|
||||
|
||||
Grekisk taverna i Stockholm
I september planerar vårt företag en kundkväll med god mat.
Vi har haft detta arrangemang i flera år, och haft olika länders mat som tema. Nu har jag fått min vilja igenom så det skall bli grekiskt. Behöver därför hjälp med färska tips om bra ställe som har plats för 20 personer och naturligtvis bra mat. Tobbe |
|
||||
|
||||
Sv: Grekisk taverna i Stockholm
Jag förordar Kamarina i hörnet Gotlandsgatan/Östgötagatan på Söder.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Faros och Sonjas grek, bägge på söder är bägge bra.
Adresserna finns här på Kalimera. Till vänster "Tavernor". Nu nä Elias kastat in handduken. |
|
|||
|
|||
Faros har jag alltid gillat,men sist vi var där hade de begränsad tid som man fick sitta där.Upplevde det som väldigt stressande när varmrätten kom innan vi avslutat förrätten...synd..
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Maestro på Ringvägen är riktigt bra.
Karin |
|
||||
|
||||
Citat:
Faros bör bojkottas tills de annonserat att de lägger av med så dåliga stil. De har blivit giriga kan tänkas! |
|
||||
|
||||
Har de bytt kock!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Södermalm Sofiagatan 1 08-4421414 Greta Garbo, vem var det? |
|
||||
|
||||
Har ingen aning. Var där med några väninnor i våras och vi var alla mycket nöjda. God mat, bra och trevlig service.
Karin |
|
||||
|
||||
Tack för alla tips
Tobbe |
|
||||
|
||||
Esperia på Söder käkade vi på i våras, när dottern hade födelsedag, det var riktigt bra med det där lilla extra! Alla var helnöjda
|
|
||||
|
||||
Jag är en gubbe alltså per efinition missnöjd, särskilt varje gång jag besöker en grekisk taverna i Sverige. Det blir aldrig som hemma. Saknas gör både rätt temperatur, grekiska språket, utsikt och atmosfär. Och inte minst personalens medvetenhet om gästerna - nästan aldrig svensk nonchalans eller konsumism. En grekisk taverna är en unik social mötesplats. Ingen tidsbegränsning där inte.
Jag ska sluta besöka grekiska tavernor i Sverige. De är en grekisk tragedi. Jag ska sluta odla besvikelse. |
|
|||
|
|||
Måste säga att jag håller med dig där Xenos.
Det är liksom det där gemytliga, lättsamma, mysiga och "osterila" kring måltiden man vill åt. Och jag tror det blir svårt att hitta i Sverige av naturliga orsaker. Det är ju en helt annan matkultur i Grekland (och då menar jag inte själva maten och råvarorna först och främst, utan snarare allt runt omkring). Så det är egentligen inget konstigt med det. Däremot är det väldigt mysigt att laga grekisk mat hemma ihop med vänner. |
|
||||
|
||||
[QUOTEDäremot är det väldigt mysigt att laga grekisk mat hemma ihop med vänner.[/QUOTE]
Det är lite svårt at få hit grekiska vänner. |
|
||||
|
||||
Citat:
Tyvärr måste jag säga att jag också håller med, Xenos och Thira. Det är några år sedan jag slutade gå på grekiska tavernor här hemma. Även om det är greker som har tavernan och lagar maten, så handlar det nog också om både råvaror och atmosfär. Men även framställning, kryddning osv. Jag gjorde ett undantag i somras och besökte en mycket populär grekisk taverna i Sverige, men jag åt inte upp hälften. Smaken var långt ifrån hur jag vill ha en grekisk måltid och priset naturligtvis tre gånger så högt. Aldrig har jag fått en moussaka med en massa tomatsås uppe på toppen ovanpå bechamelsåsen tidigare. Men bortsett från det: Tobbe S, hoppas ni får en jättefin kväll med god mat! |
|
||||
|
||||
Allt detta får mig att undra hur man definierar en svensk taverna, (=landsvägskrog)?
|
|
|||
|
|||
(Ursäkta urspårningen av tråden : ) Värdshuset med stående smörgåsbord, är kungen i svensk restaurang-kultur, men i denna snabbmatskedjornas tidevarv framstår även "syltan" och futten som något kulturellt genuint "svenskt taverna" ;-)
|
|
|