Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-23, 00:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 361
Standard Transferhotel Aten Airport

Vill gärna ha lite tips på lämpliga hotell för transferövernattning. På utresan kommer vi till Aten Airport vid 19-tiden och har ingen större ambition än att äta en bit på någon taverna innan vi nattar oss före inrikesflyget tidigt på morgonen.

Har sett att en del rekommenderar Peris Hotel som tydligen kostar c:a 80+5(för tidig utcheckning) euro. Tycker nog att det är ungefär max vad jag är beredd att betala, men kanske ok med tanke på att det inkluderar transfer till och från flygplatsen. Någon som har andra förslag?

På hemresan kommer vi med inrikesflyg till Aten Airport vid lunchtid och har således en eftermiddag och kväll att spendera. Nästa dag går flyget hem vid lunchtid. Här kan vi således acceptera lite större avstånd från flygplatsen för att få en trevlig eftermiddag/kväll. Ungefär samma prisnivå som på utresan, dvs max 80 euro. Förslag mottages tacksamt.

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-23, 05:29
yanniss avatar
yannis yannis är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 802
Standard Sv: Transferhotel Aten Airport

Tavernor finns i närområdet till Peris Hotell,den närmaste cirka 300 meter att gå till.
Man kan även på ner till havet, cirka 20 minuters promenad. Där finns ännu mer tavernor.
Vi kom till Peris i juni redan klockan 11 på förmiddagen och med tidig utcheckning. Behövde ej betala 5 Euro extra. Men å andra sidan får man ingen frukost vid denna arla stund.
Rekommenderas!
Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-23, 09:17
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 453
Standard Sv: Transferhotel Aten Airport

Jag kan rekommendera att ni åker till Rafina både på in och utresan. Det tar ca 30 min med bussen och där kan ni bo, bada, äta, titta på båtar och uppleva det underbara grekiska folklivet på det bilfria torget. Allt centrerat runt just detta torg. Dessutom är busshållplatsen alldeles tätt inpå, ligger mellan torget och hamnen. Ca 150 m att gå åt resp. håll. Vi har bott på hotell Avra och hotell Corali. Avra lite större modernt hotell med internet, mycket bra frukost, be om havsutsikt. Corali litet familjeägt med svagt internet, ingen frukost men caféer och bagerier rakt utanför entrén. ca 80 euro för dubbelrum på resp. hotell ( 2013).
Måste säga att det är skitlöjligt att betala extra för tidig utcheckning som ni nämner betr. Peris hotell. Har aldrig hört talas om det och skulle aldrig gå med på det heller.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-23, 09:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Transferhotel Aten Airport

Har bott både på Peris och i Rafina och håller med om att Rafina är mycket trevligare, om man vill avstå bekvämligheten med transfern och bussförbindelserna är bra.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-24, 14:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 361
Standard Sv: Transferhotel Aten Airport

Vi har varit i Rafina, men inte bott där. Håller med om att det är trevligt där.
Har noterat hotelltipsen i Rafina.

Tack för era svar. Jobbar nu på olika resealternativ. Får se om det blir transferövernattningar eller ej.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-24, 15:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Transferhotel Aten Airport

Jag har bott på alla tre nämnda och trivts på alla. Dock har jag de senaste resorna föredragit Rafina för det trevliga kvällslivet. Men om man vet att man inte vill ha mer än en bit mat så ÄR Peris mysigt med en trevlig trädgård, nära till lilla tavernan ( dock inte alltid öppen när jag varit där off season), samt smidig transfer....Jag har fått AVDRAG 5 euro när jag inte hunnit med frukost...Är det ett missförstånd kanske?

Avra senaste resan var jättebra att bo på med panoramautsikt över hamnen och bra pris via booking.com. Corali, med utsikt över torget är trevligt också men kan vara störigt med allt liv.
Nästa resa i november ska jag avsluta i Aten med 5 ( alternativt bara en ) nätter på Adonis som planerna är nu.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-09-13, 08:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 361
Standard Sv: Transferhotel Aten Airport

Återkommer nu med frågor i ämnet, men med helt nya föutsättningar pga att vi har fått boka om vår resa.

Sitter nu på Egina och njuter. Hemresan är ännu på behagligt avstånd, men transferboendet när vi ska hem är ännu ej bokat och behöver därför hanteras.

Vi har en tidig flight och behöver därför vara på flygplatsen c:a 04.30 på morgonen. Första alternativet var Peris Hotel som tyvärr var fullbokat redan när jag kollade före utresan.

Priset på hotellrum på gångavstånd från flygplatsen tycks ligga på c:a 190 euro. Lite väl häftigt för några få timmar.

Har funderat på ett alternativ i Rafina. Dock finns där ingen bussförbindelse så dags på natten. Det alternativet kräver därför taxi som enligt uppgift kostar 50 euro till flygplatseen nattetid.

Ett annat alternativ är centrala Aten. Där finns bussförbindelse X95 t ex från Syntagma hela natten. Dock känns centrum inte så frestande för detta ändamål.

Så vad göra? Jag gör ett nytt försök hos Peris i hopp om ev avbokning som blivit tillgänglig, men den chansen är ju inte stor.

Därför mottages andra tips tacksamt!

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-09-13, 09:14
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 019
Standard Sv: Transferhotel Aten Airport

Stötte en gång på detta hotell, har inte bott där men kanske det kan vara ett alternativ?

http://www.pantheonathens.com/index.html

Finns på Booking också.

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-09-13, 10:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Transferhotel Aten Airport

Om ni bor på Adonis hotel, i Plaka så har ni ca 10 min att gå till flygbussen vid Syntagma.... det är nog det närmsta flygbussen du kan komma... Det är ett mycket mysigt boende och kvällen innan kan avnjutas på takterassen med panoramautsikt över Akropolis .

Lissi . som ska njuta där 5 nätter i november!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-09-13, 19:02
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Transferhotel Aten Airport

Pantheon hotel, Markopoulo
55 euro och 10 min från flygplatsen
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-09-14, 10:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 361
Standard Sv: Transferhotel Aten Airport

Pantheon var fullbokat. På Booking.com var det "happyhour" på Avra i Rafina. Bokade upp ett rum där för 70 euro och fri avbokning fram till tre dagar före ankomst. Det ger mig chans att tills dess kolla eventuella avbokningar som kan ge möjlighet att komma in på Peris. Om inte så har vi Avra i Rafina, en trevlig eftermiddag i byn, några timmars sömn och sen en taxitur till flygplatsen för 50 euro nattaxa enligt prisuppgift på nätet.

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-09-14, 11:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Transferhotel Aten Airport

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Pantheon var fullbokat. På Booking.com var det "happyhour" på Avra i Rafina. Bokade upp ett rum där för 70 euro och fri avbokning fram till tre dagar före ankomst. Det ger mig chans att tills dess kolla eventuella avbokningar som kan ge möjlighet att komma in på Peris. Om inte så har vi Avra i Rafina, en trevlig eftermiddag i byn, några timmars sömn och sen en taxitur till flygplatsen för 50 euro nattaxa enligt prisuppgift på nätet.

Masse
Avra är ett bra val.....

Tavernan Drosia på torget (med trästolar i olika färger) är trevligt med god mat!

Har Du kollat med Peris om de kör så tidigt?? Jag har för mig att (i alla fall för några år sen) så var transfertiderna 05-23...men det kan nog förhandlas om!

Lycka till!!

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-09-14, 12:42
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Transferhotel Aten Airport

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Ett annat alternativ är centrala Aten. Där finns bussförbindelse X95 t ex från Syntagma hela natten. Dock känns centrum inte så frestande för detta ändamål.
Så vad göra? Jag gör ett nytt försök hos Peris i hopp om ev avbokning som blivit tillgänglig, men den chansen är ju inte stor.
Därför mottages andra tips tacksamt!
Masse

Jag skulle satsa på ett lämpligt hotell i Aten och så X95 tidigt på morgonen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT