Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-06, 14:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 537
Standard Jo Nesbø

Jag har varit sjuk av och till i en dryg vecka. I brist på annan kallar jag sjukdomen för ”upp-och-ner-sjukan”. För så är det, jag är hyfsat pigg några timmar och ruggigt sjuk några timmar. Och så där håller det på. Trist och jobbigt. Ingen feber, bara en fruktansvärd kraftlöshet.

Men som den positiva person jag är ser jag något bra med detta också, och en av de positiva sakerna är jag har tid att läsa böcker. Jag brukar köpa på mig stora gäng med pocketböcker så jag inte är utan. När jag senast var i Pocketshop såg jag att de gjorde reklam för en norsk deckarförfattare som hette Jo Nesbø. ”Vi älskar honom”, stod det på en skylt. Jag gick på reklamen och köpte hans två första böcker: Fladdermusmannen och Kackerlackorna.

Nu har jag läst Fladdermusmannen (som utspelar sig i Australien) och kommit långt med Kackerlackorna (som utspelar sig i Thailand). Jag kan bara hålla med personalen på Pocketshop, böckerna är mycket, mycket bra! Ångrar nästan att jag börjat läsa honom redan nu, de är perfekta böcker att ta med till Grekland. Som väl är har jag fem böcker kvar.

Gillar du deckare får du inte missa Jo Nesbøs böcker om polisen Harry Hole!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-06, 14:51
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 223
Standard Sv: Jo Nesbø

Jo Nesbø er av de norske krimforfattere, absolutt min favoritt. Han er jo også en kjempeflink vokalist og låtskriver i gruppa Di Derre. Du har mange bøker å se fram i mot!
God bedring!
Astri
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-06, 15:42
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Jo Nesbø

Håller absolut med, har nog läst 4 st nu och alla har varit mycket läsvärda.
Man bildar sig ju en viss bild av denne Harry Hole. Skulle gärna vilja att det gjordes film av någon bok. Undrar om den gestaltningen skulle stämma med ens egen bild av honom?
Hur som helst, bra läsning är det för oss som gillar deckare!
Ha en bra helg allihop!

/Kerstin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-06, 17:41
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 352
Standard Sv: Jo Nesbø

Jag hade alla Jo Nesbö böckerna med mig på Skiathos-Skopelos förra sommaren,läste som ett tok och var väl inte så social alla gånger.
Vill slå ett slag för Unni Lindell också,hon skriver bra och islänningen Indridasson.

Pia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-03-06, 18:48
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Jo Nesbø

Jo... ! Jo Nesbö i all ära , håller just på att avsluta " Snömannen " av Nesbö . Det är ju ingen höjdare precis .
Men däremot förra boken jag läste : "En nästan vanlig man" av Dan Buthler , en riktig fullpoängare !
Tycker jag.
/ Tom
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-07, 07:48
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Jo Nesbø

Citat:
Det är ju ingen höjdare precis .
Av alla utgivna på svenska av Nesbo är det den sista, Snömannen, som är den bästa av alla bra. Intrigen är överraskande och lysande.

Så kan det gå! Tycka olika alltså...

Janne, bli inte frisk ännu på ett tag!

xenos
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-08, 11:25
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Jo Nesbø

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Gillar du deckare får du inte missa Jo Nesbøs böcker om polisen Harry Hole!
Håller med. Jo Nesbøs böcker är verkligen bra. Den alkoholiserade Harry Hole är en stark karaktär liksom övriga personer.

Böckerna är mycket bättre än de flesta deckare.

/pawik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-03-12, 09:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 537
Standard Sv: Jo Nesbø

Har läst ut Kackerlackorna och kommit halvägs i Rödhake. De blir bara bättre och bättre!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-03-12, 15:10
KristinaEs avatar
KristinaE KristinaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 113
Standard Sv: Jo Nesbø

Kul att det är fler som har upptäckt Jo Nesbøs böcker. Jag har och har läst alla hans översatta böcker. Väntar nu på att den senaste ska bli översatt till svenska. Var på g att köpa orginalboken senast jag var i Norge den kom ut i Norge någon gång förra året. Titeln i Sverige blir Huvudjägaren/Huvudjägarna om jag har klarat av att översätta Norska titeln rätt. Norge har många bra författare om man som jag läser mkt deckare.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-03-23, 15:51
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Jo Nesbø

Äntligen fler som "hittat" Jo:s böcker..tycker de är helt suveräna och SNÖMANNEN sträckläste jag när den kom ut, kanonbra

Personligen tycker jag att Rolf Lassgård hade passat ypperligt som HH (ja jag vet han är svensk men Rolf Vesenlund ?? njaaa...kanske kanske ) Hade varit trevligt med lite omväxling till Herr Wallander.

//Maggan
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT