Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-10, 18:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Att applådera på flygplan

Läste en rätt roligt blogginlägg, om att applådera på flygplan. Själv har jag heller aldrig riktigt förstått varför man gör det. Är det bara svenskar som klappar händerna, eller förekommer detta märkliga beteende även för andra nationaliteter?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 18:33
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Att applådera på flygplan

Jag tycker det är underhållande att tänka på vilka andra yrkesgrupper vi borde börja applådera när de gör sitt jobb...
Malin - som aldrig applåderar

Oj...va dumt, jag hade inte läst "bloggen" innan jag svarade...det blev lite "kaka på kaka" där

Senast redigerad av nilam den 2009-05-10 klockan 18:35. Anledning: tillägg krävdes
Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 18:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Det är väl bara på charter det applåderas?? Har aldrig varit med om det annars.
När vi åkte charter till Cypern nu i påskas började människor applådera och det kändes pinsamt....
Precis som om man ska vara tacksam att piloten lyckats få ner planet! Med de löner de har förväntar jag mig faktiskt att de ska kunna det .

Lissi - som INTE förväntar sig applåder för en bra lektion
Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 19:47
Hasse Hasse är inte uppkopplad

För några år sedan då vi reste till Kalymnos via flyg till Kos så applåderade valda delar av passagerarna VID START från Arlanda.

Kan lägga till att det var gott om festsugna ungdomar på den flighten. En ung kille blandade helt ogenerat Bailey´s och starköl som "drink" och raggade på flygvärdinnorna - "ööööhhh du, kan jag få dejta dig, när vi har kommit hem till Sverige igen".

Det ni !

Hasse
Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 19:51
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
En ung kille blandade helt ogenerat Bailey´s och starköl som "drink" och raggade på flygvärdinnorna - "ööööhhh du, kan jag få dejta dig, när vi har kommit hem till Sverige igen".
Vissa flygvärdinnor förtjänar applåder för sitt tålamod om inte annat.
Jag har faktiskt varit med om att greker applåderar på sträckan Amsterdam-Athen. Men det kanske hade något med "cafébesöken" på turistmålet att göra?
Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 21:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Jag har faktiskt varit med om att greker applåderar på sträckan Amsterdam-Athen. Men det kanske hade något med "cafébesöken" på turistmålet att göra?
Va? Vad menar du?

Annars är min upplevelse av greker att de reser sig innan fasten seatbelt lampan är släckt, vid landning! . Det gör aldrig svenskar
Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 21:51
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag har också märkt att det är på charter flighterna som det applåderas, är det någon slags tradition tro? Vem började?
Sluta med tramset omedelbart.
Tycker det är lika pinsamt när det applåderas i biosalongen efter föreställningen.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 22:29
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Annars är min upplevelse av greker att de reser sig innan fasten seatbelt lampan är släckt, vid landning! .
Jaaaa!! Det hände på samma flygning. Det var en hel grupp greker som reste sig upp och flygvärdinnorna blev som tokiga! "Sit down please!!" ropade de till grekerna som låtsades som om de inte förstod och skrattade gott "Re Giorgos, fattar du inte engelska?!" skrockade de till varandra på grekiska och fnissade som små barn.
Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 22:39

Applåder på charterflighter är ju en gammal kvarleva från den tiden då charterresor startades för ett antal decennier sedan. Det var väldigt billiga resor, halvrisiga plan, dålig komfort, allmän känsla av BILLIGT på alla sätt. Man packade in ett antal förväntansfulla svenskar i planen till resmål som på den tiden var "exotiska" och därför uppstod applåderandet antagligen av att resenärerna även tyckte "wow, de klarade av att landa kärran också".

Var någon med på den tiden, stämmer mina teorier ?

Hasse
Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 23:44
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Ikke bare svensker, men også nordmenn og dansker klapper ved landing på charterflygninger. Jeg har også fundert på hva det kommer av. Tviler på at det var de aller første charterturistene - det var eks. øvre middelklasse som reiste på den første charterturen fra Oslo til Mallorca i 1959 og den turen var ikke billig. Senere kanskje? da det ble mer vanlig og turene billigere. Da man reiste med gamle proppellfly? Minnes i hvert fall selv min første charteropplevelse - fra Oslo til Hellas. Flyet var nesten et døgn forsinket, det så faktisk ut som om flyet var håndmalt utenpå og ganske slitent inni. Da jeg undret meg over dette (særlig det med håndmalingen), ble venninnen min sint og redd, hun satt sammen med flyverne i cockpiten hele veien ned. Alle klappet da flyet landet.

Har forøvrig fløyet i Nord-Norge, fly med kun mennesker som skulle på jobb og mange menn i dress - der passasjerene klappet etter en vanvittig flytur og hasardiøs landing. Men det kjentes ikke pinlig, bare overraskende at passasjerene klappet. Selv om alle var lykkelige over å kunne gå ut av det lille propellflyet i god behold.
Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 05:30
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Jag ska börja applådera när kassörskan lyckas slå in alla varor i kassan när jag handlar:-)!
Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 07:39

Vem blir först att i kör börja sjunga en tacksång för piloterna och flygvärdinnorna/stewarden på planet som de gör med tv-licensen ?

Hasse
Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 08:44
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hej på er! Intressant etnologisk diskussion detta. Jag tror:
1. Det finns de som applåderar för att man "ska", för "så gör man på charterflyg". Denna kategori tror jag dock är radikalt mycket färra till antalet än nästa grupp, nämligen:
2. De som applåderar för att semestern äntligen inletts, för att man endera är på väg (vid start) eller hellre och oftare för att man äääääntligen landat på det efterlängtade resmålet.

Hade det bara handlat om flygkompetens så skulle väl lika många applådera vid landningen i Sverige igen?
Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 09:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Ja nog lär det finnas värre saker än att applådera vid landning. Inte retar det mig i varje fall.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 11:38
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

Ja visst är det ganska fånigt att applådera, men se det så här: inte gör applåderna någon ledsen? Snarare blir man glad, fast man tycker det är pinsamt (jag inkluderad!), men drar på smilbanden gör jag ju. Jag tänker alltid "Sällskapsresan" när jag hör applåder och jubel. Hur applåderna kom till har jag ingen aning om men traditionen lever vidare....

Jenny - som funderar på att starta vågen när jag landar på Samos den 27 maj!
Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 12:09
anoula
Gäst

Googlade lite och fick upp följande inlägg:

"Applåderandet uppstod på charterflygen till Spanien på 60/70-talen. Man applåderade inte att piloterna gjorde sitt jobb, man applåderade att semestern börjat och man lämnat gråa förmyndarsverige för en veckas frihet.

Så var det förr. Att folk applåderar numera är snarare ett tecken på sinnesslöhet och att man sett det i Sällskapsresan. Att bli applåderad för att man gör sitt jobb är förnedrande, och tro mig, det hörs mycket tydligt inne i cockpit trots stängda dörrar. I vissa flygplan hör man t o m vad folk i de första raderna pratar om."
Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 12:54
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Ibland är det väl subjektiva åsikter som kommer fram när man googlar! Eller hur?

Sinnesslöhet? Förnedring?
Om det nu är så att några är glada (även i hatten) över att vara framme på resmålet och visar det med applåder - är väl inte mycket att bli irriterad över!

Kanske några är flygrädda och släpper ut sin lättnad i en applåd.
Appropå resor och ledighet. Hoppas ni får en härlig semester var än ni kommer att finnas i sommar!

Hälsar Lena som snart åker till Kreta!

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
"Att folk applåderar numera är snarare ett tecken på sinnesslöhet och att man sett det i Sällskapsresan. Att bli applåderad för att man gör sitt jobb är förnedrande"
Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 14:10
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Nog kan det väl stämma att många är upprymda o lyckliga över att semestern startat o att man äntligen nått resmålet. Jag har själv aldrig uppfattat applåderandet som någon "förvånad reaktion" över att piloten gjort sitt jobb! Applåden brukar komma efter att flygvärdinnan hälsat passagerarna välkomna till resmålet,önskat oss en skön semester, tackat för att vi rest med deras bolag o önskat oss varmt välkomna åter, så jag har alltid uppfattat applåden som passagerarnas svar på hennes "tal".
Applåden brukar komma även på hemresan när vi hälsats välkomna åter till Sverige!
Kanske helt tokigt tolkat från mig, men det kan väl jämföras med en artighet, precis som att vi applåderar efter ett tal eller en redogörelse, eller när kursvärden hälsar oss välkomna till en kurs vi betalat dyrt för -även om det inte var den mest lysande retorik man upplevt...
Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 15:02
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Kanske helt tokigt tolkat från mig, men det kan väl jämföras med en artighet, precis som att vi applåderar efter ett tal eller en redogörelse, eller när kursvärden hälsar oss välkomna till en kurs vi betalat dyrt för -även om det inte var den mest lysande retorik man upplevt...
Jag tror att din tolkning stämmer mycket bra!
Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 15:44
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
önskat oss varmt välkomna åter, så jag har alltid uppfattat applåden som passagerarnas svar på hennes "tal".
Applåden brukar komma även på hemresan när vi hälsats välkomna åter till Sverige!
I de fall applåderna kommer efter det att flygvärdinnan pratat så håller jag med dig, men när applåderrna utdelas vid landning , då blir det lite pinsamt tycker jag.

Är detta årets "tavernaklädsel tråd tro"
// Helén
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:29.