|
||||
|
||||
Eventuella problem med färjetrafiken i sommar
Jag läste följande i gårdagens tidning. Det kan kanske vara bra att ta med i eventuell planering för höstens resor till de grekiska öarna eller åtminstone planera för en andra väg ut.
lars Kriti stin kardia mou http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...05/2012_441919 |
|
||||
|
||||
Sv: Varning för färjeproblem from september
Å inte bara båtar. SJ varnar för tågluff i Grekland:
"Information gällande tågtrafiken i Grekland Den pågående ekonomiska situationen i Grekland har medfört att de grekiska järnvägarna beslutat om stora inskränkningar i persontrafiken. Samtliga gränsöverskridande tåg till/från Bulgarien och Turkiet är exempelvis inställda. Tågtrafiken från Patras, staden dit färjorna från Italien anländer, mot Aten är delvis nedlagd. På vissa sträckor ersätts tågen med busstrafik. InterRail-kort och andra utrikes tågbiljetter är ej giltiga på dessa transporter. " /Netwolf |
|
|||
|
|||
Citat:
http://www.danae.gr/news.asp?id=332 |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
I dagens DN minns en artikel i ämnet: http://www.dn.se/ekonomi/varning-for...opp-i-grekland I övrigt finns det mängder med artiklar i DI och DN om dt grekiska dramat.
|
|
|||
|
|||
Fra Ekathimerini; positiv nyhet -
Ny hurtigbåt lanseres -klipp fra avisen; between Samos and the Dodecanese islands on Tuesday.The vessels will run every Tuesday, Wednesday and Friday.They will sail from Pythagoreio on Samos to Kos and will stop at Patmos, Leros and Kalymnos.Twice a week, they will also call in to port at Agathonisi. The frequency of the crossings will be stepped up from June 16. |
|
||||
|
||||
För att återgå till trådens ämne, färjetrafiken; Jag läste artikeln och tycker mig ana att utvecklingen på sikt kan bli en tillbakagång till konvensionella färjor istället för Highspeeds vars bränsle är mycket dyrare per ton. Jag förmodar att Highspeedbåtarna också förbrukar avsevärt mycket mer bränsle per transporterad passagerare.
Isåfall en lovvärd utveckling Lars - som tycker att diskussion om krisen, euroutträde, stödpaket mm bör hållas samlad i tråden om "Grekiska krisen". |
|
||||
|
||||
Seajet2s nya rutt verkar kanonbra med tanke på öluffare som vill kombinera Milos eller Ios med öarna runt Naxos, vilket inte varit det lättaste tidigare.
Seajet2 kommer att köra: Piraeus - Milos - Folegandros - Santorini - Ios - Naxos - Mykonos. istället för: Rafina - Tinos - Mykonos - Paros // Helén |
|
|||
|
|||
DET är väl inte BRA!!! Den ska ju vi åka med 24 juni!
Lissi |
|
||||
|
||||
Går det inga andra båtar dit? Annars lär ju ni få det lite problematiskt och det är ju inte så bra för er, det håller jag med om
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Denna SeaJet går bara söndagar och jag hoppas den fortsätter gå så i sommar i alla fall .Den finns i alla fall utsatt i turlistan mellan 27 maj och 7 oktober och har de gånger jag åkte den varit så gott som full av greker.. Lissi Senast redigerad av Lissi den 2012-05-15 klockan 17:35. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
Sv: Val i Grekland
Någon som vet hur det var på förra valdagen?
Var all båttrafik inställd då? |
|
||||
|
||||
Sv: Val i Grekland
Båtarna gick som vanligt.
|
|
||||
|
||||
Sv: Eventuella problem med färjetrafiken i sommar
Tack! Bra att veta!
Trodde kanske det var för mycket val i vattnet då! |
|
||||
|
||||
Visst borde det vara så att valet alstrar en hel del resande i Grekland? Som jag förstått det så ska många åka tillbaka till sin födelseort för att avlägga sin röst eller är detta nånting som inte gäller längre. I så fall så gäller det väl inte direkt på valdagen men dagarna runtomkring så kan väl båtarna kanske vara fullbokade.
Detta är alltså som jag förstått det, rätta mej gärna om jag har fel. Mvh Janérik (två dagar kvar) |
|
||||
|
||||
Det kom massor med greker till Tilos inför valet nu när vi var där, de åkte dagen efter. Så de stämmer säkert.
|
|
||||
|
||||
Det ser ud som om Seajet2 köra: Rafina - Tinos - Mykonos - Paros igen. Har kørt i week-enden, i går og i dag.
|
|
||||
|
||||
Det är från 16 juni den skall ändra rutten, så det stämmer säkert
|
|
||||
|
||||
Ja, det er muligt, men de sidste 2 uger har den gået en anden rute, og er nu tilbage til Tinos-Mykonos-Paros. Indtil videre
|
|
|