Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-06, 12:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Bedrägeri?

Igår var jag med om något mycket obehagligt och vill varna andra här som kanske också ska boka biljetter på nätet via SKYTOUR.

Jag kollade billiga biljetter till Aten v 44 på nätet och hittade Austrian airlines t o r med mellanlandning . Jättebra tider och bra pris 1804 kr t o r inkl kortavgift. Det var Skytour som handhade bokningssidan.
Allt kollades noga, avgångstider, pris och resevillkor...Jag kom till kortbetalningen och kollade igen att ALLT stämde som jag fyllt i tidigare..jodå, pris, avgångstid och flyg. Fyllde i kortnummer etc och priset 1804 kr stod fast och det var ju DET jag betalade... Innan jag tryckte på bekräfta kollade jag IGEN, för säkerhets skull..
När sen allt var betalt kom ingen bokningsbekräftelse direkt utan en blå rektangel la sig ovanpå min bokning och där stod. " The price for your ticket is changed to 3980 SEK..You have to answer below if you want to cancel or continue? " och så är där Yes -knapp och NO knapp!!!

Alltså vilket gäller..Yes för att cancellera eller Yes för att acceptera?? Det var formulerat så att hur man än tryckte så skulle de få det till att jag accepterade det nya priset, mer än dubbelt så mycket som jag precis köpt den för!!
PANIK!!!

Jag svarade inte alls utan kryssade bort sidan direkt...alltså den skuggade sidan som låg bakom med min bokning. Kryss på den blå rutan fanns naturligtvis inte men den försvann också....
Ingen biljett har kommit och inga pengar har dragits ännu men jag skrev genast till Skytours Helpdesk och var vansinnigt upprörd och skrev att jag INTE köpt biljett till det priset och att prisändringar ska stå annonserade INNAN man betalar och sa att jag tänker polisanmäla om det dras pengar från mitt konto.
Väntar på svar, som jag säkert inte kommer att få, och är ju givetvis lite orolig och HELT ointresserad av att just nu ens tänka på internetboknng av andra än SAS direkt!

Kan det vara nån "utomstående" som försökte kapa bokningen?? Eller är Skytour så himla fräcka??? Man är ju helt hjälplös i sådanan sammanhang och förmodligen även helt hjälplös om pengar dras...

Ville bara "skriva av mig" och varna andra.

Lissi - som fått ytterligare varsel om att INTE åka till Tinos i höst
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-06, 13:12
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Bedrägeri?

Tråkigt att råka ut för sånt här
Skytours har jag aldrig hört talas om men de verkar ju oseriösa på din beskrivning.
Annars tycker jag att bokningssajter som ex.vis Flygstolen, Easy-T eller Travelstart mfl funkar bra, är seriösa och att det dessutom i regel är lättare att hitta bra priser där än direkt via flygbolagen.

Du kan ju kontakta kortföretaget/banken för att kolla upp att inget hänt på kontot. Och skulle pengar vara dragna kan du säkert reklamera via kortföretaget.

Lars
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-06, 13:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bedrägeri?

Jag har aldrig heller hört om dem , men kom alltså in på deras sida när jag skulle boka biljetter till Austrian från en annan flygstolssida, kommer inte ihåg vilken nu då jag tittade på flera när jag jagade billigaste biljett. Först när jag klickat i de biljetter jag ville ha så sändes jag över till SkyTour....

Ännu inga pengar dragna och jag har ju inte fått biljetter heller...Det jag i så fall har köpt och inget annat är ju biljetter för 1804 kr....och DE får ju gärna komma Så allt löser sig säkert.

Vi har aldrig råkat ut för sånt här tidigare heller så det jag undrar är om det är någon utomstående som försöker sig på bedrägeri, för från att allt stått på svenska så var alltså den skylt som poppade upp på engelska...Mysko!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-06, 13:52
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Bedrägeri?

Usch, så irriterande, Lissi. Hoppas verkligen inte att du får betala dubbelt, men då får du klaga.
Har du kollat med SAS? Nu vet jag inte med just vecka 44, men vi beställde höstbiljetter i går, 3.170 DKK för 2 pers. t/r. Det tycker jag är bra pris för direktflyg har också ett värde, tycker jag i alla fall.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-06, 14:21
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Bedrägeri?

Lissi, enligt din beskrivning så är det ju rena bedrägerimetoder dom kör med!

Kollade lite på nätet. Här följer några kommentarer om bolaget:
har nu försökt o boka på Skytours hemsida o varje gång får jag ett "sorry "att någon annan hann boka det valet före mig??? Har provat med 30 olika datum o får samma svar hela tiden??? Vad är det för bolag?? Kan man ringa?? Någon som vet??
Postat 2009-03-27 20:25
Beställd biljett för en resa nästa morgon kl 8, fick bara ett e-mail som bekräftelse, men ingen (elektronisk) biljett inom ett dygn. Svarar inte på e-mail inom en arbetsdag

Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-06, 16:01
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 615
Standard Sv: Bedrägeri?

Man kan ju få hjärtsnurp för mindreHoppas det ordnar sig bra Lissi.

Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-06, 16:08
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Bedrägeri?

Informationen detta bolag ger angående var de finns och hur man kontaktar dem ser minst sagt underlig ut. Det är bara till Tyskland man kan höra av sig om man vill dem någonting.

Bojkotta omedelbart !



Hasse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-06, 16:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bedrägeri?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Här följer några kommentarer om bolaget:
har nu försökt o boka på Skytours hemsida o varje gång får jag ett "sorry "att någon annan hann boka det valet före mig??? Har provat med 30 olika datum o får samma svar hela tiden??? Vad är det för bolag?? Kan man ringa?? Någon som vet??
Postat 2009-03-27 20:25
Beställd biljett för en resa nästa morgon kl 8, fick bara ett e-mail som bekräftelse, men ingen (elektronisk) biljett inom ett dygn. Svarar inte på e-mail inom en arbetsdag
Exakt..! Inget svar ännu på mitt mail....Inget draget på kontot heller när jag kollade för en timme sen...OM det är bedrägeri så skulle det ju reserverats belopp direkt tycker man....så jag hoppas att allt är lugnt....

Marianne: Jo jag har kollat med SAS....Ut inga problem men inget flyg som passar hem....

Men nu avvaktar jag tills i augusti och ser....Blir det ingen höstresa så väntar jag till våren....
Vi får ju 10 dagar på Tinos i juni och 11 dagar på annan Grekö ...Så har vi ju i år varit både i Paris och på Cypern, så "någon" kanske försöker säga mig att jag INTE ska resa i höst....

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-06, 17:04
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Bedrägeri?

Jag tror inte du behöver vara så orolig Lissi!?

Kommer ihåg i bakhuvudet att bolaget var lite i blåsväder för något år sedan, då det var nåt tekniskt problem med deras bokningssajt.
Dom löste väl problemet sådär vill jag minnas.

Dom finns och har funnits flera år och dom säljer väl ändå en del resor,
så hade det rört sig om lurendrejarfirma så hade vi nog hört talats om detta och det hade säkert stått massor att läsa på nätet.
Min gissning är att dom är lite fula och rör sig i en gråzon, men jag tror inte det är enbart ett skojarbolag helt utan skrupler. Men man bör nog undvika dom eller vara mycket observant!

Själv har jag mycket goda erfarenheter av Sembo som idag nästan är i klass med de stora charterbolagen. Har också väldigt goda erfarenheter av Travelstart och Supersavertravel som jag bokade flyg/hotel av så sent som i påskas.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-05-06, 17:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bedrägeri?

Sembo har vi aldrig bokat med men de andra två Du nämner har vi goda erfarenheter utav....Det var inte Skytours sida som jag gick in på utan nån av de andra kommer inte ihåg vilken , kanske Luftgrop, och när jag väl hittat dessa biljetter och kryssat i rätt avgångar DÅ lämnades sidan och jag hamnade hos Skytour....
...men som sagt, inget är draget från kortet så det blev "bara" skrämselhicka hoppas jag.

..och mina aningar om att jag inte ska till Tinos har besannats. Jag har nämligen alldeles nyss pratat med en "Kalimeraväninna" som jag bara sett en gång som hastigast men skrivit till mycket och vi har just bestämt att tillbringa några dagar på ÖLAND v 44!!! Alvaret en oktoberdag går inte av för hackor det heller!! Den tiden finns stugor lediga.

Lissi - som tror på varsel
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-05-06, 18:14
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Bedrägeri?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi - som tror på varsel
Varsel; då tror folk att man är tokig. Intuition brukar jag därför säga, och det uppfattas positivt, även om det är uttryck för samma känsla som varsel. Märkligt det där med ords valörer. Hursomhelst har erfarenheten lärt mig att alltid gå på maggropskänslan.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-05-06, 18:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bedrägeri?

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Märkligt det där med ords valörer. Hursomhelst har erfarenheten lärt mig att alltid gå på maggropskänslan.
..det gör jag alltid numer!

Lissi -med intuition
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-05-06, 19:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Bedrägeri?

Tack för varningen Lissi!
Magkänslan skall man gå på, det finns inget som är mer rätt.
// Helén
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-05-07, 08:13
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Bedrägeri?

Tråkigt Lissi

Jag brukar gå in på bolagets egen hemsida direkt och boka, brukar oftast vara billigare än att boka med olika resesaiter. Säkrare oxå för den delen då det gäller stora bolag.

Beställde i februari med Austrian airlines direkt, inga problem och smidigt gick det.

Pengarna borde ha dragits direkt så jag tror inte att du behöver vara orolig.

Monica

Monica
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-05-07, 12:01
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 544
Standard Sv: Bedrägeri?

Letade i mitt e-mailarkiv och fann att 2006 bokade jag våra Thailandsbiljetter med Skytours. Resebekräftelsen kom på engelska från en tysk e-mail men i övrigt fungerade allt. Det enda som fallerade på hemresan var att Thai ställde in vårt anslutningsflyg till Bangkok men vi blev inbokade på nästa flyg istället utan problem (hade lite marginal dessutom).

Men att det fungerade då behöver ju inte innebära att saker och ting fungerar nu, tyvärr.

Annars har jag bokat via alla möjliga siter efter att ha först gjort sökning på t ex Reseguiden. Det enda man får se upp med när man klickat sig vidare, är att man inte alltid kommer in på exakt den resa som man sökt på.

Celbe
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-05-07, 19:48
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Bedrägeri?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Alltså vilket gäller..Yes för att cancellera eller Yes för att acceptera?? Det var formulerat så att hur man än tryckte så skulle de få det till att jag accepterade det nya priset, mer än dubbelt så mycket som jag precis köpt den för!!
PANIK!!!
Fy så obehagligt, förstår att du fick ökad puls!
Men som sagt... eftersom pengarna inte drogs direkt från kontot så är det nog lugnt.

Öland på höstlovet blir nog härligt det med!!!

Carina
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-05-08, 14:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bedrägeri?

Idag fick jag svar från Tyskland ang den konstiga bokningen....Mitt brev var ju argt så denne Rudi började med att säga :Så hemsk du later..... Det kan jag ju tala om att jag VAR också!
Sen stod följande.
Det hedrar Sky Tour att de svarade i alla fall....

Hej Elisabeth,
tack för ditt meddelande, som vidarebefordades till mig, men jag tyvärr nagra dagar i de italienska Alperna utan tillgang till internet.

Jag förstar det du skrev helt och fullt och jag bara kan halla med dig, men det som inträffade i ditt fall var följande:

Flygbolagen daterar upp sina priser regelbundet och när vi via var sajt fragar det centrala reservations systemet (CRS) där flygbolagen är anslutna till far vi ett svar som da visas dig.
När du sedan bokar skickas bokningen till flagbolagets dator via
CRS och blir da fast bokat. Manga flygbolag har dock fatt sa mycket trafik pa sina datorer att det har gjort et sk. cache, en databas där priserna och tillgänglighetet pa platser är registrerade. Denna databas kan dock vara 10 min 1 timma eller flera timmar gamla, beronende vad flygbolaget ifraga tycker som är lämplig. Eftersom av 100 förfragningar i regel bara 2 bokar är det en bra lösning för flygbolagen, da kommer svaretr fran cachen och sedan dom tva bokningar gar direkt till datorn. Nackdelen är naturligtvis att priserna kan ha ändrats. Det förekommer ytterst sällan men det förekommer.

Sedan ca 1 vecka har vi sett att problemet ökade och tydligen har flygbolagen gjort färre updateringar.
Vi skall programmera lite nu och bara visar nya flygpriser om dom är lite högre, om dom är pa tok för höga kommer datorn att svara tyvärr finns dom priserna inte längre försök annat datum eller flygtider.

Jag beklagar, texten skall ocksa ändras för det är för tvetydigt och det skall meddelas att vi INTE drar nagra pengar. Vi aldrig
drar pengarna direkt utan först vid uställningen av biljetten som i regel sker mellan 3-9 timmer efter bekräftelsen.

Tack för ditt meddelande, du har med dyna synpunkter hjälpt oss
att förbettra sajten.

mvh

Rudi

Förlat mig för den daliga svenskan, jag är tysk och jag har inte bott i Sverige sedan 1982.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-05-08, 16:15
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Bedrägeri?

Om de fakta stämmer som Rudi framför, så tycker jag det var ett jätteschysst svar.

/kimmen
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-05-08, 16:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bedrägeri?

Tycker jag också, och om sen knapparna för bekräfta/avboka blir tydliga så har ju mitt brev gjort nytta!

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-05-08, 22:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bedrägeri?

Måste bara för rättvisans skull berätta att jag skrev ett svar till Rudi på Sky Tours och tackade för svaret och skrev att jag var glad om mina synpunkter kunde hjälpa till att förbättra systemet. Så får jag detta svar alldles nyss:

Hej igen Elisabeth,
din email var ytterst viktig för oss, ochhar hälpt oss mycket.

Det är vi som skall tacka.....
ha entrevlig helg

Rudi

Det gör att jag återfått visst förtroende för Sky Tours. Fast sen får ju framtiden utvisa om det bara är ord..Jag menar jag är ju inte den enda som reagerat på deras bokningssida.....eller ÄR jag det

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT