|
||||
|
||||
Kreta i slutet av oktober?
Inget Grekland för oss har det blivit i år. Nästa år har vi redan bokat flygresa till Aten - men kan vi hålla oss så länge?
Sneglar lite på Kreta under höstlovet, v. 44. Det är den sista veckan i oktober. Om vi skulle chansa och åka då, är det mer stabilt väder på nordkusten eller söderut? Flygstolen går till Chania. Sugen på Paleochora, men Nea Chora skrivs det ju också mycket om här på forumet... Vad tror ni, får vi en "svensk sommar" så sent på hösten? Erfarenheter? Hälsar Bea - som börjat jobba idag. |
|
||||
|
||||
Sv: Kreta i slutet av oktober?
För mig är det ett svårt val. Älskar både Nea Chora och Paleochora.
Men jag skulle ta Nea Chora 1 natt på starten samt 5 nätter i Pale. Sedan sista natten i Nea Chora. Det brukar passa bra med flygtider från Sverige samt busstider till och från Pale. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi har varit många, många gånger både i Nea Chora och i Paleochora och trivs förträffligt på bägge ställena. Men mysfaktorn kan inte slå Paleochora! Så där divergerar vi, Lissi. Men det beror på vad man vill ha och uppleva för tillfället. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Jag tror vi skulle trivas på båda ställena. Gillade ju Chora Sfakion skarpt, men tänker att det kanske är lite mer liv i Paleochora i slutet på oktober? Barnen mest intresserade av att det kommer att gå att bada så sent på hösten. Men det verkar ju som att Janne haft två fina veckor denna period. Kanske måste vi chansa och boka....
|
|
||||
|
||||
Citat:
Så i oktober er det garantert deilige temp i havet både i Nea Chora og Paleochora - men det kan regne, og da ofte styrtregne, det opplevde vi i Chania/ Nea Chora de siste dagene av oktober i fjor. Mens vi nesten ikke hadde regn verken i okt, eller nov året før. Regnet fortsatte i Paleochora, den uka vi var der i november. Temp var god, og det var sol og fint mellom de kraftige regnbygene! Så vær kan man aldr i garantere, men sjansen til å få fint vær er stor i Paleochora Med barn ville jeg valgt P de fleste av dagene - og du har rett, P er "livlig", selv i november, innbyggerne der s y n e s, de er ute på kafeer og tavernaer |
|
||||
|
||||
Vi är ju också väldigt förtjust i Chora Sfakia, men tror att dom börjar stänga ner en del i slutet av oktober. Paleochora är en levande by hela året och inte mycket stänger även på vintern.
Problem med badande tror jag inte ni får. Det är varmt i vattnet vid den tiden. Man ser långbadande både i Nea Chora och i Paleochora både i december och januari. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Oh, jag är så sugen på boka-knappen. Denna sommar har varit fin, men varm har den inte varit.
Bea |
|
||||
|
||||
Citat:
För övrigt så har Västerbotten haft fint väder, om man befinner sig ute i havsbandet på Norrbyskär, kvarkens pärla, vill säga. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Jo, vi har haft det fint faktiskt, även längs kusten en liten bit norr om Norrbyskär. Framförallt kvällarna har ju varit fina. Fast ingen egentlig värme. Ska diskutera detta med bokning med familjen ikväll... Så får vi se.
|
|
||||
|
||||
Om jag känner er rätt så passar Paleochora mycket bättre än Nea Chora.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Birgitta. |
|
||||
|
||||
Tjohoo! Nu har vi bokat. Vi flyger till Chania och ser vad som händer...
Oj så härligt att ha ett Grekland att se fram emot även i år! /Bea |
|
||||
|
||||
Citat:
Det var vad jag trodde! Det är väldigt lätt att "slinta" på boka-knappen. Det gjorde jag för ett par dar sedan. Två veckor i april. Då blir det Nea Chora - Chora Sfakia - Loutro - Paleochora. Fast först 6 veckor i Paleochora till vintern. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Grattis! Ska bli kul att höra var ni hamnar.
|
|
|||
|
|||
Grattis Bea!!! Det blir jättebra och med barn som vill bada så är stränderna i Pal bra då man byta efter vinden!
Lissi |
|
||||
|
||||
Jag tror det blir Paleochora! Jag är sugen på att vandra, så då kan vi dela upp oss på bad/vandring. Det går visst fortfarande färjor till Sougia och Ag. Romeli, vi får väl se hur vi gör...
|
|
|||
|
|||
Det är härligt var man än är i slutet av oktober....Själv är jag ju på Tinos 27 okt-16 nov och sen Aten 16-21 november...Det ska bli riktigt spännande!! att vara ensam tre veckor är rekord för mig...
Lissi |
|
|