Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-01-19, 20:54
LenaBr LenaBr är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 2
Standard Båtluffning för första gången

Vi ska ut två veckor i juni med våra två tonårsbarn som är 13 och 16 år. Vi flyger till Athen och ska vara borta två veckor. Tacksam för råd om bra öar och hotell för oss.
/Lena
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-01-19, 23:17
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 203
Standard Sv: Båtluffning för första gången

Efter att ha besökt Grekland många år och då på enskilda öar, så öluffade vi i år. Besökte då Sifnos och Milos, två helt skilda typer av öar, för att sen avsluta på Serifos och i Aten. En chartersemester känns därefter lite avslagen måste jag säga.

Dessa tre öar är bra att börja med. Sifnos och Milos är dessutom helt olika. Åk dit, rätt fort går det också, inte så långt från Aten.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-01-19, 23:37
Irmas avatar
Irma Irma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Borås
Inlägg: 37
Standard Sv: Båtluffning för första gången

Det måse bero lite grand på vad ni är ute efter, vad är barnen intresserade av,vad vill ni föräldrar och vad vill ni tillsammans? Efter att ha varit ute och rest med mina barn i just de åren som dina är nu så kommer jag ihåg att de också hade önskemål om vad de ville se och göra. Själv har jag inte hunnit med alltför många öar än men jag tror du kommer att få många svar här men tänk då på att ta reda på vad de olika öarna har att erbjuda.
Min favorit är Kreta men det ligger lite avsides från alla de andra öarna, kanske tar man Kreta separat under en semester. Kreta har allt man kan önska sig, städer, stränder, historia, spektakulära bergsvägar.
På andra plats hittills ligger Naxos, underbara stränder (sand), massor med mysiga afärer inne i Naxos stad och en underbar natur när man hyr bil och åker runt på egen hand.
Hoppas du får många svar, själv åker jag till Folegandros, Milos och troligen Sifnos på min ö-tur, reser utan tonåringar.
/// Irma
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-01-20, 15:09
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Båtluffning för första gången

Jag kan tipsa nästan som Irma!
Naxos är ett väldigt bra val, och en bra startö. I somras flög vi till Aten och besökte öarna Folegandros, Milos och Sifnos. Alla väligt olika. Om man ser till närheten till Aten ligger Folegandros sämst till. Dock går det snabbåtar dit så man kan ta sig fram relativt fort. Jag tror också att Santorini skulle passa er. Nu flyger ni ju inte dit, vilket hade varit praktiskt, men det finns mycket att se och många affärer och olika byar att titta i. En kontrast till Naxos där milslånga sandstränder breder ut sig. På Santorini får man nöja sig med häftiga lavastränder istället. Paros har jag inte varit på - än, men där kanske finns något för er. Ganska likt Naxos ska det vara. Även Syros har en stor stad, Ermoupolis, kanske om intresse skulle finnas för mera kvällsliv.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-01-20, 15:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Båtluffning för första gången

Även på mindre öar kan det finnas gott om tonåringar och barn under sommarlovet. Flyger ni inte till Santorini finns det ingen anledning att åka dit. Ni kan hitta många andra trevligare öar att besöka i cykladerna.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-01-20, 15:56
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Båtluffning för första gången

Vi var på Milos, Sifnos och Naxos i somras. Milos är en höjdare tyckte vi alla! Två tonåringar 17 och 19. Variation av olika bad på Milos tyckte vi om. Bo gör man bäst i Adamas. Bra badbussar till dom flesta av dom trevliga stränderna. Vi hade dessutom tur med vädret när vi bl.a. var i Sarakiniko. Någon här i forumet har haft lite otur och blåsigt när dom varit där. Beroende på prisklass finns flera bra boende i Adamas. Vi bodde på Santa Maria Village. En höjdare!! Trevligt boende, mycket trevlig ägarfamilj, suverän frukost och pool. Vi tycker om att ta ett morgondopp samt svalka av sig efter dagsetapperna. Sifnos är lite svårare tycker jag. Era yngre barn får nog trevligare på andra ställen. Vi tyckte alla fyra att Sifnos var jättefint. Inte lika bra bad och lugnare (men avkopplande) Vi bodde på Aperanto i Faros, återigen en höjdare! Naxos är en perfekt ö med barn i era åldrar! Fina badstränder söder om Naxos stad. Och Naxos stad är en suverän semesterort, kanske den bästa vi besökt! MYCKET affärer och restauranger! Vi bodde i Agios Prokopios och Birikos hotell. Återigen ett jättebra boende. Fråga efter lägenheten med sovrummet högst upp!
Läs gärna vårt resebrev från i somras "Resebrev från Milos, Sifnos och Naxos". Använd er av Jannes E-guider!
Lycka till!
Håkan
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-01-21, 10:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 580
Standard Sv: Båtluffning för första gången

Citat:
Ursprungligen postat av LenaBr Visa inlägg
Vi ska ut två veckor i juni med våra två tonårsbarn som är 13 och 16 år. Vi flyger till Athen och ska vara borta två veckor.
/Lena
Om ni inte har båtluffat tidigare är Naxos en bra ö att börja på, det är en ö som passar alla, även tonåringar. Från Naxos kan ni göra dagsutflykter till Småkykladerna för att se hur det är på de mindre öarna. När ni är varma i kläderna kan ni åka till Paros (Naoussa) eller Antiparos innan ni ger er av hemåt (Aten).

Om du skriver vad ni vill se och uppleva är det lättare att tipsa. Så återkom gärna.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT