Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-04-13, 16:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Fint påskklipp

Efter påsknatten har jag sett videoklipp från olika håll, det här från Tholaria, Amorgos, var ett av de mer stämningsfulla.

https://m.youtube.com/watch?feature=...&v=KFbkrubpeQ0
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-04-13, 16:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fint påskklipp

Här är förresten ett annat klipp, från påskdagen. I Marousi i Aten ordnades offentlig grillning och servering av påsklamm.

https://m.youtube.com/watch?feature=...&v=bihtzSOYNqs
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-04-13, 17:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fint påskklipp

Det bästa med den grekiska påsken är nog lammet och den andra goda påskmaten och det sämsta är alla smällare och allt skjutande.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-04-13, 18:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 604
Standard Sv: Fint påskklipp

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Efter påsknatten har jag sett videoklipp från olika håll, det här från Tholaria, Amorgos, var ett av de mer stämningsfulla.
Ja, det var fint. Skulle gärna ha varit där. Firade ju påsk på i Katapola ett år, och det tänker jag fortfarande på. Så himla fint.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-04-13, 19:03
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Fint påskklipp

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Här är förresten ett annat klipp, från påskdagen. I Marousi i Aten ordnades offentlig grillning och servering av påsklamm.

https://m.youtube.com/watch?feature=...&v=bihtzSOYNqs
I mina ögon makabert .
Ryser.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-04-13, 19:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fint påskklipp

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det bästa med den grekiska påsken är nog lammet och den andra goda påskmaten och det sämsta är alla smällare och allt skjutande.

Eva
Ja, skjutande gillar inte jag heller. Men det är en sådan fast del av den grekiska traditionen att man nog inte kommer undan det.

Vad jag gillar med grekiska påsken är att den är så religiös. Är själv inte religiös överhuvudtaget men jag tycker att det är genuint och fint att religionen är så integrerad med kulturen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ja, det var fint. Skulle gärna ha varit där. Firade ju påsk på i Katapola ett år, och det tänker jag fortfarande på. Så himla fint.
Ja, jag kommer ihåg vad du skrev. Jag börjar också bli sugen på att fira påsk i Grekland och då ligger nog Amorgos bra till. Eller Santorini, rentav, där skulle man nog få lätt att få fira tillsammans med en familj

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
I mina ögon makabert .
Ryser.
De Atenbor som inte längre har råd att äta kött håller nog inte med dig. Helgrillade inhemska lamm/getter är i mina ögon dessutom respekt för råvaran.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-04-13, 22:28
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Fint påskklipp

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
De Atenbor som inte längre har råd att äta kött håller nog inte med dig. Helgrillade inhemska lamm/getter är i mina ögon dessutom respekt för råvaran.
Till påsk importeras ca 500 000 levande får/lamm till Grekland under förfärliga förhållanden. Dom kommer ifrån olika delar av världen med lastbil och sedan båttransporter.
Grekland är en stor importör av levande djur.

Jag ser inte respekten i att äta ett litet lamm och genom att kalla djuret "råvara" så tar man bort all känslomässig koppling till att det varit en tänkande, kännande varelse.

Även om jag inte äter kött så respekterar jag en ekologisk uppfödning av köttdjur (maken äter kött). Man kan överleva utan att äta kött så det har inte med ekonomi att göra. Titta på Paul McCartney och Al Gore t.ex.....

https://www.google.se/search?q=live+...px%3B450%3B300

Senast redigerad av Deia den 2015-04-13 klockan 22:37.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-04-13, 22:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fint påskklipp

Har du en vederhäftig källa om fårimporten? Jag läser gärna mer om det.

Mat lagas av råvaror. En del människor äter inte kött pga det du kallar känslomässiga kopplingar, andra gör det. Jag respekterar vegetarianers/veganers val, och tycker att de också bör respektera mitt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-04-14, 11:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 604
Standard Sv: Fint påskklipp

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, jag kommer ihåg vad du skrev. Jag börjar också bli sugen på att fira påsk i Grekland och då ligger nog Amorgos bra till. Eller Santorini, rentav, där skulle man nog få lätt att få fira tillsammans med en familj
Har inte firat påsk där, men har varit där i april då det firats två namnsdagar, så jag vet vad firande med la familia betyder, och det är väldigt roligt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-04-14, 14:50
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Fint påskklipp

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Har du en vederhäftig källa om fårimporten? Jag läser gärna mer om det.

Mat lagas av råvaror. En del människor äter inte kött pga det du kallar känslomässiga kopplingar, andra gör det. Jag respekterar vegetarianers/veganers val, och tycker att de också bör respektera mitt.
Siffrorna kommer ifrån boken The International meat trade av Jennifer Spencer (där Greek Ministry of Agriculture och EU Commision står som källa till de flesta tabeller), ITC, International Trade Center samt en tidningsartikel. Det land som importerar flest levande får i EU är Italien därefter kommer Grekland. I år har dock Italiens import inför påsken halverats efter en upplysningskampanj. Grekland nämns ofta som världens 6:e största land som importör av levande får. Så dom har inte sprungit runt på soldränkta kullar av timjan i hela sitt liv.....många är beresta.
Grekland importerar flest djur ifrån Rumänien och Bulgarien. Konstigt nog exporterar Kreta till Libyen....Det är verkligen sjukt!
http://greece.greekreporter.com/2014/07/01/sheep-export-from-crete-to-libya/

På väg till Grekland - dock inte på semester:
https://www.youtube.com/watch?v=F2SfmSqRC1o

http://www.grreporter.info/en/less_and_more_expensive_lamb_easter/10972

http://www.trademap.org/tradestat/Country_SelProductCountry_TS.aspx?nvpm=1|300||||0104|||4|1|1|1|2|1|2|1|1


Det var inte menat som kritik emot dig Inkfish. Jag tyckte bara att klippet ifrån Aten var så makabert och olustigt - inget fint påskklipp alls. Inte i mina ögon.

Senast redigerad av Kalimera den 2015-04-14 klockan 16:03. Anledning: Tog bort en länkarna eftersom den bröt sidan och det gillade inte databasen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-04-14, 15:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fint påskklipp

Tack för info. Blir lätt bedrövad egentligen även om jag fortfarande äter kött. Här hemma köper jag bara närproducerat annars avstår jag.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-04-14, 15:27
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Fint påskklipp

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Jag tyckte bara att klippet ifrån Aten var så makabert och olustigt - inget fint påskklipp alls. Inte i mina ögon.
Håller med.. jag mådde illa när jag såg klippet, jag respekterar andra länders seder och bruk..MEN att delta i påskfirandet i Aten skulle jag aldrig efter vad jag sett här.. ..så osmakligt!

I Tholaria såg det däremot trevligare ut!..

Sen den här mass- importen av får SÅ hemskt.. ...stackars djur!

Sunny, som är GLAD över att vara vegetarian.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-04-14, 18:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 855
Standard Sv: Fint påskklipp

Hade inte en aning om denna handel med levande djur var omfattande. Dock verkar de flesta länder i Europa syssla med dylikt. T ex är Danmark en stor exportör av grisar till Tyskland.
Att kretensiska grisar går på export till Libyen, känns ju onekligen rätt sjukt, men har antagligen med att göra att de får bättre betalt där, än att sälja dem inhemskt.

Något att tänka på är det iaf. Tack för infon!

Vad gäller de grillade lammen, kan jag förstå att vissa tycker det ser makabert ut, även om jag inte tycker det. Kanske det har med att huvudena är kvar på djuren? I norden har vi ju oftast avlägsnat huvud o fötter innan grillning tar vid. Det ser man ju även när det säljs kyckling i affärerna i medelhavsområdet. De har ju oftast fötterna kvar, vilket kan kännas lite bisarrt med svenska ögon sett.

/Netwolf
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-04-16, 14:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fint påskklipp

Tack Deia! Jag är matt efter ett migränanfall, ska se om jag kan samla tankarna.

Jag var otydlig, det var egentligen inte importsiffrorna jag funderade över, de är ju lätta att hitta och förvånar mig inte (Grekland importerar till och med tomater, något i Europas jordbrukspolitik måste vara helt uppåt väggarna).

Det jag undrade över var snarare transporterna. Jag ser att din youtubelänk tydligen visar en sådan film men jag hoppar över den. Jag tittar aldrig på sådant, jag behöver inte SE hur jävligt det där, det räcker att läsa om det. Mitt eget köttätande hämtar jag vägledning till på kottguiden.se, bra och vederhäftig, icke propagandistisk info.

Livsmedelsindustrin är förfärlig när det gäller djurvälfärd, även här hemma. Så skulle jag enbart gå på min känsla för djur skulle jag självklart välja bort allt animaliskt ur kosten. Men det gör jag inte, jag vill äta t ex kött och ägg också. Så jag gör så vettiga val jag kan och väljer att blunda för resten. Jag har inte kommit på något annat sätt.

Att det skulle vara makabert att grilla får förstår jag dock inte, för mig är det inte värre än att slänga en fläskkarré på grillen som var och varannan svensk ägnar sig åt under hela sommaren. Ett djur blir ju inte mindre djur för att det är styckat.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT