Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-07-14, 18:25
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Länge sedan på Naxos

Under inmundigandet av blekröda kärnfria vindruvor, retsinan på kylning att ge sig an efter lite fräsch sallad så kommer vi att i helgen få återse Naxos efter 16 års uppehåll. Gammal nostalgisk Theodorakis-musik strömmar ut medan framtagning av saker till att packa väskan också pågår. Egentligen är hela lägenheten ett packningsläger, känslan av att vara på väg lite, är en totalupplevelse INNAN resan har börjat. Så har det varit hela veckan, ett bevis på hur enormt stort behovet är att vara i Grekland de vanliga två veckorna varje sommar. Men så koncentrerat behovet känns och så få veckor som denna känsla verkligen kommer, märkligt. Och vi ska kalla oss "grekgalningar", "hobbygreker", "låtsasgreker" och dylikt? Som så mycket annat, det går bara inte att förklara.


Naxos ja - där misslyckas man inte, där kan man hitta precis vad man önskar, där kommer våra små önskningar, behoven att slå in och det går nog inte heller att beskriva och berätta i detalj vad det handlar om. Stränder, bergsbyar, se Naxosbornas vardag, ta del av matkulturen, träffa folk, vilka det än må vara. Där, några trevliga områden vi siktar på.


Bara en bekymmerslös tillvaro, få tänka på enbart glädjeämnen men ändå inte slöa bort alltför många timmar. Dagarna kommer att få lite planering, busstidtabellen kommer att få spela en rätt stor roll. Det finns MASSOR att nämna, vi flyter just nu omkring i ett slags odefinierbart rus, MER ÄN NÅGONSIN som det känns.


/ Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-07-14, 21:53
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Länge sedan på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
...så kommer vi att i helgen få återse Naxos efter 16 års uppehåll.
Det har hänt väldigt mycket på Naxos efter ditt sista besök för 16 år sedan. Det mesta positivt, faktiskt. Du kommer att se skillnad, inget snack om saken. Trafiken har dock blivit sämre (mera turister, mera fordon) men längs hamnen mycket bättre och väl organiserat.

Kan tipsa om att det finns två olika turer runt Naxos med "Naxos Bus Transfer" (vita bussar), utmärkt utflykt om man vill se mera av Naxos utan att behöva hyra bil/moped. Heldagstur (09-18) med guide kostar 25 E per person. Finns det intresse kan jag skriva mer om detta. Biljett köps i samma biljettkontor man köper bussbiljett till den lokala bussen. Och glöm inte att man måste ha bussbiljett innan man kliver på den lokala bussen (passa på och köp retur biljett också!). För 16 år sedan gick en stackars biljettförsäljare, ofta en ung kille, genom en fullständig fullproppad buss och tog betalt...du kanske kommer ihåg det.


Plaka beach är numera mer utbyggd än Manhattan

Trevlig resa!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-07-14, 22:09
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Länge sedan på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg

Kan tipsa om att det finns två olika turer runt Naxos med "Naxos Bus Transfer", utmärkt utflykt om man vill se mera av Naxos utan att behöva hyra bil/moped. Heldagstur med guide kostar 25 E per person. Finns det intresse kan jag skriva mer om detta.

Trevlig resa!

Ja tack, skriv gärna lite mer om detta, om möjligt vad som skiljer de två olika alternativen åt?


Detta kan vara vad vi behöver för att sedan ta en eller ett par separata turer till särskilda orter/byar vi vill se mer av. Jag har läst att flera av dem är "stora" nog att ge oss lite lantliv. Vad jag dock undrar är om det kanske blir alltför mycket påtaglig siesta i dem efter kl. 13, typ, om man inte kommer dit redan 9-10 på förmiddagen?


Och någon eller några av orterna frekventeras kanske inte lika ofta av bussarna (ordinarie turer) som vissa andra? Vissa kanske rent omöjliga att få till en utflykt till?


Jag gissar att det kommer att finnas upptryckta busstidtabeller att ta på valda ställen inne i stan? KTEL är det väl som kör?


PS: Vi åker tidigt lördag morgon, loggar in under kvällen i morgon, fredag.




/Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-07-14, 22:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 413
Standard Sv: Länge sedan på Naxos

Kan känna väldigt väl Hasse hur full upp till öronen du är av Greklandskänsla just nu. Så härligt!!!! Tänk om man kunde tappa upp den känslan i konserveringsburkar som man gör med hallonsylt och gurka för att sen ta fram en och annan fredagskväll under vintermånaderna och gotta sig med.

Själv har jag vistats på Naxos en vecka för ett bra tag sedan. Det känns som att jag då upplevde mycket mycket lite av allt vad ön har att erbjuda. Ser fram emot om du återkommer med lite rapporter under/efter din resa.

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-07-14, 22:30
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Länge sedan på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Ja tack, skriv gärna lite mer om detta, om möjligt vad som skiljer de två olika alternativen åt?
/Hasse
Det finns som sagt två turer enligt nedan:

"1st Route" (månd, onsd, fred och sönd): Naxos, Agios Mamas, Ancient temple of Demetra, Damalas, Chalki,Apeiranthos, Kinidaros, Melanes (Kouros), Plaka beach.

"2nd Route" (tisd, torsd och lörd): Naxos, Yria, Chalki, Panagia Drosiani, Filoti, Apeiranthos, Apollonas (kouros), Agias Tower, Egares (Oil press museum)

Bussarna (vita bussar) startar där lokala bussarna startar. Det står att man är tillbaka till Naxos City kl. 17:00, men det händer sällan. Det blir nästan alltid efter 18.

Det som skiljer alternativen åt är ju besöksorterna. Jag gjorde båda turer i början av juni, alltså för drygt en månad sedan. Jag har tappat räkning på hur många gånger jag har besökt Naxos, ingen grekisk ö har jag besökt så många gånger, MEN det var länge sedan (förmodligen i slutet på 90-talet) jag åkte runt Naxos och besökte många orter. Så, nu ville jag göra det, men ville inte hyra bil/moped, så det blev båda turer och jag var mycket nöjd med allt och då framför allt med guiderna.

Jodå, busstidstabeller finns att hämta på kontoret där man köper bussbiljetter. OBS: kolla alltid upp om "dagens" tidtabell stämmer med den du hämtade dagen innan (eller den du hämtade sist). Det sker småjusteringar hela tiden utan någon varning!

Frågor?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-07-14, 22:36
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Länge sedan på Naxos

Rapport under resan - inte särskilt troligt. Försöker koppla bort Sverige så mycket det bara går, de enda två veckorna vi har möjlighet att resa på det sätt vi drömmer inför varje sommar. Högst personligt m.a.o men kanske "skoningslöst" för andra som vill veta?


Men efteråt kommer det att komma "något", i någon form. Var så säker på det.


Åren mellan 2000 och nu har varit fyllda av massor av andra öar och följaktligen ( i alla fall som vi själva tycker) så har Naxos inte "haft plats" förrän just nu. Ska bli riktigt intressant på massor av sätt att återse och lära nytt.




/Hasse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-07-14, 22:52
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Länge sedan på Naxos

RobEri, TACKAR SÅ MYCKET !!


Vi ser inte att någon av turerna är mer intressanta än den andra, de täcker ju upp så många platser att det bara är att ta sig an båda, dock med några dagarna mellanrum för att hinna smälta intrycken. Att du som har sådan erfarenhet är nöjd med guiderna låter bra, de har väl kunskaper som bara lokalbor har och det är ju det man i så fall vill åt.


Bra att du poängterar att man löser T o R-biljett, kan bli lite väl knepigt om man blir strandsatt mitt ute i ingenting.


Frågorna jag har upprepas:


Är siestan i bergsbyarna så påtaglig att t.ex ett eftermiddagsbesök kan bli "rena öknen" för oss? Är förmiddag att rekommendera för besök i en specifik by?


Upptryckt busstidtabell (ordinarie trafik) - finns de att plocka upp t.ex hos biljettförsäljningsstället eller t.ex lokala travel agents eller dylikt?




/Hasse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-07-14, 23:09
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Länge sedan på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Bra att du poängterar att man löser T o R-biljett, kan bli lite väl knepigt om man blir strandsatt mitt ute i ingenting.


Nu skriver jag om lokala bussar: Man kan faktiskt köpa bussbiljett på olika ställen men det är inte säkert att man hittar det, det är kanske stängt, o s v. Så, köp returbiljett innan.


Frågorna jag har upprepas:


Är siestan i bergsbyarna så påtaglig att t.ex ett eftermiddagsbesök kan bli "rena öknen" för oss? Är förmiddag att rekommendera för besök i en specifik by?

Märkte inte av någon "siesta" i någon av alla dessa orter som ingår i båda turer. Trots att det var början av juni så var det full rulle. Så, jag tror inte du behöver tänka på när du skall besöka någon by, just do it när du vill och känner för. Kom ihåg att vi är i mitten av juli! Allt är igång och antalet turister som numera besöker Naxos närmar sig hundra tusen miljarder (per dag!)


Upptryckt busstidtabell (ordinarie trafik) - finns de att plocka upp t.ex hos biljettförsäljningsstället eller t.ex lokala travel agents eller dylikt?

Tidtabellen jag nämnde är till de lokala bussarna (ordinarie trafik)och hämtas där man köper bussbiljett. Det är samma kontor som säljer biljetter till de två turerna och till lokala bussar. Och kontoret ligger precis på samma ställe som för 95 år sedan...
Jag vet inte om det finns busstidtabeller på andra ställen än på kontoret eftersom jag hämtade tidtabellerna alltid på kontoret när jag skulle köpa bussbiljetter
Frågor?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-07-14, 23:22
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Länge sedan på Naxos

Nej, för stunden har vi fått alla svar vi behöver.


TACK SKA DU HA, mycket värdefullt med denna information !!


Vår angelägenhetsgrad är att det finns MASSOR av upplevelser, stora som små om man tar sig bort från varje huvudort en specifik ö har. Då 2000 när vi var på Naxos så gjorde vi en rundtur men den minns vi knappt någonting av alls.


Själva stan har givetvis massor man kan ta del av förutom de mest centrala kvarteren. För oss blir det en blandning av stan men en stor portion landsbygd, nu med 1,5 decennium av generell erfarenhet av Greklandsresor i bagaget.


TACK som sagt, RobEri !! (kan inte lägga in smileys)




/Hasse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-07-14, 23:39
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Länge sedan på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
TACK SKA DU HA, mycket värdefullt med denna information !!
TACK som sagt, RobEri !! (kan inte lägga in smileys)
/Hasse

Personligen är jag galen i Naxos. Jag avslutar alltid min båtluff på Naxos, även om det skulle bara bli 2 dagar. Men i början av juni var jag på Naxos en hel vecka efter besök på Astypalea.
Och jag gjorde turerna av precis samma anledning som du nämnde: man hade ju glömt nästan allt av det man sett under rundturerna 20 år innan. Och det var märkligt att upptäcka att man kände igen ganska mycket, så det blev en hel del jaha-upplevelser! T. ex. det där gigantiska trädet mitt i Filoti. Hade glömt det helt, men där finns det kvar! Det är kvar! Ännu större än för 20 år sedan, så stor att trädkronan börjar närmar sig Naxos City och kommer att hindra färjorna lägga till vid hamnen...

OBS: peka på smiles och dra det till texten du skriver och släpp där du vill.

Njut av din resa.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-07-14, 23:52
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Länge sedan på Naxos

Du skulle kunna nämna något om vad du tycker om hur Naxos-befolkningen är, nu när jag sagt att frågorna tog slut. Nu blir väl en beskrivning av en viss ö:s människor mycket subjektiv beroende på vem man frågar men du tycks ha "en del" erfarenhet av Naxos. Jämför gärna med andra öar, kanske har vi någonting gemensamt där?


Våra färska intryck av två Syros-resor 2014 och 2015 behöver en kontrast och ett uppehåll innan vi återkommer till Syros 2016 (hoppas vi). Syros är i jämförelse väldigt platt jämfört med Naxos, samt MYCKET mindre till ytan så Naxos är i många fall, gigantiskt i jämförelse med Syros. Vi får väl se om vi själva märker något markant i hur människorna är, vi kommer att jämföra ALLT mellan de båda öarna, detta kommer vi inte att kunna undvika. Och frågan blir väl om vi kommer att märka något alls, inget vi kommer att tycka blir så viktigt, kanske?


Och att ha varit på Naxos 2000 och tro att vi minns något av människorna är inget vi tänker försöka oss på. Det var vår 2:a Greklandsresa, denna blir nummer 19. Något som i alla fall är säkert är att Naxos antagligen är betydligt mer kommersiellt än Syros, av ett antal anledningar. Storleken som sagt, är ju någonting som ger Naxos en känsla av mångfald, i jämförelse.


Vi kommer att ta dagen som den kommer.




/Hasse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-07-15, 06:53
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Länge sedan på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Du skulle kunna nämna något om vad du tycker om hur Naxos-befolkningen är, nu när jag sagt att frågorna tog slut. Nu blir väl en beskrivning av en viss ö:s människor mycket subjektiv beroende på vem man frågar men du tycks ha "en del" erfarenhet av Naxos. Jämför gärna med andra öar, kanske har vi någonting gemensamt där?
/Hasse
Det är riktigt, en sådan beskrivning skulle bli alldeles för subjektivt, så jag avstår. Men om jag skall vara uppriktig så ser jag ingen skillnad mellan befolkning i olika öar, faktiskt. Alla är trevliga. Däremot är det skillnad mellan olika öar, det vet vi alla, men det beror på andra faktorer än på människorna som bor där, tycker jag.

Jag glömde en sak angående de två turerna på Naxos: på busskontoret där man köper bussbiljetter för lokalbussar samt för de två turerna finns en utmärkt broschyr i färg, 6 sidor, som beskriver (noggrant!) båda turerna och inne i broschyren finns en karta över Naxos som visar hur turerna går, en tur tecknas på kartan med streckad grön linje och den andra turen med streckad blå linje.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT