Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-10, 07:27
malinrikard malinrikard är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 4
Standard Vädret i Maj-Samos

Jag och min familj vill åka till Votsalakia på Samos, vi vill ha sol, bad och värme. Är det en bra idé att åka i Maj då? Såg att det var 19 grader i vattnet och 25 grader på dagen. Kan det vara för kallt tro. När är bästa tiden för att vara i Votsalakia. Vi blev ju av med våra Flyme biljetter och nu söker vi ny härlig resa, men charter denna gång.
MVH Malin och Rikard
För att förtydliga så är det tänkt att resa runt 27 maj, så det blir en stor del i juni också, två veckor altt som allt.

Senast redigerad av malinrikard den 2007-03-10 klockan 08:14.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-10, 09:19
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vädret i Maj-Samos

Men,, Samos i månadsskiftet Maj - Juni. Ni kan ej välja bättre tid för ett besök enär ön då visa sin allra bästa sida. Vädret är precis perfekt med en dygnsmedeltemperatur runt 25 grader.

Lägg därtill en spänningsfylld inflygning till öns ngt korta landningsbana där planets bromsförmåga sättes på hårda prov...

Vi landar för övrigt på just Samos den 18 Maj i år för vår månadslånga öluff som avslutas med hemfärd från Kreta/Chania den 15 Juni nånstans.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-10, 09:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vädret i Maj-Samos

Vädret är oftast bra i maj-juni och 25 grader i luften är ju inte kallt, men det är inte sommarvarmt i vattnet den tiden. Kring 19-20 grader är ungefär var ni kan räkna med; det kan vara både någon grad varmare och någon grad kallare.

Om det är behagligt att bada i den temperaturen är ju helt och hållet en smak- och vanesak. Jag känner folk som är i länge i 19-20 grader - men de flesta verkar vilja ha det varmare. Själv är jag ingen badkruka; jag badar ofta, mycket och länge både här hemma och i Grekland. Jag tycker att 19 grader är klart badbart, men nog är det härligare när det är varmare och att åka på en badresa när vattnet har den temperaturen skulle jag tycka vore bortkastat. Men som sagt; det är en smaksak!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-10, 10:18
camilla I camilla I är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 45
Standard Sv: Vädret i Maj-Samos

Hej!

jag och min sambo har varit till samos 4 år i rad månadsskiftet maj-juni, vädret är faktiskt lite si så där faktiskt. Visst det är varmt och skönt, men visst kan det vara mulet och regna. Många av de grekiska öarna har mycket berg och är gröna, särskilt samos, dessa öar har generellt mer regn trots att väderstatistik alltid visar att det är varmt och så. Förra gången vi har till samos hade vi mulet en vecka i sträck i början av juni, det regnade varje dag dessutom så. Tror också att klimatet förändrats en del, det säger alla greker nere i grekland. Dom på samos har haft mycket annorlunda väder, kallt på vintern och mycket snö osv. Vädret är lite mer ostadigt nu för tiden, visst man kan ha tur och få jättefint solväder, men man kan också få regn och mulet denna tid på året. Turen är då att samos har så mycket annat vackert att erbjuda än sol och bad, det finns mycket annat vackert att se och göra på ön, så det gör inte så mycket att det är dåligt väder... men det är klart vill han ha bara sol och bad, då skulle jag ej rekommendera samos i maj-juni, hellre rhodos, kreta eller cypern. Det är mer solsäkert, men hoppas ni får en bra resa iaf...

/camilla
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-10, 10:55
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vädret i Maj-Samos

Här kan den intresserade följa inflygning och landning på Samos Airport
RWY 302 med Boeing 737.

http://www.youtube.com/watch?v=7O79WlgZlJ0

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-10, 11:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vädret i Maj-Samos

Den uppfattning jag fått av att titta på olika vädersidor är att just Samos med sitt skyddade läge nära Turkiets kust kan ha ganska behagligt väder i början av juni. Var där förra året ett par dagar i början av månaden och ett par i mitten. Soligt varje dag och inte så mulet som på en del andra ställen i Grekland just då. Tyvärr en ganska envis vind som gjorde att kvällarna blev lite svalare än jag egentligen önskade mig. Hela Grekland hade en ovanligt blåsig försommar förra året. Bästa vädret hade jag faktiskt den första dagen på semestern då luften påminde lite om tropikerna. Badade men inte länge för jag föredrar varmare vatten men många turister låg i vattnet betydligt längre.

Varm tröja för kvällen rekommenderas dock. Vädret är ju nyckfullt men i år kanske Grekland får varmare tidigt på säsongen. Vem vet.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-11, 21:19
malinrikard malinrikard är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 4
Standard Sv: Vädret i Maj-Samos

Tack för alla svar, nu blev det ändring iallafall och vår resa blir i 2 veckor i augusti. 5-19 augusti. det blir också bra. Längtar som en tok. Tror nog det är varmt och skönt då! För värme vill vi ha.
MVH Malin och Rikard
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-12, 02:21
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Vädret i Maj-Samos

Härlig landning Arne!

Dessvärre kunde inte vi landa när vi skulle till Samos....

Blåsten och en något osäker pilot (bättre det än att krascha...) gjorde att vi bara några meter över landningsbanan var tvungna att stiga upp igen och så fick vi åka till Kos där vi väntade flera timmar på besked om hur det skulle bli (pratade med en kalimerian på Kos flygplats som hette Hasse och bodde i Gävle). Men till slut fick vi beskedet att vi var tvungna att övernatta på Kos och så blev det också!
Vi kom inte till Samos förren lördagskvällen (skulle kommit fredags middagen) och då med flygbåt som dessvärre aldrig flög och framrutan gick till slut sönder så det rann in en hel del vatten
Men tiden på Samos var sen underbar och Votsalakia var en jättefin liten by. Om du har några frågor om Votsalakia ställ de gärna!
Vi fick för övrigt 5000kr i ersättning och då resan för oss 5 bara kostade
16 000 blev den inte så dyr.....

Vi var där 1:a veckan i september och dagstempen låg omkr 28-30+ medans kvällstempen låg på 22-24 men det blåste nåt fruktansvärt under hela veckan vilket inte var så roligt, men men.
Hotellägaren sa dessutom att han inte sett några moln på över 2 månader och under våran tid på ön såg vi inte heller några

Hoppas att eran resa till Votsalakia, Samos blir underbar

Senast redigerad av martinifk den 2007-03-12 klockan 02:25.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT