Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-13, 03:17
Wehou!s avatar
Wehou! Wehou! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 66
Standard Ta med sig kamera och stativ?

Första gången jag drar iväg med en systemkamera och stativ. Tidigare har jag bara haft en liten pocketkamera med mig, men nu vill jag verkligen kunna ta bra bilder. Jag vet inte vad som är bäst göra och undrar hur ni gör.

Får man ta med sig kameran och stativet som handbagage in på planet eller måste man få ner det i resväskan? Jag har en ganska rymlig resväska så jag tror stativet skulle gå ner där, men då blir det ju en hel del grejer jag inte kan ta med mig istället, med tanke på att väskan bara får väga 20kg. Sen vette tusan om man vågar ha kameran också i resväskan med tanke på hur lätt den kan paja.

Hur brukar ni göra?

Kan passa på att ställa en annan fråga när jag ändå är igång.

Vi åker till Kefalonia i slutet av månaden, och jag undrar om det finns några speciella ställen man kan dra iväg med kameran för att få till lite fina bilder. Vi har aldrig varit där. Lite tips på fotovänliga platser kan ju vara trevligt. Tänker mest på själva naturen då. Stränderna är ju en självklarhet, men det kanske finns andra platser som är fina att fota på?

Tackar på förhand...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-13, 10:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ta med sig kamera och stativ?

OJ!! BÄTTRE plats än Kefalonia för bra naturbilder FINNS inte! Där finns massor av fantastiska motiv! Läs info och resebrev om ön här på Kalimera så får Du tips!

När vi åkte hem från Aten i torsdags så var det ett par med massor av tekniskt utrustning bla en stor TV-kamera som hade detta som handbagage. Jag tror INTE ett stativ är något problem om Ditt övriga handbagage är lagom litet.
Du kan ju för säkrhets skull ringa och höra med Ditt flygbolag innan.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-13, 10:30
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 703
Standard Sv: Ta med sig kamera och stativ?

Citat:
Ursprungligen postat av Wehou! Visa inlägg
Första gången jag drar iväg med en systemkamera och stativ.
Jag brukar alltid ha med mig min systemkamera med några olika objektiv.
I år hade jag för första gången med ett bords stativ. Det fungerade bra, och är lätt att hantera och ta med överallt.
Tyvärr kraschade kamera efter 5 dagar, så jag fick inte så stor andvänding av det.

Tobbe
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-13, 11:44
Wehou!s avatar
Wehou! Wehou! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 66
Standard Sv: Ta med sig kamera och stativ?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
OJ!! BÄTTRE plats än Kefalonia för bra naturbilder FINNS inte! Där finns massor av fantastiska motiv! Läs info och resebrev om ön här på Kalimera så får Du tips!
Men vad kul att höra det!
Jag kommer hyra vespa där och åka runt lite och leta efter fina ställen. Tack för tipset också. Ska kika in resebreven här och infon.

Citat:
När vi åkte hem från Aten i torsdags så var det ett par med massor av tekniskt utrustning bla en stor TV-kamera som hade detta som handbagage. Jag tror INTE ett stativ är något problem om Ditt övriga handbagage är lagom litet.
Du kan ju för säkrhets skull ringa och höra med Ditt flygbolag innan.

Lissi

Det låter kanon! Vi åker med SAS och enligt nån lista jag hittade här i forumet, för vikten på handbagage, så var gränsen hos SAS satt till 8 kg, så det går nog utan problem. Men jag ska ringa och kolla för säkerhetskull.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-13, 11:47
Wehou!s avatar
Wehou! Wehou! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 66
Standard Sv: Ta med sig kamera och stativ?

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
Jag brukar alltid ha med mig min systemkamera med några olika objektiv.
I år hade jag för första gången med ett bords stativ. Det fungerade bra, och är lätt att hantera och ta med överallt.
Det låter bra. Jag verkar ha oroat mig i onädan då.

Citat:
Tyvärr kraschade kamera efter 5 dagar, så jag fick inte så stor andvänding av det.

Tobbe
Aj då. Vad hände? Har hört att man ska akta kamerorna för allt för mycket solljus och värme. Vad det det som var orsaken? Eller hade du med den på beachen och fick sand i?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-07-13, 12:00
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Ta med sig kamera och stativ?

Jag hade aldrig lagt kameran i det incheckade bagaget! Bättre att ha det i handbagaget där det ligger tryggt och säkert! Du kommer säkert att fota massor, precis som vi gjorde! Hela ön är fantastisk att fota, med vackra naturmotiv. Ha en jätteskön semsester på Kefalonia!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-07-13, 12:04
Wehou!s avatar
Wehou! Wehou! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 66
Standard Sv: Ta med sig kamera och stativ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Jag hade aldrig lagt kameran i det incheckade bagaget! Bättre att ha det i handbagaget där det ligger tryggt och säkert! Du kommer säkert att fota massor, precis som vi gjorde! Hela ön är fantastisk att fota, med vackra naturmotiv. Ha en jätteskön semsester på Kefalonia!
Det låter hur bra som helst.
Har bara varit på Kreta tidigare, så Kefalonia blir första gången nu. 12 dagar kvar innan vi åker.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-23, 14:35
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Ta med sig kamera och stativ?

Jag brukar resa med systemkameran, och jag har en ryggsäck med ett speciellt vadderat fack, det är verkligen smidigt när man är ute och reser. Absolut INTE packa ner den i det checkade bagaget, det är den alldeles för känslig för.
Jag har inte med mig trebensstativet, dock har jag en vandringsstav som man kan skruva av toppen på och använda som enbensstativ. Att resa runt med ett trebensstativ i väskan skulle kännas lite väl knöligt för mig, men prioriterar man fina nattbilder så får man lida pin
Jag har faktiskt inte saknat trebensstativet, du har ju så bra ljus i Grekland så det är sällan du måste upp i exponeringstider så du kanske kan överväga ett bra enbenstativ och en liten fick-tripod istället för de gånger du behöver rigga upp kameran. En annan sak jag inte tycker du ska glömma är UV-filtret, nästan ett måste i Grekland med sitt blåa hav och blåa himmel!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-07-23, 15:28
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Ta med sig kamera och stativ?

Enbens-stativet och den lilla tripoden har jag också med mig på resan. Är väldigt lätt att ta med sig. Väger nästan ingenting. Jag har dock "bara" en Sony långzomare.. som räcker gott och väl för mina önskemål vad det gäller bildkvalité.

//Monica S
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-07, 14:47
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Ta med sig kamera och stativ?

Citat:
Ursprungligen postat av Wehou! Visa inlägg
Första gången jag drar iväg med en systemkamera och stativ. Tidigare har jag bara haft en liten pocketkamera med mig, men nu vill jag verkligen kunna ta bra bilder. Jag vet inte vad som är bäst göra och undrar hur ni gör.

Får man ta med sig kameran och stativet som handbagage in på planet eller måste man få ner det i resväskan? Jag har en ganska rymlig resväska så jag tror stativet skulle gå ner där, men då blir det ju en hel del grejer jag inte kan ta med mig istället, med tanke på att väskan bara får väga 20kg. Sen vette tusan om man vågar ha kameran också i resväskan med tanke på hur lätt den kan paja.

Hur brukar ni göra?

Kan passa på att ställa en annan fråga när jag ändå är igång.

Vi åker till Kefalonia i slutet av månaden, och jag undrar om det finns några speciella ställen man kan dra iväg med kameran för att få till lite fina bilder. Vi har aldrig varit där. Lite tips på fotovänliga platser kan ju vara trevligt. Tänker mest på själva naturen då. Stränderna är ju en självklarhet, men det kanske finns andra platser som är fina att fota på?

Tackar på förhand...
Hej,
jag tror inte det är några problem med att ta med sig både kamera o stativ som handbagage. Jag har ofta med mig min systemkamera som handbagage och det är inga problem. Så jag tycker du ska ta med dig "hela klappet". Trevlig resa!
/Carina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT