|
||||
|
||||
Minsta ön..
Villken är den minsta ön i den Grekiska övärden man kan åka till??
|
|
|||
|
|||
Sv: Minsta ön..
Med färjor i regelmässig trafik menar Du??
Annars kan man väl åka till det minsta lilla skär med "egen" eller hyrd båt....Menar Du bebodda öar?? Lissi - som inte riktigt förstår frågan |
|
||||
|
||||
Den minsta ön som vi har bott på är Marathi, den är mindre än en halv kvadrat kilometer.
Vi njöt en 5-6 dagar där på ett av öns då två små pensionat för några år sedan - de hade också var sin taverna, men annars fanns det inget annat än lugn och ro, lite getter, sol, strand och havet förstås. |
|
||||
|
||||
Lilla Ro, en bit från Kastellorizo förmenas vara en verklig miniö!!!
Det finnes bare ett enda hus på ön, den gamla damen från Ro bodde där. Ingen hamn, ingen taverna, men en vacker ö. Den gamla damen levde och verkade på Ro från 1916 till i mitten av 80-talet, då hon dog. Madame hissade alltid den grekiska flaggan på ön varje morgon, detta oaktat att Italien sedan slutet av det första världskriget annekterat hela Dodekaneserna. Madame står numera staty uppe vid den lilla kyrkan på Kastellorizo!!! Arne |
|
||||
|
||||
Menar den minsta ön man kan åka charter till...
|
|
||||
|
||||
Som charter-ö tror jag att Poros kommer vara minst till ytan år 2009.
Dock är det inte den med minst turister. Det kanske är Symi. |
|
||||
|
||||
Symi är en skojig ö.
Pytteliten men familjär. Var där med Ving på 80-talet, men önskar mig inte tillbaka. Ön var utforskad på 2 dagar, sedan var det 12 kvar. -Ja, ja ligga och sola på beachen är okay, men inte 12 dagar! Lite större krav har både jag och mitt x. Det var vår gemensamma bröllopspresent, och nog var det romantiskt allt. Men som ni förstått så är jag lite rastlös av mig och vill ha mer att se. Uffe |
|
||||
|
||||
De fem minsta öarna som det går charter till är:
1. Poros 2. Patmos 3. Antiparos 4. Skiathos 5. Leros |
|
|