Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-03, 14:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Buss piraeus-flygplatsen

Vill bara kolla en gammal uppgift sa att den fortfarande ar aktuell:

Gar bussen fran pireaus till flygplatsen dygnet runt?

Och gar det att fa tag i taxi vid flygplatsen mitt i natten?

Ska till hotell Peris i Loutsa och de hamtar tyvarr inte sa sent.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-03, 14:52
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Buss piraeus-flygplatsen

X96 Pireaus- Airport Express starts from the center of Pireaus (Karaiskaki Square) and via Posidonos Avenue, Varis-Varkizas, and Varis-Koropiou Roads terminates at the airport. Both the Syntagma and the Pireaus buses run for 24 hours, generally every twenty minutes but every 40 minutes after midnight.

Sök dig in på Atens kollektivtrafik och sök upp X96 så hittar du tidtabell...
Hinner tyvärr inte nu.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-03, 15:58
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Buss piraeus-flygplatsen

Taxi finns tillgängligt dygnet runt på Athen Airport. Att föredraga är de helgula fordonen eftersom de är ackrediterade av flygplatsen.
Efter midnatt tvingas man dock betala efter taxa 2, som är dubbla priset i jämförelse med taxa 1, dagtaxan.

Värt att alltid dagtid kolla att föraren verkligen använder taxa 1, det förekommer att taxa 2 brukas närhelst turist ska åka...

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-03, 18:31
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Buss piraeus-flygplatsen

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Gar bussen fran pireaus till flygplatsen dygnet runt?
Yes. Tidtabell finns HÄR.

/kimmen
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-03, 21:44
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Buss piraeus-flygplatsen

Sedan kan du väl åka med bussen som går till Rafina för att ta dej till Peris, minns inte vad stället heter men jag skrev om det förra året här på forumet. Busschaffisen visste var vi skulle gå av och sedan var det bara en liten bit att gå.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-03, 21:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Buss piraeus-flygplatsen

JA går det buss från flygplatsen så säg till chauffören att stanna i korsningen vid bageriet i Artemis Säg att Du ska till Peris hotel. Hotellet ligger lite bakom huset där bussen stannar, men kan ju vara svårt i o f s att hitta mitt i natten. Synd att jag inte kan skicka Dig en skiss hur Du ska gå

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-06-04, 11:07
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Buss piraeus-flygplatsen

Tack Lissi!
Då man kommer från flygplatshållet så är man på rätt sida vägen, det är en mindre väg som man ska gå efter en bit, sedan ska man svänga till höger. Hotellet är en liten bit från vägen och vägen ser inte ut att leda till ett hotell. Då vi var där fanns ingen skylt från vägen så det är kanske bäst att fråga. Om ni går så långt så ni kommer till en restaurang eller en (nerlagd) Supermarket så har ni gått för långt.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-06-04, 11:42
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Buss piraeus-flygplatsen

Hei Inkfish
J e g synes ikke det lyder særlig fristende å finne fram til Peris Hotel midt på natten.

- VET IKKE OM DU SYNES DET ER NOE GODT ALTERNATIV
MEN H V A MED EN LITEN BÅTTUR TIL MILOS OG INNENRIKSFLY DERFRA?

- DEILIG Å BLI HENTET AV PERIS PÅ FLYPLASSEN

HA DET FORSATT KJEMPEBRA I FAROS
- INGEN OVERRASKELSE AT DU OG LIKER SIFNOS
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-06-11, 14:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Buss piraeus-flygplatsen

Tack for svar allihop!

Efter liten palaver med Peris-mannen igar - da han forst ville stryka min bokning helt eftersom han inte litade pa gaster som lovar komma nattetid - sa har han lovat fixa skjuts fran flygplatsen trots att jag kommer dit mitt i natten! Hygglig prick (eller man, far jag val saga ifall nan engelsktalande till aventyrs skulle lasa detta)

Jag ser inte era svar forran i dag nar jag ska aka. Har inte orkat pallra mig till internetkafe forran jag var tillbaka har i Kamares. Bra tips ocksa fran Janerik och Lissi men nattetid kanns det inte lockande.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-06-11, 20:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Buss piraeus-flygplatsen

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Bra tips ocksa fran Janerik och Lissi men nattetid kanns det inte lockande.
Det är dessutom troligtvis omöjligt! Det går nog inga bussar till Rafina från Flygplatsen under natten eftersom det inte går några båtar från Rafina under natten. Som det gör från Pireus... Jag har för mig sista bussen till Rafina går vid 24-tiden och sedan startar de igen omkring 05. Så det är Taxi som gäller om man inte blir hämtad.

Så var det för två år sedan i alla fall och jag betvivlar att man börjat köra buss till Rafina dygnet runt. Det finns liksom ingen anledning... Men visst, det kan ha ändrats.

Nu har ju du löst det men det kan vara av intresse för andra som ska samma väg... Men kolla tidtabellen för säkerhets skull.

Senast redigerad av Peter den 2010-06-11 klockan 20:37. Anledning: Liten omformulering
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-06-11, 23:33
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Buss piraeus-flygplatsen

Mitt intryck av Peris är att de är otroligt service minded och kör till och från flygplatsen på alla möjliga och omöjliga tider på dygnet.

Min kusin blev skjutsad till flygplatsen kl. 05.30 en morgon i september - inga problem!

De lever faktiskt väldigt mycket just på grund av denna utmärkta service. Det är just detta som är det fina med Peris, annars är det ju ingen större upplevelse att bo där, tycker jag. Mycket praktiskt, men inte särskilt charmerande läge.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT