|
||||
|
||||
Flygplatsen på Naxos byggs ut
Den grekiska tidningen Ekathimerini skriver idag att flygplatsen på Naxos ska uppgraderas för 23 miljoner Euro. Målet är att flygplatsen ska kunna ta emot internationellt flyg. Det nämns ingenting om när detta ska ske.
Naxos lilla flygplats som den ser ut idag. |
|
||||
|
||||
Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
Så här såg bagagebandet ut för några år sedan. Alla väskor droppades i marken om man inte hann tag i sin väska.
Kanske var det bättre än vad det var senast. Då låg väskorna i en STOR hög i ett litet rum. Birgitta |
|
|||
|
|||
Påminner en hel del om Preveza-flygplatsen 1997 Enda skillnaden var att bagage-"bandet" slutade abrupt inomhus i en pytteliten "ankomsthall". Gissa om det blev "slagsmål" om att få tag i väskan....
Preveza var ju från början en militär flygplats och definitivt inte anpassad till charterflyg! Grekisk militär med k-pist stod och glodde förvånat, visste väl inte riktigt vad de skulle göra Catlady, som minns den resan med stor glädje, kom till Delphi för första gången...... |
|
||||
|
||||
Citat:
//Conny |
|
||||
|
||||
Detta innebär ju att det blir smidigt att åka dit Ser verkligen fram emot att besöka Naxos där jag inte har varit, utan att behöva ta färjan först. Men det lär väl dröja enligt det grekiska tempot
/ Kajja |
|
|||
|
|||
Verkligen tragiskt om de bygger ut flygplatsen. Tycker jag som turist och som gillar mindre öar 😥 Det går ju alldeles utmärkt att flyga dit med små plan från Aten som det är nu. Hade kanske tänkt annorlunda om jag bodde där och livnärde mig på turism 🤷🏼
|
|
||||
|
||||
Det var 1 april igår ja...
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Men jag skrev inlägget i förrgår. Det är inget skämt.
|
|
||||
|
||||
Då lurade Netwolf mig i alla fall
/ Kajja |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Citat:
Så vitt jag kan se så kommer de att förlänga landningsbanan, från dagens 900 meter till 1200 meter, och den kommer även att breddas något. Det kommer att byggas uppställningsplatser och vändplatser för planen, och lite annat smått och gott. Det handlar alltså inte om någon gigantisk utbyggnad och man kommer även i fortsättningen inte att kunna ta emot den typ av flygplan som trafikerar tex Mykonos och Santorini, där är landningsbanorna runt 2000 meter. / LG |
|
||||
|
||||
På Paros "nya" flygplats är landningsbanan 1400 meter, så den är större. Det blir nog inga större plan som kommer att landa på Naxos.
|
|
|||
|
|||
Citat:
/ LG |
|
||||
|
||||
Då förändras mycket i Kykladerna skulle jag tro.
|
|
|