendera, men om ni hittar billliga biljetter till Kos är ni liksom redan på plats...nära till Nisyros, Kalymnos, Pserimos, Bodrum...Kos har också sina anhängare, cykelvänligt och med fina stränder.

Nu blev du kanske ännu mer förvillad.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-06-26, 15:31
MetteK MetteK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 9
Standard Sv: Öluffa med 11- och 13-åring, utgångspunkt Kos?

Hej Monica! Innebär det alltså att båtarna är billigare från Kos? Eller att man kanske rentav ska åka till Kos och hem från Rhodos eller tvärtom? Norwegian har hyfsade priser på båda dessa destinationer.
Tack!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-06-26, 15:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Öluffa med 11- och 13-åring, utgångspunkt Kos?

Jag menar att avstånden till öarna omkring är kortare vilket direkt avspeglas på biljettpriset. Sen är de stora linjebåtarna billiga i jämförelse med snabba katamaraner och delfiner .
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT