Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-16, 12:44
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Euron

Jäkla euron att knalla upp över 10 spänn, inge bra för semesterkassan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-10-16, 13:22
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Euron

Ja... eller jäkla krona som inte klarar att hålla sitt värde så fort det blåser lite. Den tappar t o m mot Thailändsk Bath
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-10-16, 15:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Euron

Ja oj!!! Tur att jag har 250 euro från i somras då, då jag fick ersättning av SAS för överbokning...Då känns det genast "billigare" när jag åker iväg nästa lördag....Så får vi hoppas att euron sjunkit till nästa resa....Visserligen har vi alltid räknat 1euro=10 kr när vi planerat resorna, men det har ju inte VARIT så..Nu känns det surt!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-10-16, 20:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

När Euron infördes för 13 - 14 år sedan (var det väl?) stod Kronan i 7,30 mot en €! Kronan dalade därefter snabbt... Vi hade också betydligt bättre växelkurs mot både Danska och Norska Kronan då. Nu har vi knappt råd att besöka vare sig Danmark eller Norge, och vi har tappat ca 25 % i värde mot Euron under dessa år.

Tack så mycket till våra politiker som inte vågade satsa fullt ut på EU och gemensam valuta. Djävla velputtar!!! (Jag menar dock inte att allt med EU är bra!) Och tack till alla som röstade Nej när vi fick möjlighet att bestämma själva -03. Ni, och våra kära folkvalda politiker, har satt oss i en situation där vår Svenska Krona verkligen gör skäl för namnet "skvalpvaluta" som den kallas numera. Det är ingen som bryr sig om Kronan. Personligen kallar jag Kronan för "slaskvaluta" eftersom den inte är värd någonting...

När mångmiljardären Soros gjorde en attack mot Kronan i mitten på 90-talet så blev vi tvingade att devalvera! Så svag är Kronan att en extremt rik person kan tvinga en liten nation som Sverige att skriva ner värdet av sin valuta! Jag tycker att säger rätt mycket om Kronans värde. Han tjänade enorma summor och hela Sverige förlorade. Han hade aldrig lyckats med det om vi hade haft €!

Hade våra Svenska politiker haft lite ben i ... när tåget gick, så hade värdet av vår valuta varit väsentligt högre än det är idag... Och då hade valutan varit Euro...

Och då hade våra resor till €-länder varit ca 25 % billigare nu...

I rest my case...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-10-17, 10:50
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 246
Standard Sv: Euron

Ännu en fråga vi inte är helt överens om, Peter (se tavernaklädseltråden). Själv anser jag att eurosamarbetet är skit. Det skulle kunna funka bra i ett någotsånär homogent område, men som det är nu är det som är bra i ett land inom området dåligt i ett annat, fast man är ändå tvingade att föra samma (penning)politik. Och en högt värderad valuta behöver absolut inte ha något med tillståndet i ett lands ekonomi att göra (t ex har US-dollarn den senaste tiden ökat med över 20 procent gentemot den svenska kronan, men jag tror inte att någon vill hävda att ekonomin däröver mår bättre än den här). Dessutom fungerar vår flytande valuta som en slags stötdämpare. Exportföretagen får nu mera betalt för sina produkter i utlandet, och kanske behöver t ex Volvo inte låta alla sin varsel gå till uppsägningar, dvs arbetslösheten behöver inte öka lika mycket som den skulle gjort annars. Kortsiktigt under en finansiell kris är det inte så konstigt att "mindre" valutor sjunker i värde gentemot "stora". Det har mindre att göra med ett lands ekonomiska status än fega valutaspekulanter/finansvalpar.
Några faktarättelser: 1) Euron infördes som elektronisk valuta 1999 (dvs för nio år sen) och som mynt och sedlar januari 2002 (dvs för knappt sju år sen). 2) Devalvera är svårt att göra med en flytande valuta. Däremot kunde man göra det fram till 1992 års finanskris (vilket jag antar är den tid du syftar på med ”mitten av 90-talet”?). Då (1992) valde Bildt, Wibble och Dennis emellertid att chockhöja räntorna, för att försvara växelkursen, men man fick ändå ge sej. Inte främst pga utländska spekulanter typ George Soros, som myten säjer, utan pga att finansavdelningarna på svenska storföretag och banker (dit bl a Dennis hade klara kopplingar) spekulerade i att den fasta växelkursen skulle släppas. Vilket ju också skedde och den svenska storfinansen gjorde skapliga klipp.
Och inte behöver du tacka oss som röstade nej 2003. Det gjorde åtminstone jag så gärna ändå.
/Thomas
PS. Kanske har det startats en ny långtråd här, vem vet? DS.
PPS. No personal hard feelings, Peter! DDS.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-10-17, 10:54
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 246
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
t ex har US-dollarn den senaste tiden ökat med över 20 procent gentemot den svenska kronan
"...och mot euron", skulle det vara!

/Thomas
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-10-17, 14:04
malin72s avatar
malin72 malin72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Nynäshamn
Inlägg: 30
Standard Sv: Euron

men hm jag har alltid räkant 10 kr så det är väl ok så länge den inte stiger över..det är ju lätt för barnen med....lägg bara till en 0 säger jag
men nu säger ni att den gått över vart ser ni det?? jag har inte kollat på ekonomi nyheter på ett tag (finns det bra sida med koll)
jag kollade på forex nu för jag tänkte växla in lite till resan och där står..är dom billigare där då eller


1 Euro = 9,82 svenska Kronor

lite förrvirad Malin säkert pga resfeber
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-10-17, 14:44
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Euron

Kl 14.43;

€ 1,00 = SEK 10.10 enl Forex. se
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-10-17, 14:53
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 246
Standard Sv: Euron

Forex ändrar sin kurs kl.11 varje dag (förutom fredagar, då man även ändrar kl.17). När man ändrade idag kl.11 stod euron i 9.91 svenska kronor. Sen vill man naturligtvis ha lite avans på sina valutaförsäljningar/köp. Därför SÄLJER man eurosedlar för lite högre än kursen (10.10 SEK kostar en euro just nu) och KÖPER för lite lägre än kursen (f.n. 9.82).
Jag brukar kolla på text-tv, när jag vill veta aktuell kurs. Finns även på nätet (svt:s hemsida och sen klickar man på text-tv i övre menyraden). Sidnumret är 230 och där uppdateras valutakurserna hela dagen. Just nu står euron i 10.01 (dvs stor risk för att Forex euro kostar lite mer efter kl.17 i eftermiddag).
/Thomas
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-10-17, 15:16
malin72s avatar
malin72 malin72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Nynäshamn
Inlägg: 30
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Forex ändrar sin kurs kl.11 varje dag (förutom fredagar, då man även ändrar kl.17). När man ändrade idag kl.11 stod euron i 9.91 svenska kronor. Sen vill man naturligtvis ha lite avans på sina valutaförsäljningar/köp. Därför SÄLJER man eurosedlar för lite högre än kursen (10.10 SEK kostar en euro just nu) och KÖPER för lite lägre än kursen (f.n. 9.82).
Jag brukar kolla på text-tv, när jag vill veta aktuell kurs. Finns även på nätet (svt:s hemsida och sen klickar man på text-tv i övre menyraden). Sidnumret är 230 och där uppdateras valutakurserna hela dagen. Just nu står euron i 10.01 (dvs stor risk för att Forex euro kostar lite mer efter kl.17 i eftermiddag).
/Thomas
aha tackar så mycket
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-10-17, 22:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Till Charleston. Vi får vara överens om att vi inte är överens... Den här gången heller... Åsikter är som... Ja du vet. Alla har ett.

Personligen anser jag att en gemensam valuta inom Europa är mer till fördel än nackdel. Samtidigt är det ändå bara en liten del av det totala sammarbetet som EU vill uppnå. Jag säger INTE att allt inom EU är bra. Men jag tror att fördelarna övervägen nackdelarna. Speciellt i ett längre perspektiv. Framförallt för de som växer upp nu och kommande generationer. Och så hade jag faktiskt alltid snygga Chinos och skjorta på mig när jag var ute och åt för ett par veckor sedan. SÅ!

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Det skulle kunna funka bra i ett någotsånär homogent område, men som det är nu är det som är bra i ett land inom området dåligt i ett annat, fast man är ändå tvingade att föra samma (penning)politik.
Nja. Det där är ju en sanning med modifikation. Jag håller med om att det kan skilja mycket mellan olika länder. Det räcker ju med att jämföra Sverige och Grekland. Och det kan orsaka problem ja. Men det finns inget som säger att man måste föra samma penningpolitik. Varje land kan sätta sina egna räntor osv bara man möter de inflationsmål och statsskulder mot BNP som EU satt upp. Ännu så länge. EU är ju inte en federation som USA.

Citat:
Dessutom fungerar vår flytande valuta som en slags stötdämpare.
Nja. Där håller jag inte med dig. Den Svenska Kronan är så liten, och har så liten betydelse på världsmarknaden, att den är försumbar. Och sårbar...

Citat:
Exportföretagen får nu mera betalt för sina produkter i utlandet, och kanske behöver t ex Volvo inte låta alla sin varsel gå till uppsägningar, dvs arbetslösheten behöver inte öka lika mycket som den skulle gjort annars.
Under förutsättning att man inte termissäkrade sina order för ett antal månader sedan så får man fler Kronor per Dollar nu ja. Problemet är bara att de absolut flesta exportföretagen låser sin valuta för att säkra sig mot kursförluster. Så nu går de back i alla fall. Sedan tror jag inte att Volvos varsel beror så mycket på valutan som på att DE HAR KLANTAT SIG ORDENTLIGT! De har tillverkat för stora, dyra icke miljövänliga bilar när marknaden stirrar på miljön. Deras prognosmakare har gjort bort sig.... De trodde att Volvos säkerhet, som ju faktiskt är i världsklass, skulle sälja, när marknaden nu tittar mer åt miljön... Och där är inte Volvo någon höjdare...

Citat:
Några faktarättelser: 1) Euron infördes som elektronisk valuta 1999 (dvs för nio år sen) och som mynt och sedlar januari 2002 (dvs för knappt sju år sen).
Jag slängde faktiskt in en brasklapp för jag var osäker... för 13 - 14 år sedan (var det väl?) Var det så sent som -99? Det känns längre sedan...

2)...chockhöja räntorna, för att försvara växelkursen, men man fick ändå ge sej. Inte främst pga utländska spekulanter typ George Soros, som myten säjer,

Jag såg en TV-intervju med honom flera år senare där han motvilligt medgav att han hade startat en attack mot Kronan eftersom han då ansåg att den var så svag i det läget att den var sårbar. Det är möjligt att han tog åt sig äran av något som ändå hade hänt, men jag tror inte det. Uppenbarligen lyckades han i alla fall öka sin redan tidigare imponerande förmögenhet ytterligare. Fast hela sanningen bakom det lär vi aldrig få reda på...

Citat:
Och inte behöver du tacka oss som röstade nej 2003. Det gjorde åtminstone jag så gärna ändå.
Grrrrrrrr......

Citat:
PPS. No personal hard feelings, Peter! DDS.
Inte här heller! Vi måste alla få ha våra åsikter. Vår värld hade varit väldigt tråkig om vi alla hade haft samma åsikt!!! Då hade vi ju inte haft något att diskutera.

Sedan att ni alla andra alltid har fel, oavsett vad det gäller, är en annan sak....

Senast redigerad av Peter den 2008-10-17 klockan 22:16. Anledning: Butterfingers...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-10-19, 10:17
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Varje land kan sätta sina egna räntor osv bara man möter de inflationsmål och statsskulder mot BNP som EU satt upp. Ännu så länge. EU är ju inte en federation som USA.
En liten rättelse här Peter; Visst har varje land ansvar för sina egna statsfinanser MEN någon egen ränte- och penning-politik har inte euro-länderna möjlighet att driva iom att valutan är gemensam och räntan sätts av den gemensamma "riksbanken".

I övrigt håller jag i stort med dig Peter. Charlston pekar på vissa fördelar med att den svenska kronan försvagas, detta gäller främst exportföretag och den inhemska turistnäringen. Men på längre sikt, och med för- och nackdelar sammanvägda, är nog de flesta ekonomer överens om att en stark och stabil valuta naturligtvis är bättre än en svag och svajig. Och med facit i hand ser vi att vår krona inte håller måttet, trots riktigt starka statsfinanser tappar kronan stadigt i värde gentemot omvärldens valutor.

Så för min del tycker jag det rätta hade varit att vara med i eurosamarbetet från start. Framförallt borde en folkomröstning aldrig ha hållits om euron. Här tycker jag att våra politiker fegade ur. Den frågan var för svår för oss Svenssons, om jag sticker ut hakan lite så tror jag att 98% gick och röstade utan att förstå vad man tog ställning till. Istället röstade man efter positiva eller negativa känslor gentemot EU. Folkomröstningar kan vara vettiga i jordnära frågor som ex.vis högertrafik, motbok eller kärnkraft, men här handlade det om avancerade ekonomisk-tekniska avväganden avseende nationalekonomi, valutapolitik och penningflöden. Avväganden lämpliga för experter att fatta beslut om.

För att återgå till trådens ursprungliga ämne, vår köpkraft i Grekland; med euron som valuta hade vi haft 15-20% mer i resekassan på semestern.

Lars

Senast redigerad av laero den 2008-10-19 klockan 10:47.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-10-19, 11:41
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Euron

Carl Bildt sa i en riksdagsdebatt, förmodligen oplanerat, absolut oväntat och definitivt olyckligt, att en folkomröstning skulle avgöra om Sverige skulle ansluta sig till samarbetet inom EMU.

När det väl var uttalat fanns det ingen möjlighet att retirera.

Så om 10 år är det väl bara vi och albanerna kvar med egna valutor när alla andra infört Euro. Om nu inte Albanien också tar sig samman...

/lemon

Senast redigerad av lemon den 2008-10-19 klockan 11:45.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-10-19, 14:31
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Så om 10 år är det väl bara vi och albanerna kvar med egna valutor när alla andra infört Euro. Om nu inte Albanien också tar sig samman...

/lemon
Nejdå ! Norrmännen finns också
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-10-19, 16:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

[
Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
En liten rättelse här Peter; Visst har varje land ansvar för sina egna statsfinanser MEN någon egen ränte- och penning-politik har inte euro-länderna möjlighet att driva iom att valutan är gemensam och räntan sätts av den gemensamma "riksbanken".
Den övergripande penningpolitiken måste naturligtvis vara gemensam. Men jag har för mig att varje land själva bestämmer hur mycket över EU-räntan" man vill ligga. Dvs att varje lands riksbank bestämmer sin egen nivå med utgångspunkt från räntan satt av den gemensamma "riksbanken". Har man inte den möjligheten har man också svårt att styra inflation, arbetslöshet och konsumtion.

Citat:
Charlston pekar på vissa fördelar med att den svenska kronan försvagas, detta gäller främst exportföretag och den inhemska turistnäringen.
Det resonemanget är ju faktiskt korrekt i ett kortsiktigt perspektiv. Men i det långa loppet så är en svag valuta inte bra för något land. Det var väl Zimbabwe som hade en inflation på 2.000.000 % för någon månad sedan...? Nu är väl inte den risken så stor här i Sverige, men en svag valuta är sårbar.

Citat:
Så för min del tycker jag det rätta hade varit att vara med i eurosamarbetet från start. Framförallt borde en folkomröstning aldrig ha hållits om euron. Här tycker jag att våra politiker fegade ur. Den frågan var för svår för oss Svenssons, om jag sticker ut hakan lite så tror jag att 98% gick och röstade utan att förstå vad man tog ställning till. Istället röstade man efter positiva eller negativa känslor gentemot EU.
Precis. Tack. Jag kunde inte uttryckt det bättre själv.

Citat:
För att återgå till trådens ursprungliga ämne, vår köpkraft i Grekland; med euron som valuta hade vi haft 15-20% mer i resekassan på semestern.
Ja, minst. Och det gäller ju samtliga EURO-länder. Och faran är ju att om vi fortsätter stå utanför EMU så finns risken att vi om tio år tappat 50 % i värde mot EUROn om det fortsätter som det har börjat... Och då blir det dyrt att åka till Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Nejdå ! Norrmännen finns också
Tja. De har ju inte mycket val eftersom de inte är med i EU... Men däremot så är det så att Damnark har börjat svänga och kommer troligtvis att rösta om EMU inom ett par år. Och Danska politiker räknar med att det blir ett JA.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-10-20, 11:21
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 246
Standard Sv: Euron

Alltså, Peter och Lars (med flera?), att vi är oense om förhållandet mellan eurons för- och nackdelar är ju uppenbart. Och inget vi ska vara ovänner för (som sagt bara kul att inte alla tycker likadant)

Men när ni påstår att svenska kronan har försvagats så och så mycket mot andra valutor, och då speciellt mot euron, måste jag få klargöra följande: euron infördes alltså som elektronisk valuta 1999. Innan 1999 hette motsvarande ”valuta” ecu (som inte var något egentligt betalningsmedel), en s.k. valutakorg bestående av EU-länders nationella valutor. Sverige hade innan kriserna i början av 90-talet en fast växelkurs och den svenska kronan var då fastslagen till förhållande 7.50 mot ecu:n (plus/minus några ören). Många ansåg ju då att vår valuta var kraftigt övervärderad. Vilket också visade sej när den släpptes att flyta efter 1992 och strax stabiliserades kring drygt nio kronor i förhållande till ecu:n. När ecu:n ersattes av euron 1999 (1 ecu ersattes med 1 euro) kostade en dylik strax under nio kronor. Vad jag vill ha sagt är, att vad man bör jämföra med är värdet på den FLYTANDE svenska kronan. Och då beror det ju på vilken tidpunkt man jämför med. En tid under 2000 stod euron i strax under 8.50 och jämfört med då stämmer det med ”15-20% mer i reskassan” idag (under den vanliga, rätt orealistiska, ekonomiteoretiska förutsättning ”allt annat lika”, t ex har vi här i Sverige i stort sett hela tiden sen euron infördes haft en klart lägre inflation). Annars handlar det om klart mindre skillnader (5-10%).

Sen att herr Soros själv vill ta åt sej ”äran” av diverse spekulationsresultat är ju knappast något bevis för att det verkligen var hans attacker som var avgörande. Möjligen var det så, att han hoppade på när skadan så att säja redan började ske och kunde göra sej en hacka han med. Men, som sagt, HELA sanningen lär vi aldrig få reda på.

Och egen räntepolitik har euroländerna absolut inte. Det är liksom det som vi som är emot euron ser som en av de största nackdelarna. Ett land kanske skulle behöva sänka sin ränta, medan ett annat skulle behöva höja den, men båda måste gå med på den förändring som tjänstemännen i den europeiska centralbanken beslutar om.

Sen tror jag inte att 98% av svenska folket är helt okunniga om vad en övergång till euro skulle innebära (och jag antar att ni båda anser er tillhöra dom övriga två procenten, eller?). Dessutom var ju även de s.k. experterna oense om för- och nackdelar med att gå med. Det fanns både de som propagerade för ja och de som propagerade för nej.

Vad gäller Volvo håller jag med om att den huvudsakliga anledningen till att det går illa där är deras idiotiska ensidiga satsning på bränsleslukande bilar och att (alltför?) sent inse vikten av miljötänk. Men visst har värdet på valutan viss betydelse också? Att jag tog Volvo som exempel var mest att det är så aktuellt i dessa dagar, men givetvis gäller samma resonemang alla företag som exporterar (valutasäkrandet gäller väl oftast bara en begränsad tid?).

/Thomas (som, surprise surprise, gillar att diskutera)

PS. Peter, jag hade enkla shorts och t-shirt på kvällarna under första semesterveckan i september i år. Det var runt 30 grader varmt och det var få som hade långbyxor (öven inkluderat tavernapersonal). Andra veckan var det under 20 grader på kvällarna. Då hade jag långbyxor (jeans). Liksom majoriteten av övriga. DS.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-10-20, 17:50
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
(och jag antar att ni båda anser er tillhöra dom övriga två procenten, eller?).
Absolut inte Charleston, det vore ju ett lite väl överlägset synsätt. Jag ansåg redan vid folkomröstningen att den frågan var för svår, och blankröstade därför i protest mot att politikerna överlät det beslutet till mig och till alla andra svenskar. Det här med 98% var väl lite tillspetsat, kanske 6% eller 17% eller nån annan procent hade satt sig in i svåra ekonomiska fakta. Men jag tror nog att du kan hålla med mig i min misstanke att en mer EU-vänlig eller EU-kritisk grundinställning nog var det avgörande för hur de flesta röstade om valutan.

Som exempel på hur lite insatta eller intresserade folk är kan vi ju ta den här tråden. Det är bara du, Peter, Lemon och jag som har åsikter. Däremot när det gällde lång eller kortbyxor höll väl nästan Kalimeras server på att proppas igen av alla inlägg

Däremot tycker jag nu, när man ser facit så här långt, att jag borde röstat ja. Det grundar jag då som sagt på att kronan har visat sig bli en för svag och svajig valuta. Rent semesteregoistiskt tycker jag det är toppen att inte behöva växla pengar stup i kvarten när man reser på kontinenten och vid Greklandsresan i sommar hade jag hellre gjort åt 16-17000 än 20000:-

Om man ser det isolerat samhällsekonomiskt för Sveriges del så håller jag med dig om att det finns fördelar med att stå utanför. Men iom att vi i praktiken måste föra en räntepolitik som är så lik ECB:s så tror jag att nackdelarna överväger på lång sikt med en liten valuta som kronan, speciellt om den fortsätter att tappa i värde som Peter befarar när fler och fler av övriga europeiska länder ansluter till euron.

Lars
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-10-20, 19:09
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Euron

Ursprungligen postat av Charleston
"Det skulle kunna funka bra i ett någotsånär homogent område, men som det är nu är det som är bra i ett land inom området dåligt i ett annat, fast man är ändå tvingade att föra samma (penning)politik."

Förstår din poäng, men samma resonemang skulle kunna föras även inom ett land. Är det rimligt att Sthlm har samma räntenivå som de delar av landet, där arbetslösheten är hög och tillväxten låg? Är Göteborg och Dalsland i behov av en räntesänkning med tanke på utvecklingen inom fordonsindustrin?

Och det har ju ändå skett en utveckling från när Sverige införde en gemensam valuta. Landet var kanske inte heller något optimalt område. Handeln var lokal och avstånden på alla sätt stora.

Integrationen på den gemensamma europeiska marknaden och mellan länderna ökar succesivt. Att Euron redan fungerar så väl är gädjande och det verkar som om grekerna överlevt utan Drachmer, tyskarna utan D-mark och t.o.m. fransmännen verkar kunna leva utan Franc.

Samtidigt: som ni andra påpekat, det är självklart att alla har rätt till en åsikt. Ovanstående är min.

/lemon
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-10-20, 19:14
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Euron

Mitt lilla inlägg.
Jag tycker bra om € då det är tänkt att vi inom EU ska ha samma pengar att betala med. Det syns framför allt på allt jag handlar på Internet, det är € och inte $ som dominerar idag. Gud så enkelt om det stod samma sak på mitt pensionsbevis i stället för SEK. Har vant mig sedan 2002 och väntar på att våra politiker ska ta sitt förnuft till fånga och våga gå med. Ärligt talat "skiter jag i folkomröstningen" vi är inte kvalificerade att fatta ett sådant beslut utan det handlar om att våra politiker bangar ur och överlåter till "oss" att bestämma.
-Fegisar!
-Vilka här på forumet har de ekonomiska kunskaperna att avgöra eller tycka si och så?
Peter, Charleston och några till för i alla fall debatten framåt.
Okay, vi har olika åsikter och det respekterar jag, men vi måste börja dra åt samma håll.
Handlar allt om hur mycket penningar vi har på semestern?
Kortsiktigt tänkande i min värld. Vi ska leva i morgon också.
Varför underhålla en valuta som många säger "que" till. Till och med danskarna är på väg att svänga från sin "krone". That's it from me.

Uffe, "ni vet i alla fall var jag står".
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-10-20, 21:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Som exempel på hur lite insatta eller intresserade folk är kan vi ju ta den här tråden. Det är bara du, Peter, Lemon och jag som har åsikter.
Lars
Så bra för oss andra "oinsatta" att ni har det!..så vi kan ta del av dessa menar jag

Lissi -som inte tycker pengar är allt i livet....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT