Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-16, 12:14
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Hej alla kalimeror!
Efter förra sommaren eskapader på Naxos har jag nu bestämt mig för att ta mitt pick och pack och flytta dit. Dock har jag katterna som sätter käppar i hjulen för mig... Förra sommaren lyckades jag hitta en snäll tant via annons som passade dem åt mig, men nu ser det väldigt mörkt ut.
Jag har eu-pass klara för dem, rabiesvaccin mm men jag ser helst att de får stanna hemma i svedala. Det är ju trots allt en lång resa för dem och de är snart tio år.
Finns det någon kattälskande människa som vill förbarma sig över dem? Jag vill inget hellre än att ta med dem men jag måste tänka på deras bästa och inte på mig själv. Det skär i hjärtat när jag tänker på att lämna bort dem
Jag vet ju inte om jag kommer tillbaka i höst eller inte ännu. Med all säkerhet kommer jag hem för en period i alla fall när säsongen är över där nere. Så någon kanske vill vara "jourhem" åt missarna under tiden?
Tilläggas bör kanske att jag bor söder om Stockholm så jag kan köra hem dem till er.

Se vad söta vi är
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-16, 16:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Heder åt dig som inte tar med dem

Omställningen och riskerna skulle vara alldeles för stora. Jag förstår dock att det känns fruktansvärt jobbigt, därför tycker jag att du är kanon som sätter katternas bästa före ditt eget.

Hoppas verkligen att du hittar ett nytt hem åt dem!

(De är jättefina, för övrigt)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-17, 13:02
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Oj, vilka fina kissemissar! Riktiga charmkatter! Hade jag haft möjlighet att ta hand om dem hade du fått köra dem till Norrland... Tyvärr har vi bestämt oss för att inte skaffa oss några fler katter eftersom väg och katter är ingen bra kombination...

/Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-19, 11:36
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Heder åt dig som inte tar med dem
Jo, fast det vet jag ju inte ännu... Jag HOPPAS innerligt att jag ska slippa. Tanken var att bila ner men nu vill inte bilen vara med längre - trots besiktning och reparation för bara två månader sen Så i värsta fall blir det flyget - fast det vill jag ju inte egentligen... eller jo, för min egen skull för jag kommer sakna pälsmaskinerna... men det är inte snällt mot dem att behöva åka så långt. Usch, vad jobbigt
Citat:
(De är jättefina, för övrigt)
Klart de är!

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99 Visa inlägg
Hade jag haft möjlighet att ta hand om dem hade du fått köra dem till Norrland.../Eva
Hm, hade varit lite lång resa men nog värt det!

Det finns en minimal chans att en väns mamma kan ta hand om dem men det är knappt så jag vågar skriva det här (peppar, peppar). Men tills jag får besked (håller tummarna så det knakar att det blir ett positivt svar!) så fortsätter jag slänga ut krokar här på Kalimera.

/Veronica - som förhoppningsvis är på Naxos om en dryg månad om lord Almighty vill låta mig få lite medvind!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-19, 15:06
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Hej!
Så jobbigt att behöva skiljas från sina djur!
Men är det så besvärligt för katter att flytta verkligen? Är det så illa att vara katt i Grekland?
En katt på tio år är väl inte så farligt gammal? Katter kan ju bli över 20 år..
Fast det beror väl på hur du kommer bo på Naxos? Är dina katter innekatter? Om du kan hyra ett litet hus så borde väl katterna trivas?
Tror inte att resan blir så jobbig, om du flyger kan du väl ha dem i en bur inne i kabinen? Ok, resan kanske blir lite jobbig men sedan är ni ju där och stannar där. Katterna lever ju i nuet och känner inte att "oj vilken jobbig resa det var"
Dom är väl nöjda att få vara där du är?

Hoppas i alla fall att du hittar en bra lösning som känns bra för dig!!

//Stina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-19, 19:35
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Hej! Så jobbigt att behöva skiljas från sina djur!
Ja, det är hemskt, men ibland måste man...
Citat:
Men är det så besvärligt för katter att flytta verkligen? Är det så illa att vara katt i Grekland?
Mina katter har flyttat runt med mig cirka 8 gånger till olika lägenheter i Borås, så de är rätt vana. Men det har inte varit några längre transporter. Det längsta de suttit i en bur har varit 6 timmar tror jag.
Citat:
En katt på tio år är väl inte så farligt gammal? Katter kan ju bli över 20 år..
De är ju inte purunga längre heller (även om rödingen fortfarande beter sig som en kattunge och ibland är lite för nyfiken
Citat:
Fast det beror väl på hur du kommer bo på Naxos? Är dina katter innekatter? Om du kan hyra ett litet hus så borde väl katterna trivas?
Vet ännu inte hur jag kommer bo. Boendet är inte klart ännu men förhoppningsvis kan det blir ett mindre hus. Och ja, missarna är innemissar! Fast fick de välja hade de gärna strövat fritt, åtminstone rödingen.
Citat:
Tror inte att resan blir så jobbig, om du flyger kan du väl ha dem i en bur inne i kabinen?
Nja, man får ta med två katter i kabinen, men bara om de får plats i samma transportväska. Väskan måste gå in under stolen framför och inte vara större än 40x25x23 cm. Och riktigt små är de inte! Tar jag med dem måste de åka i lastutrymmet.
Citat:
Ok, resan kanske blir lite jobbig men sedan är ni ju där och stannar där. Katterna lever ju i nuet och känner inte att "oj vilken jobbig resa det var"
Sant. Men det är ju transport till Arlanda cirka 1 timme, incheckning och väntetid låt säga 2 timmar. Restid 3,5 timmar. Sen ska man packa sig iväg från Atens flygplats till hamnen, 1 timme (?) plus väntetid. Sen färja 6 timmar plus väntetider. Och SEN är man framme, efter över 13 timmar. Kan ta hur mycket längre tid som helst om man har otur och inte kan passa in en bra färja. Önskar jag hade en privatjet
Citat:
Dom är väl nöjda att få vara där du är?
Klart de föredrar att vara där matte är, de är riktiga morsgrisar båda två och hänger efter mig hela tiden! Men att ha de instängda och inte kunna öppna dörren när det är 30 grader ute kan vara lite jobbigt för den lurvigare missen. Klart man kan fixa nätdörr, men orkar man då stå ut med deras skrik om att få komma ut? Åh, jag vet inte... Tänk om jag ska hem igen då? Kan ta EVIGHETER då innan man har papperena i ordning och aldrig i livet att jag lämnar de i Grekland!

Citat:
Hoppas i alla fall att du hittar en bra lösning som känns bra för dig!!
Tack! Jag fortsätter hålla tummarna att min väns mamma vill ta dem. Då kan jag i alla fall hälsa på dem framöver och så är de kvar "inom familjen"
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-19, 20:22
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Tänk om jag ska hem igen då? Kan ta EVIGHETER då innan man har papperena i ordning och aldrig i livet att jag lämnar de i Grekland!

Hej igen!
Förstår att det är jobbigt..
Men inte ska du behöva lämna dem i Grekland pga krångel med papper? Dom har ju pass! Exakt vad som gäller för införsel av katt till Sverige vet jag inte men det vet Jordbruksverket. För hund är det bara giltigt pass samt avmaskning mot dvärgbandmask före inresa till Sverige.

Om du kan hyra ett hus och ha en nätdörr borde det väl funka hur bra som helst? Om dom inte är vana vid att gå ut så är dom säkert nöjda med att sitta och spana, eller?

Hoppas som sagt att det ordnar sig på bästa sätt!

Mvh. Stina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-19, 20:50
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Men inte ska du behöva lämna dem i Grekland pga krångel med papper? Dom har ju pass!
Det är tyvärr inte fullt så enkelt... från att de fått rabiessprutan ska det gå 120 dagar innan man ens kan fundera på att ta tillbaka de till Sverige. Ett test ska tas så man ser att vaccinet tagit. Ofta måste man omvaccinera, och då är det ytterligare 120 dagars väntetid... och så kostar vaccinkontrollen cirka en tusenlapp per katt(i Sverige, i Grekland vet jag inte) och undrar om såna saker går att fixa på Naxos?
Enda landet man kan ta dem till problemfritt utan papper och krångel är Norge. Där är det bara att släpa dem fram och tillbaka över gränsen.

Vad har vi då lärt oss av detta? Jo: skaffa inte djur om du älskar att resa! Fast å andra sidan är det svårt när man älskar djur också... hur hittar man den gyllene medelvägen?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-19, 21:54
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Det är tyvärr inte fullt så enkelt... från att de fått rabiessprutan ska det gå 120 dagar innan man ens kan fundera på att ta tillbaka de till Sverige. Ett test ska tas så man ser att vaccinet tagit. Ofta måste man omvaccinera, och då är det ytterligare 120 dagars väntetid... och så kostar vaccinkontrollen cirka en tusenlapp per katt(i Sverige, i Grekland vet jag inte) och undrar om såna saker går att fixa på Naxos?
Enda landet man kan ta dem till problemfritt utan papper och krångel är Norge. Där är det bara att släpa dem fram och tillbaka över gränsen.

Vad har vi då lärt oss av detta? Jo: skaffa inte djur om du älskar att resa! Fast å andra sidan är det svårt när man älskar djur också... hur hittar man den gyllene medelvägen?
Aha, jag trodde vaccinationen för rabies redan var klar..måste den inte vara det för att du ska kunna ta in dem i Grekland?
Jag har ju rest mycket med hundar och då gjorde jag klart vaccinationen innan jag åkte, måste ju finnas i passet att rabiesvaccinationen är gjord och har bildat antikroppar.
Nåväl, det är nog inga som helst problem att fixa detta i Grekland om så skulle vara fallet. Jag har varit på ett antal fina privatkliniker bland annat på Syros och det var som vilken veterinärklinik som helst(med Frontline-reklam och försäljning av Hills foder)

//Stina

PS. Gyllene medelvägen är ju förstås att skaffa hund, lätt att ta med på resan! DS.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-01-19, 22:01
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Aha, jag trodde vaccinationen för rabies redan var klar..måste den inte vara det för att du ska kunna ta in dem i Grekland?
Ja, alltså, de har fått vaccinationssprutorna, men Grekland kräver inte att man ska testa att vaccinet tagit innan införsel. Sverige är hårdare.
Citat:
Jag har varit på ett antal fina privatkliniker bland annat på Syros och det var som vilken veterinärklinik som helst(med Frontline-reklam och försäljning av Hills foder)
Mina missar äter bara Hill's CD, undrar om det finns på Naxos?
Citat:
PS. Gyllene medelvägen är ju förstås att skaffa hund, lätt att ta med på resan! DS.
Nä, jag är ingen hundmänniska! Men det är ju ändå krångel och framförallt DYRT att ta med djuren när man ska någonstans. Tyvärr
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-01-19, 22:12
Paittas Paittas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 114
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat "Vad har vi då lärt oss av detta? Jo: skaffa inte djur om du älskar att resa! Fast å andra sidan är det svårt när man älskar djur också... hur hittar man den gyllene medelvägen? "


Eftersom vi tycker om både att resa och om djur så tycker jag att vi har hittat "den gyllene medelvägen".
Vi är nämligen ofta "reservhusse/matte" till vänners/bekantas husdjur, både katter och hundar. Fungerar utmärkt.Och vi kan resa när vi vill.

//Paittas
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-01-19, 22:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
PS. Gyllene medelvägen är ju förstås att skaffa hund, lätt att ta med på resan! DS.
Du skojar där men du har faktiskt helt rätt.

Grejen är att flockdjuret hunden är lättare att ta med sig och ställa om till nya miljöer, h*n är oftast nöjd bara flockledaren/matte är med.

Men katter är inte flockdjur. De är egentligen solitära revirhävdande djur.

Och att ställa om hela miljön för katter i tioårsåldern är därmed inte så lätt. Precis som Stina har jag två innekatter - och de blir sannerligen inte tuffare med åren, tvärtom, de blir mer och mer fästa vid sin hemvana miljö. Rigida skulle jag säga om jag inte älskade dem så högt

Att släppa ut ett par svenska innekatter i Grekland skulle jag inte ens drömma om. Kvarterets strykarkatter hade gjort slarvsylta av dem.

Och att hålla dem inne i Grekland vore hopplöst svårt! Man vill ju öppna och vädra när det är så varmt, säkerhetslösningarna för katterna skulle bli oöverstigliga att genomföra.

Dessutom, har man två katter inne behöver de lite space, just för att de till sin natur är solitära och revirhävdande. Och jag gissar att ENIAC:s boenden på Naxos inte är av det allra rymligaste slaget. Då riskerar hon att katterna går varann på nerverna, slåss, pinkar utanför lådan osv - det där sista är kattens vanligaste sätt att visa otrygghet.

Så själv skulle jag inte ens fundera på att ta med mina två juveler, det skulle bli för jobbigt för både dem och mig.

(Ursäkta att det här är så himla långt men jag är lite engagerad i katter)

ENIAC, jag håller tummarna för dig!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-01-20, 15:13
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av Paittas Visa inlägg
Eftersom vi tycker om både att resa och om djur så tycker jag att vi har hittat "den gyllene medelvägen".
Vi är nämligen ofta "reservhusse/matte" till vänners/bekantas husdjur, både katter och hundar. Fungerar utmärkt.Och vi kan resa när vi vill.
Jag ska tänka på det i framtiden, och inte skaffa fler egna djur
Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Precis som Stina har jag två innekatter - och de blir sannerligen inte tuffare med åren, tvärtom, de blir mer och mer fästa vid sin hemvana miljö.
Jo, fast mina har ju flyttat cirka 8 gånger i sitt liv redan, och har dessutom blivit medsläpade runt halva Sverige när jag besökt släktingar. Varje gång har de funnit sig till rätta inom några minuter. Så på den punkten är de ju rätt härdade...
Citat:
Att släppa ut ett par svenska innekatter i Grekland skulle jag inte ens drömma om. Kvarterets strykarkatter hade gjort slarvsylta av dem.
Aldrig i livet! Vete sjutton om jag skulle våga släppa ut dem här ens, trots att jag bo i hus sen ett par veckor tillbaka. De har ju aldrig varit ute ensamma förut (eller nja, förutom en gång när de rymde...).
Citat:
Och att hålla dem inne i Grekland vore hopplöst svårt! Man vill ju öppna och vädra när det är så varmt, säkerhetslösningarna för katterna skulle bli oöverstigliga att genomföra.
Ja, det var ju just det... undrar om man kan fixa nätdörr i "pansarnät" som står emot klor?
Citat:
Och jag gissar att ENIAC:s boenden på Naxos inte är av det allra rymligaste slaget.
Tanken är väl att det ska vara på åtminstone 50 kvm. Jag har ju bott i diverse lägenheter genom åren och de har alla varit strax över 50. Klart att de inte skulle klaga om de fick lite mer utrymme att springa på. Ska försöka få tag på ett billigt, mindre hus med terrass eller balkong. Om balkongen är placerad på ett smart sätt och tillräckligt högt upp skulle inte ens inhägnad behövas. Vore super! Fast jag skulle ju inte ta med missarna...
Citat:
ENIAC, jag håller tummarna för dig!
Tack, det behövs!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-01-20, 21:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 530
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Se vad söta vi är
Ja, något otroligt! Jag hoppas verkligen att det löser sig. Håller alla tummar jag har!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-01-20, 22:07
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ja, något otroligt!
Klart de är, de är ju mina
Citat:
Jag hoppas verkligen att det löser sig. Håller alla tummar jag har!
Alla hållna tummar emottages med tacksamhet! Ju fler desto bättre
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-01-20, 22:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 530
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

På tal om inget alls, vi var på Naxos i november, var du kvar då? Kollade efter dig utan resultat.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-01-20, 22:15
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
På tal om inget alls, vi var på Naxos i november, var du kvar då? Kollade efter dig utan resultat.
Nä, jag åkte hem till svedala sista september. Men snart är jag tillbaks igen, kan inte vänta! Kommer ni tillbaks i år igen? Dum fråga kanske
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-01-23, 00:02
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Jag förstår så väl din vilja att flytta ner till Naxos. Om inte annat så för en period. Men så är det ju det här med katterna...

Jag har sedan några år själv möjlighet att flytta ner till Tinos, eller vad som skulle passa mig, om jag skulle vilja. Men jag har också två innepojkar med päls och svans som nu bägge är runt 6 år. Riktiga Hussegrisar....

Och hade det inte varit för dem hade jag kanske chansat och kollat hur det skulle vara. Då hade det inte varit hela världen om det inte fungerat. Men att släpa med dem på en chansning fixar jag inte. Det är jag för mycket djurälskare för. Ska man göra en sådan förflyttning tycker jag man ska vara väldigt säker på vad man ger sig in på. För deras skull. Och då är det ändå en chansning. Jag återkommer till det.

Kan du inte lämna bort dem till en "fodervärd" så du kan få tillbaka dem om, och när, du kommer hem? (Jag blev fodervärd åt en hund på 70-talet. Han stannade i 11 år...)

Sedan. Är katterna vaccinerade i Sverige behöver du nog bara fixa "boost-vaccineringar" i Grekland så deras vaccineringar inte slutar fungera. Då tror jag inte det skulle vara något problem att ta med dem hem till Sverige igen.

Nästa. För en sådan lång förflyttning behöver du kanske söva dem under en viss tid i alla fall. En sådan sak medför alltid vissa risker men det minskar stressen för katterna. Där måste du rådgöra med en Vet.

Och. Hittar du ett bra ställe att bo på kanske du kan näta in balkongen eller terrassen så de kan komma ut och få frisk luft men ändå inte rymma eller hoppa. Nätdörrar är aldrig fel och det är mycket enklare att fixa än man tror. Det är dessutom så vanligt i Grekland att de finns att köpa.

Dessutom. Det är en utbredd missuppfattning att katter med tjock päls skulle "lida" mer av värme än de med kort päls. Det är helt fel. Den tjocka pälsen isolerar lika mycket från värme som från kyla! Tycker de att det är för varmt flyttar de sig bara till ett svalare ställe. Katter (och alla andra fyrfotadjur) har ett mycket mer utvecklat och sofistikerat kroppssystem för temperaturreglering än vad vi människor har. Ca 50 % av huden hos en människa finns på ben, armar och huvud. Dvs där det är lättast att förlora värme. Motsvarande hos en katt eller annan fyrfoting är 15 - 20 %. (Hade de bara haft lite mer hjärna hade de säkert styrt världen... )

Sist men inte minst. Och nu kommer vi till den tråkiga biten. Ta inte med dem. Undvik det om det är möjligt. En av anledningarna är att det blir en svår omställning för dem. Den andra anledningen är ännu värre. De är helt enkelt inte skapade eller anpassade för ett liv i Grekland!

Det stod i någon av Monicornas Hörnor för 3 - 4 år sedan om att de hade haft med sig sina katter ner till Grekland, men de klarade inte omställningen och de dog efter något år, om inte kortare.

Vad jag kommer ihåg så framgick det inte helt klart varför, men jag misstänker att det helt enkelt var så att de inte klarade baciller, virus, kanske förändring av mat och vatten, deras instinkt att äta allt som rör sig. Allt från okända spindlar till kackerlackor till giftiga tusenfotingar... Saker som inte finns i Sverige och de inte har något försvar mot. Och sådant kommer in där man bor. Det är bara att acceptera...

Katterna i Grekland är av en helt annan stam av Européer. Mycket tuffare och hårdare och är anpassade för att leva ute. Och de vet vad de ska undvika att tugga på... Det gör inte en importerad katt.

Det är lite trist att behöva beskriva det hela så här men ingen annan har gjort det. Men hittar du ett bra ställe att bo på där du verkligen kan isolera dem kan det kanske kan gå bra.

Hade jag kunnat hjälpa dig hade jag gjort det. Men jag tror inte mina pojkar hade gillat det... Som du nog förstår. Du kan ju kontakta KKS och höra om de kan hjälpa dig. Det finns ju andra organisationer också. Men det är svårt att omplacera så gamla katter tyvärr.

Fast jag har sagt att den dag Ossie och Vincent är borta ska jag hjälpa några gamla katter från något hem. Då är jag så gammal att det skulle vara fel att ta ett par ungkatter...

Hur tråkigt det än är så finns det ju ytterligare en lösning. De är tio år och har haft ett bra liv. Det är alldeles för tidigt men finns det ingen annan lösning....

Det kan ju tyvärr vara så att det är den mest humana lösningen för alla ur alla synvinklar...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-01-24, 10:23
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Tack Peter för många kloka ord.
Jag har försökt hitta fodervärd men utan resultat. Hoppet står fortfarande till en väns mamma, men hon ville fundera lite. Hoppas det blir ett positivt svar, det börjar bli svårt att skriva på tangentbordet med hållna tummar...
Som du säger är det alldeles för tidigt att låta missarna komma till de evigt gröna ängarna, och dessutom tycker jag inte att man ska avliva friska djur. Särskilt inte om anledningen är att man vill ut och resa.
Innätning av balkong/terrass kommer tyvärr inte på fråga eftersom pojkvännen totalvägrar, men däremot nätdörr går ju att fixa.
Och sen har vi ju det där med läskiga småkryp... jag visste inte att det fanns giftiga tusenfotingar i Grekland? Låter onekligen inte bra. Mina pälsansikten tuggar på allt som rör sig (fast inte getingar, de har de lärt sig den hårda vägen) och skulle således gärna gnaga i sig en tusenfoting. Jag ryser av blotta tanken på att se dem tugga på en kackerlacka... fy. Giftiga är de inte, men de bär på en massa bakterier som säkerligen inte är så hälsosamma att få i sig. Kackerlacksprayen däremot biter som tur är inte på katter, så den behöver jag inte oroa mig för.
Ja, jag vet inte hur jag ska göra.. känner mig ganska så uppgiven.
Jag fortsätter hålla tummarna så länge. Kanske Fru Fortuna är med mig för en gångs skull.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-01-26, 01:54
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg



Hur tråkigt det än är så finns det ju ytterligare en lösning. De är tio år och har haft ett bra liv. Det är alldeles för tidigt men finns det ingen annan lösning....

Det kan ju tyvärr vara så att det är den mest humana lösningen för alla ur alla synvinklar...
Nej! Här måste jag få protestera! Man ska inte avliva ett friskt djur! Skulle aldrig kunna vara nöjd med mig själv och mitt liv om jag skulle avlivat(mördat?) ett djur för min egen bekvämlighets skull.
Förlåt mig men det är verkligen inte ok att göra så!!
Hur kan man leva med sig själv sedan?
//Stina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT