Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-01-11, 16:02
piagreens avatar
piagreen piagreen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: halmstad
Inlägg: 9
Standard någon som varit på serifos ?

skulle vilja veta lite om serifos. Finns där många fina sandstränder ? är där mysigt.Finns det mycket restauranger. Är där barnvänligt? mm Pia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-01-11, 16:35
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

Hva som er bra eller ei er jo smak og behag, selv synes jeg ikke Serifos er noe særlig. Du kan lese hvorfor i reisebrevet her: http://www.kalimera.nu/resebrev/2006/aten_admirala.html
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-01-12, 14:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 580
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

Citat:
Ursprungligen postat av piagreen Visa inlägg
skulle vilja veta lite om serifos. Finns där många fina sandstränder ? är där mysigt.Finns det mycket restauranger. Är där barnvänligt? mm Pia
Det finns många sandstränder på Serifos, flera av dem är barnvänliga, bland annat Livadaki, Agios Sostos och Psili Amos. I Livadi (hamnbyn) finns det många tavernor. Mysigt är det i byn Chora som ligger cirka fem km från Livadi.



Livadi på Serifos.



Agios Sostos beach på Serifos.

Senast redigerad av Kalimera den 2009-01-12 klockan 15:01. Anledning: La till bilder
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-01-13, 21:43
Matte Matte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

Kan verkligen rekommendera Serifos, tillhör en av våra favoriter.
Vi hyrde bil och körde runt på ön, hittade flera bra stränder. Håller med att Chora är en trevlig by med flera restauranger, precis som det finns i Livadi. En ganska lugn ö, så absolut barnvänlig.
Dessutom ligger den nära till Aten, perfekt som sista ö innan hemfärd. I regel går det ett par färjor varje dag till Aten.

//Matte
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-01-14, 19:11
piagreens avatar
piagreen piagreen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: halmstad
Inlägg: 9
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

det låter bra! Vi tänlte börja med milos, och sist serifos. vad tar det ca till aten med speedboat ? pia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-01-14, 21:06
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

Citat:
Ursprungligen postat av piagreen Visa inlägg
vad tar det ca till aten med speedboat ?
Från Sifnos tog det knappt 3 timmar med Highspeed, så ganska precis 2 timmar ungefär från Serifos. Fina öar ni har valt förresten!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-01-15, 19:21
piagreens avatar
piagreen piagreen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: halmstad
Inlägg: 9
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

tack , det låter ju helt ok med två timmar. ja, jag hoppas vi har valt bra öar. det blir nog sifnos med. Vi har båtluffat några gånger innan, men då har vi varit på paros,antiparos, naxos, santorini, mykonos, amorgos, och koufonissi. Vi gillar nog paros och koufonissi mest, och förstår inte att så många inte gillar paros. vad tycker ni som varit ute en del? pia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-01-16, 13:49
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

Citat:
Ursprungligen postat av piagreen Visa inlägg
vad tycker ni som varit ute en del?
Jag har inte varit på Paros men väl Naxos. Det finns faktiskt inget bättre. Förutom Folegandros då, som ligger på delad förstaplats...

Vilka öar ska ni till?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-01-16, 14:32
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

Citat:
Ursprungligen postat av piagreen Visa inlägg
förstår inte att så många inte gillar paros.
Det gäller ju alla öar! Alltså att många inte gillar dem, eller i alla fall inte tycker de är så fantastiska som andra skriver att de är.

Själv tycker jag nästan alltid annorlunda om öarna än vad majoriteten som skriver om dem här i forumet tycker! Skopelos är nog det bästa exemplet på det. Den har ju lovordats nåt alldeles otroligt den sista tiden. Och nog är det en vacker och trevlig ö, men knappast en ö jag kommer att återvända till.

Till Paros återvände jag - och tyckte ännu mer om den än första gången!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-01-16, 18:38
piagreens avatar
piagreen piagreen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: halmstad
Inlägg: 9
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Jag har inte varit på Paros men väl Naxos. Det finns faktiskt inget bättre. Förutom Folegandros då, som ligger på delad förstaplats...

Vilka öar ska ni till?
det blir nog milos, sifnos, och serios. vi får ta det som det kommmer. Vi har ju tre veckor på oss. Blir det för länge med en vecka på varje ö kanske ?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-01-16, 18:41
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

Citat:
Ursprungligen postat av piagreen Visa inlägg
Vi har ju tre veckor på oss. Blir det för länge med en vecka på varje ö kanske ?
Om man heter Siri, så är svaret ja. Men om man heter Pia kanske svaret är nej. Det kryllar ju av mysiga öar, så skriv ut några kalimerapresentationer om öar i närheten så kan ni åka till den som ligger bäst till.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-01-16, 21:06
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

Hej!

Vi var på Milos och Sifnos 2008. Vi bodde 5 nätter på varje ö. Passade oss bra. Skulle vi stannat fler nätter hade vi valt Milos. Det beror lite på vad ni är ute efter. Sifnos är lite lugnare och inte lika bra sandstränder, tyckte vi. Samtidigt "balsam-för-själen-ö". Vi trivdes bra. För oss, 2 vuxna och 2 ungdomar 17 och 19, var Milos lite vassare. Är ni ute och vandrar är Sifnos trevligt. Vi mådde väl på båda öarna, det är inte svårt att trivas där!
Vi hade mycket god nytta av Jannes E-guider på både Milos och Sifnos!

Hälsa Milos och Sifnos!

Hälsningar Håkan I Värnamo
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-01-17, 10:47
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

Jag tycker ni valt bra öar, Pia, både på tidigare resor och nästa. Varje ö har ju sin charm och personligen tycker jag nog att runt räknat 3-4 öar på 3 veckor är ganska lagom. Någon ö stannar man kanske 3-4 dagar, andra öar lite längre. Även om vi varit på Paros en del gånger stannade vi 11-12 dagar senast vi var där. På Paros tycker vi om att bo i Alyki, men det betyder ju inte att vi bara är där, det finns ju så många byar, stränder - och även Antiparos - att besöka. Det gäller även Sifnos, tycker jag, det finns så många platser som man lätt besöker, så mindre än 5 dagar här kunde jag inte tänka mig.

Det bästa med att luffa är ju att man kan improvisera, tycker man att det är skönt att ta det lite lugnt kan man ju stanna en vecka eller mer. Tre veckor är härlig semester!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-01-17, 11:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
personligen tycker jag nog att runt räknat 3-4 öar på 3 veckor är ganska lagom. Tre veckor är härlig semester!
OJ....vi som räknar med 2 öar på tre veckor Vi är nog för gamla för ö-luffning...När vi väl hamnar på en ö vill vi se ALLT och så är vi liksom färdiga med den ön sedan..Tinos är faktiskt undantag, dit vill vi igen och igen...

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-01-17, 12:01
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

I och för sig är jag väl överens med dig, Lissi, ett par öar räcker gott. Tycker nog att vi också gärna drar ner på tempot numera, som jag skrev senast vi var på Paros stannade vi 11-12 dagar där. På Tinos var vi en dryg vecka förra året, ön har ju så många platser man gärna vill se, vi stannar inte bara på den orten vi bor.

Men många gillar att luffa vidare efter bara 3-4 dagar och därför skrev jag att 3-4 öar (så där ungefär) kan vara lagom att satsa på för en 3-veckors semester. Men en god vecka, eller mer, kan också vara lagom när man trivs på en ö.


Marianne - som gärna återvänder till de flesta öar


Senast redigerad av Marianne den 2009-01-17 klockan 12:04.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-01-18, 20:46
piagreens avatar
piagreen piagreen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: halmstad
Inlägg: 9
Standard Sv: någon som varit på serifos ?

tack för alla svar jag har fått. Ser fram emot att se nya öar, och kanske det även blir folegandros, om det funkar med båttidernapia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT