Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-22, 18:23
LEA LEA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 6
Standard Prisnivå restauranger

Det var så länge sedan vi var i Grekland och ännu längre sen vi var på Kreta så vi har ingen koll på priser.

Vad kostar en grekisk sallad eller någon annan enkel, men varm lunch?

Vad räknar ni med för budget för middagarna för två vuxna? Ett glas öl/vin till den ena och alkoholfritt till den andra personen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-23, 09:04
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 931
Standard Sv: Prisnivå restauranger

Vi brukar käka middag för typ 18-25 euro normalt om vi inte unnar oss något extra, 2 huvudrätter, en tzatsiki o kanske nån till smårätt o en halvliter husets vin , lunchen (en greksallad, tsatziki och nån rätt o dela på samt öl vatten o läsk) brukar hamna runt 11-15 euro
priserna varierar en del, men räknar du med 450kr per dag så har du lite i överkant tror jag.

Senast redigerad av Mahava den 2015-07-23 klockan 09:09.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-23, 09:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Prisnivå restauranger

Momsen höjdes från 13 till 23 procent i måndags - så vi får nog räkna med högre priser än vi är vana vid när vi åker nästa gång.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-23, 09:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 684
Standard Sv: Prisnivå restauranger

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Momsen höjdes från 13 till 23 procent i måndags - så vi får nog räkna med högre priser än vi är vana vid när vi åker nästa gång.
Vet du om den högre momsen gäller allt som äts och dricks på restaurang? I den här tråden är det lite krångligt, i alla fall i affärer.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-23, 09:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Prisnivå restauranger

Jag är inte helt uppdaterad. Innan momshöjningen lät det som om all restaurangmat var med. Men för en stund sedan läste jag den här och man kan ju bli gråhårig för mindre: http://america.aljazeera.com/article...ion-jokes.html

En gissning är att tavernaägare höjer priserna rakt av så mycket de vågar med hänvsning till den höjda momsen. Minns höjningarna vid övergången till euron ...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-23, 09:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 684
Standard Sv: Prisnivå restauranger

Citat:
Ursprungligen postat av LEA Visa inlägg
Vad kostar en grekisk sallad eller någon annan enkel, men varm lunch?
Jag brukar använda grekisk sallad som ett slags prisindex, ungefär som man använder Big Mac som prisindex. En grekisk sallad brukar kosta från 5.50 € och uppåt. Numer ligger väl den billigaste runt 6 €. En flaska öl (50 cl) kostar från 2.50 € och uppåt.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag är inte helt uppdaterad. Innan momshöjningen lät det som om all restaurangmat var med. Men för en stund sedan läste jag den här och man kan ju bli gråhårig för mindre
Varför göra den enkelt?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-23, 10:03
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 931
Standard Sv: Prisnivå restauranger

Satt o funderade på en sak, 2011 eller 12 höjdes väl momsen på resturanger också? var det till 13 eller var den högre o sen sänkts? minns iaf att det man sa var att den höjningen inte gjorde någon större skillnad, kommer ihåg jag åkte ner samma dag som den nya momssatsen blev införd

Edit: hittade ett foto jag tog på donken på Eleftherios 7 september 2011 där kvittot syns i bild, moms 23% (5,95 kostade en bigmac o co ) man har alltså sänkt den sen igen nån gång?

Senast redigerad av Mahava den 2015-07-23 klockan 10:12.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-23, 14:39
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Prisnivå restauranger

Jag kom hem för ett par dagar sedan och har just summerat reskassan
Våra luncher hr kostat runt 20 euro för 2 inkl dricks. Då äter vi en sallad och någon mer rätt som vi delar plus ett par stora öl.
Middagarna har varierat i pris beroende på vilket ställe man går till såklart men 20-40 euro för 2...
Grekisk sallad ligger på 4-6 euro, varmrätter 6-15 euro och en liter husets vin på 6-9 euro.
Jag tycker det var samma priser i år som närmaste åren innan.
Vi snittar på ca 80 euro per dag inkl. allt utom boende. Frukost på balkongen oftast, alla luncher och middagar ute, solstolar, bussresor, taxi, båtutflykter och en del frappe, öl, vin, ouzo och drinkar ingår i den budgeten


// Malin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-23, 19:50
LEA LEA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 6
Standard Sv: Prisnivå restauranger

Tusen tack för era svar!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-28, 19:33
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Sv: Prisnivå restauranger

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vet du om den högre momsen gäller allt som äts och dricks på restaurang? I den här tråden är det lite krångligt, i alla fall i affärer.

Vi är i Agia Marina nu och har ätit lunch ute varje dag. Två vuxna och ett barn. Priserna har varierat mellan 28-38 euro. Momsen är nu 23% på restauranger enligt de kvitton vi fått. Vi har ätit souvlaki, sardiner, grillad fisk, lambchops... Öl, vatten och läsk. Dricksen inte inräknade.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT