Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-20, 22:23
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Skopelos, Lesbos eller Kreta

Nu är det dags att planera sommarens resa. Vet att Amorgos/Naxos är en säker kombination, men är samtidigt sugen på något nytt. Det är jag och sonen på 15 som reser, räknar med att vara borta 2 v. Fina stränder är högst på önskelistan tätt följt av boende med havsutsikt och god mat. Eftersom det blviit svårt/omöjligt att hyra moppe utan mc-kort så vore det kanske skönt att ha en fin strand i byn så att man slipper åka buss varje dag.

Jag har funderat på mini ö-luff Skopelos, Alonissos. Eller liten buss-luff på Södra Kreta, någon som har förslag på mysiga ställen? Ska man flyga till Heraklion el Chania? Eller kanske Lesbos med fokus på Sigri och Skala Eressou (stavn?).

Någon som har erfarenhet av liknande rutter eller andra tips som kan vara till hjälp.

Kalypso
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-21, 08:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 606
Standard Sv: Skopelos, Lesbos eller Kreta

Skopelos och Alonissos är en mycket bra kombination tycker jag. Enda nackdelen är att det inte finns någon strand nära Skopelos stad. Annars stämmer den kombinationen in på dina önskemål. Bussluff på södra Kreta är förstås aldrig fel, enda nackdelen är att bussarna inte alltid går dit man ska, man måste ibland byta buss. Lesbos är en perfekt ö att luffa runt på, där finns allt. Jag skulle dock valt att vara en vecka i Molyvos och en vecka i Skala Eressou. Stranden i Molyvos är inte mycket att skryta om, men det finns stränder i närheten, som i Petra. Molyvos är en unik stad.

En annan bra kombination är Fourni-Ikaria.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-22, 11:54
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Skopelos, Lesbos eller Kreta

Tusen tack för bra tips. Fourni har vi varit på väg till för flera år sen, men båten från Pythagorion var då inställd och vi styrde kosan mot Patmos och Lipsi istället. Ikaria har jag också tittat på tidigare år, det verkar faktiskt var exakt vad jag söker, men har varit tveksam p g a att kommunikationerna verkar lite knappa. Vad är smidigaste sättet att ta sig dit på månne? Åker gärna med en rejäl båt :-). Efter att ha kollat runt lite här så förstår jag att man kan flyga till Ikaria också. Vad rekommenderas, flyg via Athen eller båt från Samos? Hur lång tid tar båtresan från Samos till Ikaria?
Kalypso
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-22, 13:41
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Skopelos, Lesbos eller Kreta

Det går ju att båtluffa sig fram på södra Kreta också. Vi har själva tänkt oss Chora Sfakianon - Loutro - Paleochora och tillbaka. Går ju att ta sig vidare till Elafonissi också, och kanske starta i Paleochora om man kommer direkt från flyget...? Fina stränder finns det ju däromkring så att det räcker i alla fall och så finns det ju möjlighet att utforska området i och kring Chania om man vill ha lite stadsliv som variation
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-22, 15:18
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 544
Standard Sv: Skopelos, Lesbos eller Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Kalypso Visa inlägg
Efter att ha kollat runt lite här så förstår jag att man kan flyga till Ikaria också. Vad rekommenderas, flyg via Athen eller båt från Samos? Hur lång tid tar båtresan från Samos till Ikaria?
Det tar två timmar mellan Samos och Ikaria, d v s från Vathy till Evdilos. Nissos Mykonos är ett mycket pålitligt flytetyg. Vilka fler båtförbindelser som kommer att finnas i sommar står i stjärnorna. Ikaria har varit lite styvmoderligt behandlat av rederierna de senare åren.

Och några flygtider går inte att få fram för närvarande med Olympic. Men noteras kan att Athens Airways har ön på sin rutt nu också, men bokning av biljetter kan bara göras t o m februari. Vi har tänkt att satsa på flyg från Ikaria i sommar när det är dags att bege sig hemåt för att slippa en sista övernattning på Samos. Gjorde det också 2008 men då slutade det med extra övernattning på Sofitel istället eftersom Olympic inte meddelande oss att de hade ändrat avgångstiden.

Att flyga till/från Ikaria är ju synnerligen praktiskt men nackdelen får man väl säga är att transporten med taxi kostar 50 euro till Armenistis. Alternativet är att beställa hyrbil. Anländer man med färja till Evdilos kostar taxin c:a 15 - 18 euro.

Celbe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-23, 12:32
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Skopelos, Lesbos eller Kreta

Var till Lesvos augusti 09 bodde i Petra. Lesvos var toppen fint särskilt Molyvos och Skala EressouKan varmt rekommendera Lesvos
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-02-05, 19:21
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Skopelos, Lesbos eller Kreta

Tack för alla tips. Det var väldigt nära att vi valde Ikaria, men så i sista minuten, just innan flygstolen till Samos skulle bokas fick jag kalla fötter. Amorgos! Underbara, härliga Amorgos. Tre år sen jag var där, tänk om det skulle dröja tre år till. Otänkbart.
Så nu blir det vårt säkra kort, Katapola en vecka, några dagar på Naxos och sen får vi ju återse Honeymoon på Santorini för en eller två nätter innan hemresa. Hurra!!

Kalypso
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT