Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-16, 17:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Båtluff vs charter

Ja, det borde inte vara nåt "versus" men ofta blir det ju det. En utomstående betraktare av forumet skulle snabbt se att här finns ett slags motsättning (och kraftmätning) mellan båtluff och charter.

Här är en intressant artikel på ungefär det temat. Forskare i både Norge och Sverige kommer fram till att vi egentligen har samma mål allihop: se främmande kulturer, äta spännande mat, koppla av.

Jag fnissade när jag läste den: Länk till Vagabond.

Rubriken är Backpackers är inte så speciella som de tror
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-16, 21:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 362
Standard Sv: Båtluff vs charter

Begreppen är ju inte precis kristallklara. Det finns förmodligen många definitioner. En resenär som gör en kombinationsresa med en vecka på Rhodos och en vecka på Symi torde väl kallas charter-resenär om resan köps av t ex Apollo, medan samma resenär som gör exakt samma resa, om han/hon själv ordnar bokning av flygbiljett, färjor och boende, kanske skulle vara benägen att kalla sig båtluffare.

Stoppas dessutom packningen i en rygga i stället för i en resväska så är man kanske t o m en backpacker? Dock torde man väl i samtliga fall vara en turist, i motsats till inhemsk befolkning.

Men tänk så mycket förutfattade meningar det finns om såväl charter-resenärer som båtluffare. En del ser säkert det ena eller andra som "finare" eller "häftigare". Artikeln andas ju lite sådana rön.

Men visst är det väl som du skriver Inkfish att det vi söker och gör är ganska lika. Upplevelser i kultur, mat, natur, människor mm är ju vad vi alla uppskattar. Bara tillvägagångssättet skiljer lite ibland. Och jag är förmodligen inte den enda som är en sådan hybrid som är både charter-turist och båtluffare. Det beror på vad som passar bäst från gång till gång.

Mats
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-16, 21:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Båtluff vs charter

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Och jag är förmodligen inte den enda som är en sådan hybrid som är både charter-turist och båtluffare. Det beror på vad som passar bäst från gång till gång.
Mats
Exakt! Vi ska en vecka till Patmos i höst och då är charter perfekt och faktiskt billigare än flyg till Samos reguljärt och egen transfer till Patmos..och vi tänker göra EXAKT samma saker som om vi fixat allt själva

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-16, 23:44
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Båtluff vs charter

Hmm
I somras så reste vi charter men vi tog taxi istället för transferbuss och vi hade två väskor och en rygga. Kan man då säga att vi är 25% backpackers?

Vilken neslig artikel, den tog nog bort glansen för en del

Senast redigerad av ricky den 2010-01-16 klockan 23:49.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-17, 08:25
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Båtluff vs charter

Men en sak slipper man om man stuffar runt själv: beskäftiga reseledare som inte kan något och samtidigt försöker ta ansvar för andra männskor som dessutom ofta är äldre än dem.

är hellre beskäftig själv
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-17, 09:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Båtluff vs charter

Ja fast dessa reseledare behöver man ju bara möta mellan flyg och hotell om man har betalt för transfer...sen ser man ju inte dessa mer om man inte själv vill

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-17, 10:35
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Båtluff vs charter

Jeg tror det kommer an på hva man definerer som backpacker og charterturist. For å sitere Carin som skriver i en kommentar under artikkelen inkfish refererer til:
Ni måste väl hålla med om att det är mer troligt att en person som befinner sig på lokala tåg och bussar i ett land i två månader förmodligen hittar fler genuina platser och företeelser än en charterturist med en vecka i stan?
Akkurat det kan vi vel ikke være uenige i?

Jeg har venner som har vært (og er) nettopp slike charterturister som Carin sikter til. Bodd en uke eller to på et strandsted/turistby, og ikke tatt en eneste utflukt, unntatt kanskje en dagstur inn til nærmeste by. De har nytt ferien sin, (og jeg ser ikke ned på dem eller synes de er mindre verd, som Masse er inne på). Om de hadde gjort det samme på egenhånd, altså bestillt rutefly og hotellet selv, spiller ingen rolle. Det er ikke nødvendigvis merkelappene charterturist/backpacker som avgjør hva slags ferie man har.

I artikkelen står det:
Undersökningen visade att både backpackers och turister reste för att upptäcka främmande kulturer, smaka på spännande mat, slappna av och träffa vänner.
Etter mitt syn er det å tilbringe hele ferien i en turistby ikke "å oppleve fremmede kulturer", man opplever en "kunstig kultur", som har lite med landets egentlige kultur å gjøre. Maten er også ofte tilpasset, slik at den tilfredsstiller turistenes ganer. Artikkelen forteller at back-packere også bor på slike steder. Samtidig vet vi jo at mange charterturister fyller dagene sine med å oppleve fremmede kulturer og smake på spennende mat.

Dermed er det etter mitt syn merkelappene charterturist og backpacker det er noe feil med.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-17, 11:59
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Båtluff vs charter

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Dermed er det etter mitt syn merkelappene charterturist og backpacker det er noe feil med.
Det er jeg enig med deg i - det er hva vi gjør ut av ferien som teller

Men for oss er også bostedet en viktig del av ferien, vil helst bo "privat" eller på s m å pensjonat/hotel
Det tilbys også på en del charterreisemål s m å pensjonat, og om man reiser på egenhånd kan man jo leie seg inn på store hoteller ( og være i ro der) ... så merkepappene trenger ikke passe.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-17, 13:11
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Båtluff vs charter

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Exakt! Vi ska en vecka till Patmos i höst och då är charter perfekt och faktiskt billigare än flyg till Samos reguljärt och egen transfer till Patmos..och vi tänker göra EXAKT samma saker som om vi fixat allt själva

Lissi
Precis så är jag också! Halva nöjet är att sitta vid datorn och klura ut vad som blir bäst och drar minst pengar!
Jag reser på alla möjliga sätt: Reguljärflyg, flygstol, boka hotell och bil över nätet eller charter. Sen sköter man sig ju själv i vilket fall som helst!

Gillar dock inte att irra runt på ett resmål och leta boende! Men det kanske kommer det med! Fast det betvivlar jag, man har ju en benägenhet att bara bli bekvämare med åren!

Katitzi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-01-18, 09:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Båtluff vs charter

Min sista resa var en vanlig charter med transfer och boendet var i ett hus med fem rum utan reception i ett helt vanligt bostadsområde i den gamla delen av Molyvos.

En liten lustig detalt var då att kontakt med ägaren eller den som skötte boendet skulle tas via guiderna. Min balkong som var av modellen gammal ladugårdsdörr gick inte att öppna så den kontakten fick tas ganska direkt. Guiden kom och fick upp dörren efter viss ansträngning.

Nästa gång jag behövde hjälp var när spisplattan inte fungerade. Frågade guiden varför jag inte själv kunde ringa ägaren nej de är så dåliga på engelska. Min fråga blev då använder du tolk eller pratar du grekiska. Nej grekiska kunde hon inte så hon åkte till någon som hjälpte henne med ringandet! Det fungerade men visst är det trevligt med direktkontakt som jag är van vid då de flesta resor under 2000-talet har varit på egen hand.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-01-18, 09:42
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Båtluff vs charter

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Men en sak slipper man om man stuffar runt själv: beskäftiga reseledare som inte kan något och samtidigt försöker ta ansvar för andra männskor som dessutom ofta är äldre än dem.

är hellre beskäftig själv
Fast man kan ju vara ansvarsfull även om man är yngre än resenären, det har ju inte bara med ålder att göra. Och tänk alla beskäftiga turister som de måste stå ut med... Visst det är deras jobb att le och va glada och serviceminded, men då jag har goda vänner som jobbat många år som reseledare har jag hört vissa storys som slår en med häpnad. Inte lätt att hålla fasaden uppe alla gånger...
Som inom alla yrken finns det de som passar mer eller mindre bra för sitt arbete. Men många reseledare är både proffsiga och tillmötesgående och jag tror mycket har att göra med ledningen som styr upp det hela och de som utbildar resledarna!

Hälsar liten Tuva som alltid reser på egen hand men dock av andra skäl
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-01-18, 10:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 807
Standard Sv: Båtluff vs charter

Vi är nyligen hemkomna från en charterresa till Teneriffa. Vi valde bort transfern och hyrde bil hela veckan. Jag såg inte skymten av en reseledare på hela veckan, utan vi skötte allt själv. Ordnade egna utflykter, bytte hotellrum etc. Vi kände oss inte alls så "chartriga", kan jag lova. Sen är ju hela miljön på ett sånt ställe charter, men tar man sen bara bortom charterland, kan man upptäcka annat, men det vet ni väl

/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-01-18, 14:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båtluff vs charter

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men visst är det väl som du skriver Inkfish att det vi söker och gör är ganska lika. Upplevelser i kultur, mat, natur, människor mm är ju vad vi alla uppskattar. Bara tillvägagångssättet skiljer lite ibland.
Precis. Det är ju just det forskarna kommer fram till. Vi är alla ute efter ungefär samma sak - vi når bara dit på olika sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Men en sak slipper man om man stuffar runt själv: beskäftiga reseledare som inte kan något och samtidigt försöker ta ansvar för andra männskor som dessutom ofta är äldre än dem.
Men dem behöver man väl inte bry sig om? Man är ju inte tvungen till nånting, bara för att man åker charter.

Jag ska åka på charter om några dagar - transfer, hotell, allt. Och det kan jag säga - att den dag jag ligger fjättrad vid toaletten och gråter, då är det jag som ringer reseledaren* och skriker "Hjälp mig, jag håller på att dö i MAGSJUKA"

* reseledaren är i det här fallet "apollos servicetelefon", jag har inte satt mig in i vad det betyder.

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Etter mitt syn er det å tilbringe hele ferien i en turistby ikke "å oppleve fremmede kulturer", man opplever en "kunstig kultur", som har lite med landets egentlige kultur å gjøre. Maten er også ofte tilpasset, slik at den tilfredsstiller turistenes ganer.
Javisst. Fast forskarna är ju inte efter att bedöma vad som är främmande, de beskriver ju vad folk vill ha, inte nödvändigtvis vad de får. Och främmande kan vara ett subjektivt begrepp - även den mest turistanpassade ort kan ju vara "främmande kultur" för några.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-01-18, 19:00
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Båtluff vs charter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men dem behöver man väl inte bry sig om? Man är ju inte tvungen till nånting, bara för att man åker charter.
Helt riktigt.


Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Och främmande kan vara ett subjektivt begrepp - även den mest turistanpassade ort kan ju vara "främmande kultur" för några.
Helt riktigt igen.


/kimmen
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-01-18, 19:29
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Båtluff vs charter

Hej,

Artikeln var nog en alldeles korrekt bedömning av två "resefenomen".

Jag väljer nog oftast den reseform som består i att jag ordnar allt själv, flyg, båt/buss/taxi-transfer, boende, förbokat eller på plats,och så vidare.
Anledningen till det är att jag avskyr att ha en tidtabell. Den enda gången på året jag kan släppa allt vad jobb o tider heter, vill jag kunna välja helt fritt när jag reser, vart jag reser och var jag bor o hur länge jag är borta.
Att köpa vanliga reguljärbiljetter på flyget och att ordna lokala transporter på plats ger mig den friheten, och faktiskt även friheten att åka någon helt annanstans om jag inte skulle trivas där jag planerat att tillbringa semestern.

Och visst, backpackermentaliten har jag burit på själv(kanske fortfarande??), och det var antagligen viktigt för mig just då
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-01-18, 19:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båtluff vs charter

Jag brukar ju också boka allt själv. I huvudsak av samma skäl som Kari - jag gillar att bo på riktigt små ställen. Och jag gillar när grannarna kommer från lite varstans i världen, inte bara från Sverige.

Fast nu när jag ska åka totalcharter så känner jag mig helt nöjd med det. Jag känner mig tryggare - eftersom jag ska trampa för mig helt ny mark.

Och den känslan kanske förstagångsresenärerna till Grekland också har. Även om det för oss ter sig helt odramatiskt att ta sig fram på egen hand i Grekland så finns det säkert många som känner för Grekland precis som jag känner för Indien just nu.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-01-19, 16:03
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Båtluff vs charter

Rent definitionsmässigt är Charter en resa där man köper flygstol & hotell av en researrangör. Dessa regler var absoluta i många år för att det inte skulle konkurrera med reguljärbolagen.
Allt det här har ju de senaste 10-15 åren luckrats upp ordentligt men Charter är fortfarande en arrangör som hyr ett flygplan eller delar av flygstolarna ombord. Alla som köper en sådan flygstol bör då benämnas Charterresenär.
Vad som sedan händer på resmålet, om man tar transferbussen och checkar in All-Inclusive eller om man tar sin ryggsäck och försvinner är egentligen egalt. Kanske kan man då benämnas Charterturist eller Backpackersturist men benämningen Charterresenär kvarstår för båda kategorierna.
Att vi är turister när vi för nöjes skull reser till annat land är väl svårt att definiera på annat sätt! Oavsätt om vi lägger oss på en strand eller vandrar i djungeln eller om vi flyger charterflyg eller reguljärflyg.

Jag har stor erfarenhet av båda reseformerna, både privat och genom mitt jobb, och kan inte sätta någon före den andra. Det viktigaste bör väl vara valet av resmål, valet av aktiviteter på resemålet och inte valet av hur man packar eller valet av ressätt.
Det som passar ens önskemål för varje specifik resa måste vara det som styr.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-01-19, 17:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 362
Standard Sv: Båtluff vs charter

Som jag skrev i förra inlägget är vi sådana som både väljer charter ibland och bokar själv ibland. Jag anser att varken jag eller någon annan har anledning att rynka på näsan åt charterresorna eller deras reseledare. Som i alla andra yrkesgrupper så finns det också de som är mindre lämpliga för sitt jobb som reseledare. Men det finns också de som gör ett alldeles lysande jobb (träffade ett sådant exempel senast på Fuerteventura). Och med vetskap om vilka förutsättningar de ofta jobbar under så tycker jag att de är värda all respekt. Låg lön, ofta mycket kort introduktion på resmålet, oregelbundna arbetstider och, inte minst, att hantera resenärer som ibland är gnälliga och som uppträder så att man inte tror det är sant.

Vad gäller charterresor så är de dessutom en företeelse som gör att en del människor kommer iväg på utlandsresor, men som t ex med anledning av begränsade språkkunskaper aldrig någonsin skulle vågat sig iväg annars. Och som sagt vi andra använder ju ofta både det ena och andra sättet att resa.

Ett skönt resminne vi har, är då vi en gång tillsammans med ett annat par, våra bästa vänner, hade bokat varsin flygstol Köpenhamn-Aten och inget mera. Vi drog iväg utan ett enda dugg planerat om vart vi skulle ta vägen. Buss från flygplatsen till Piraeus. Där, över varsin öl/retsina på en uteservering, drogs planerna upp. De resulterade i att vi klev ombord på en båt till Paros och en härlig semester där, och sedan tillbaka via Rafina. Den frihetskänsla som jag kände när vi satt i Piraeus och spånade tyckte jag var kanon.

Mats
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-01-19, 21:42
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Båtluff vs charter

Intressant diskussion det här, har förstått att här på forumet är det mest sk. "backpackers" eller som dom kallas också "båtluffare" Det är ju jättebra att det finns olika sätt att resa. Just nu vill jag resa på en av ett bolag anordnad resa, t.ex -08 då jag för första gången åkte med min dotter, utan att veta nått om allt runt omkring (incheckning, boardingcard, gate osv.) Det var faktiskt pirrigt. Då var det skönt att ha ett servicekontor att gå till om det var nått. Var på deras "välkomstmöte" också, tyckte det var ett bra tillfälle att få ett första intryck och humm om Rhodos, sen att jag redan visste det mesta från Jannes guide är ju en helt annan sak. Vi var ju där när jordbävningen var, o då fick vi jättebra info om vad som skett osv. från kontoret.
Andra gången, nu i somras så åkte jag tillbaka med sonen, för jag trivdes på hotellet, och att dotter hade gjort sonen så nyfiken på stället. Då var jag inte en enda gång på servicekontoret, tyckte inte att jag behövde det. Nu till sommaren så åker jag tillbaka igen, ska testa detta med att åka helt själv, kanske inte passar mig alls, vem vet.
SEN kan jag kanske känna mig redo för att gör ALLT med resan själv....

Förresten:
Om jag packar allt jag ska ha med mig på resan i en ryggsäck istället för en resväska på hjul, får jag också kalla mig "backpacker" fast jag åker på charterresa???
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-01-20, 11:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 011
Standard Sv: Båtluff vs charter

Den här tråden gillar jag Vi har varit charternördar sedan 1999 och har aldrig varit missnöjda med det även om en del smärre händelser har dragit ned humöret men återkommit snabbt. Nog har forumet haft sina svallvågor av meningsskiljaktigheter vad som ansetts "bäst" av charter eller båtluff. Det kommer nog an på mycket personliga åsikter, de ska respekteras men ibland går åsikterna för mycket isär.

Går det att tänka sig följande scenario?

Två par reser till samma ö, sitter i samma flygplan och råkar av en händelse ha hamnat på samma hotell. Par nr. 1 har köpt en charterresa, inga krusiduller utan bara enkelt och lätt kommit fram till sitt hotell och installerat sig. Par nr. 2 kommer ungefär samtidigt fram till hotellet, de har bokat sin lägenhet på nätet, suttit på sina flygstolar i planet och vad som skiljer paren åt är att nr. 1 har resväskor och nr. 2, ryggsäckar.

Sen går paren skiljda vägar, de rör sig på olika sätt på ön, gör helt enkelt helt olika saker men åker sedan hem glada och lyckliga över sina upplevelser. Par nr. 1 har kanske köpt en utflykt eller två, suttit på det förfärliga välkomstmötet medan par nr. 2 redan från början haft sin plan angående upplevelser utstakad och inte ens sett guiderna ens på långt håll.

Vad är den egentliga skillnaden på rubriken båtluff vs. charter i detta fall? Kanske en hel del i pris förstås men det är kanske inte så många skillnader till syvene och sist ? Jag är fullt övertygad att det först är på plats som skillanderna visar sig. Hur vi reser till ön eller öarna är ju samma om det är en ö med flygplats men till flertalet av de tillgängliga öarna är det ju båt som gäller.

Vi kommer själva att försöka bryta vår chartertrend redan 2010 men många faktorer måste spela oss rätt för att kunna utföra trendbrottet.


Hasse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT