Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-15, 15:28
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Tsougria

För den som inte vet det ännu så åker jag till Skiathos i slutet av juli. Jag har ett par gånger läst i detta forum om att ta båt till lilla grannön Tsougria och har nu funderat på att detta vill jag göra i sommar! Och har nu en del frågor som följer;

1) Varifrån på Skiathos går båten till Tsougria?
2) Denna "paradisö" som nämnts som finns på Tsougria, hur når man den?
3) Hur tar man sig runt på ön?
4) Finns det strand med strandservice (solstolar) på stranden närmast hamnen på Tsougria?
5) och slutligen - är det sandstrand på Tsougria?


Tack på förhand och ser framemot alldeles förträfligt bra och många svar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-15, 16:25
MonicaC MonicaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 83
Standard Sv: Tsougria

Här kommer ett svar från en som också ska till Skiathos o sommar

Jag tror jag har svaren utan att ha varit till Tsougrias på "rätt" strand ( har bara varit där med utflyktsbåten som går runt Skiathos och avslutar på Tsougrias men det är inte den stranden som är finast ....enligt mig)

1) Varifrån på Skiathos går båten till Tsougria? Gamla Hamnen
2) Denna "paradisö" som nämnts som finns på Tsougria, hur når man den? Är det stranden du menar så tror jag det är där båten släpper av folket
3) Hur tar man sig runt på ön? per fot
4) Finns det strand med strandservice (solstolar) på stranden närmast hamnen på Tsougria? Ja det finns det men det verkar inte finnas så många solstolar om man söker på googles på bilder från ön. Och hamn vet jag inte om man kan kalla det där man kliver av troligen på bara en brygga
5) och slutligen - är det sandstrand på Tsougria? JA och den ser jättefin ut .

OM jag har fel på något svar så rätta mig gärna
Jeaby : du kan ju denna ö bättre än din egen ficka , du kan också svara....
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-15, 16:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tsougria

Till Tsougria ska du absolut åka, det är en underbar liten paradisö med en fantastisk sandstrand! Där finns inga bofasta och ingen bebyggelse förutom ett kapell och ett skjul på stranden där jag tror det är någon slags försäljning, men det var stängt när vi var där (mycket sent på säsongen). Det fanns inga solstolar, men jag tror att det också hade funnits till bara någon vecka innan.

Om du vill gå runt på Tsougria så går det bra, men det lär vara svårt/omöjligt att ta sig fram överallt. Jag tror det finns en till sandstrand på andra sidan ön, som man kan gå till.

Båten går från gamla hamnen där utflyktbåtarna ligger. På Tsougria finns ingen hamn utan bara en brygga vid stranden.

Ha en underbar dag på Tsougria. Jag vill också dit!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-15, 16:59
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Tsougria

Hej!

Här kommer ett litet tillägg

Den första stranden du ser när du närmar dig ön Tsougria går det bara att ta sig till med båt, privat sådan. Det är otroligt stenigt där, många båtar har gått läck. Den "andra" stranden är mitt paradis, båten stannar till vid bryggan och man får hoppa av. Gott om solstolar brukar det finnas. Mitt på stranden ligger Tosugrias taverna! Där serveras den enklaste med godaste maten Lite högre priser dock, då allt fraktas från Skiathos. Har du tur så sitter det grekiska farbröder och sjunger för dig! Love IT! En varning kan utfärdas för en mkt otäcka stå toaletten och att det kan vara mycket getingar på tavernan. Olika från år till år dock. Vid den "tredje" stranden stannar de turistbåtar som går ön runt, trip för dagen. Det var en kille som gjorde att tappert försök till en taverna där, men han fick slå igen då det kanske bara stannade 1--2 båtar per dag i typ någon timme! Stranden är ganska stenig där och botten också. Strand nr 2 är enligt mig den bästa! Man kan gå upp över berget, det finns en stig, från strand nr 2 och passera den fantastiska lilla kyrkan på toppen. Utsikten är magnifik! Sedan kan man fortsätta ner till strand nr 3. Har du tur så ser du getter promenera på stranden. Där finns även en jätte gammal nedlagd olivolje "fabrik", nästan bara ruiner, men en del utrustnings finns kvar. Det finns även ruiner efter bostadshus, då man förr i tiden bodde på Tsougrias.

Ha det så skönt på Tsougrias! Själv åker jag i augusti. Ser framemot Kostas friterade fisk och en Ouzo!
/Jeabys
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-03-15, 18:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tsougria

Citat:
Ursprungligen postat av jeabys Visa inlägg
Mitt på stranden ligger Tsougrias taverna!
Antagligen var det den jag såg som ett skjul. Den var igenbommad för säsongen, men kan mycket väl ha varit en strandtaverna i "utvikt" tillstånd. Vi var som sagt där sent på året, närmare bestämt första veckan i oktober.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-15, 20:08
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 342
Standard Sv: Tsougria

Hej! Jag ser att du fått svar på dina frågor. Det enda jag kan tillägga är att man på stranden kan hyra kanot och med den ta sig runt ön.
I september reser jag åter till Skiathos ... och naturligtvis till Tsougria.

M.v.h lilla sjöborren.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-16, 09:34
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Tsougria

Tack för alla snabba svar... Jag måste absolut testa detta. Det verkar ju som om att en av de bättre stränderna ligger vid bryggan.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-03-16, 10:34
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Tsougria

Den enda "vattensport" som finns på Tsougria är kanot, detta pga alla stora stenar som förstört trampbåtar etc. Så på Tsougria råder "lugnet"
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT