|
||||
|
||||
Solsängarnas död?
Har totalt missat nyheten om den grekiska lagen om solsängar som börjar tillämpas snart. Minst 70% av stränderna måste vara fria från solstolar!
Det här blir ju väldigt intressant. I Agia Anna på Naxos, så tar man ju sig inte fram i högsäsong, då det är totalknökat ända ned till vattnet. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Sv: Solsängarnas död?
OM, mot förmodan , denna lag efterlevs tror jag nog det skulle kunna bli bättre än vad det är nu i alla fall!
Att bofasta, (eller turister för den delen), inte kan ta sig ner och bada på sin "egen" (närmsta) strand pga att solsängsägare avvisar dem eftersom de inte vill hyra solsäng/parasoll är helt galet. Grekland har sedan gammalt en lag om att stränderna är "statens", kan hyras ut men måste alltid vara tillgängliga för gemene man. Och det kan man inte säga att de är numera, eller hur??! Själv hoppas jag mycket på grekiska regeringens nya app, My Coast, där grekerna kan anmäla om bestämmelserna överträds av beachbarer och solsängsuthyrare. Den har redan fungerat på Rhodos Paros-"upproret" satte lite fart på saker och ting vad det gäller strändernas åtkomlighet!! Catlady Senast redigerad av Catlady den 2024-06-06 klockan 20:49. |
|
||||
|
||||
Citat:
Ja, nu var det i april för några år sedan. Jag kommer till Naxos i slutet av juni och då ska jag kolla om dom nya reglerna efterlevs. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Det finns en app som heter MyCoast där man kan rapportera illegala solstolar. De har kommit in många anmälningar redan. På Rhodos hade något satt ut solstolar i vattnet, stora som hus. Det rapporterades och nu har de fått stänga. På Tilos är tavernaägarna bekymrade för att de inte får sätta ut så många solstolar i år, och de tar inte ens betalt för dem.
|
|
||||
|
||||
Funderar lite på om den här lagen löser några problem.
Vad är problemet som den vill avhjälpa? Är det att det är för trångt på stranden? Blir det i så fall mindre trångt om exakt lika många badgäster ligger på varsitt badlakan istället för på en solstol? Eller, om man kanske förbjuder även badlakan, blir det då mindre trångt om man ligger på bara sanden eller stenarna? Problemet är snarare att vissa resmål har blivit överexploaterade. På mindre turistifierade öar är inte solstolarna något problem. Men hur man ska komma tillrätta med det är inte helt lätt. Masse |
|
||||
|
||||
Citat:
Läget på sandstranden i Paleochora just nu: https://www.skylinewebcams.com/en/we...ora-beach.html Är 70 % ledigt? Kanske inte? Tycker att det ser ganska likadant ut som tidigare. / Anne |
|
|||
|
|||
Masse: tror nog inte det är trängsel de vill "åtgärda" utan helt enkelt ett lagbrott!!
Att dessutom köra iväg badare från en strandbit som uthyrarna inte har rätt att "occupera" är ju övermaga fräckt, eller hur? Och detta pga att folket inte vill betala ohemula priser för solsäng/parasoll Vanliga hederliga uthyrare behöver inte oroa sig alls, tror jag i alla fall Catlady |
|
||||
|
||||
Citat:
Birgitta. |
|
|