Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-30, 12:18
tires tires är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 2
Standard Öluffa i Juli-Aug.

Hej där!
Nu ska jag och min vän ut och upptäcka dom grekiska öarna. Vi flyger till Aten den 9 juli och tänkte därefter åka runt mellan öarna i Klykladerna i 3 veckor innan vi sedan flyger hem från Aten igen. Vi är intresserade av att besöka öarna; Sifnos, Milos, Santorini, Amorgos, Naxos och ev ta sig upp till Skiathos och Skopelos. Vi planerar även att resa mellan öarna i den ordningen som dom står. Så, nu till frågorna! Vi landar 9 juli i Aten vid 20.00 tiden och tänkte då sova över där under natten för att sedan åka till Sifnos tidigt dagen efter..något tips på varifrån man lättast tar sig till Sifnos? + tips på någon bra sida där man kan se tidtabellerna på båtarna? Sedan om det är någon som kan rekommendera ett hotell/vandrarhem i m.m i Aten som ligger rätt nära "hamnen" där båtarna går ifrån? Någon som vet hur lättaste sättet att ta sig till Skiathos/Skopelos är? Kan man ta sig dit från Naxos eller är det bäst att utgå från Aten? Jag uppskattar alla tips om dessa öar, boende på öar, båtturer emellan öarna, tips om stränder, sevärdigheter, äventyr m.m. / Terese
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-30, 15:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 498
Standard Sv: Öluffa i Juli-Aug.

Citat:
Ursprungligen postat av tires Visa inlägg
något tips på varifrån man lättast tar sig till Sifnos? + tips på någon bra sida där man kan se tidtabellerna på båtarna?
Båtarna till Sifnos går från hamnen i Pireus. Här finns en tidtabell.

Citat:
Någon som vet hur lättaste sättet att ta sig till Skiathos/Skopelos är? Kan man ta sig dit från Naxos eller är det bäst att utgå från Aten?
Det går inga båtar till Skiathos och Skopelos från Naxos, ni måste upp till Aten igen. Inte heller från Aten går det båt till Skiathos/Skopelos, ni får åka buss till Agios Konstantinos och båt därifrån. Det är smartare att stanna i Kykladerna och ta Skiathos och Skopelos en annan gång.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-30, 18:14
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Öluffa i Juli-Aug.

Varför inte stuva in någon/några av småkykladerna mellan Naxos och Amorgos? Då slipper ni slösa dagar på att ta er in till Aten och upp till Skiathos o Skopelos...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-30, 19:39
tires tires är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 2
Standard Sv: Öluffa i Juli-Aug.

Tack för era tips. Det är nog smartast att göra som ni föreslog, att hålla sig till Klykladerna. Henile, har du några tips om småklykladerna? Bör man boka båt biljetter nu från Aten till Sifnos eller tror ni det funkar att göra det när man kommer fram? Thanks again!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-31, 13:29
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Öluffa i Juli-Aug.

Vi har varit på Koufonissi tre ggr men tyvärr blivit mindre glada för var gång.. sist (2009) var där oerhört mycket svenskar och vår favvo resaturang (hål i väggen) hade slagit igen. Men anledningen till att vi varit där tre ggr, är bl.a. litenheten, lugnet och de fantastiska stränderna! Det är så många små stränder att välja på och det finns urgröpta hål i berget på minst två ställen som man kan bada i som i en liten bassäng. Ett är på vägen till Pori, går inte att missa och ett annat ligger bortom Pori, på utsidan udden.
Vi har även Donoussa som en av våra favoritöar. Detta är en ö om man vill ha: LUGN och RO! Det finns ett minimalt bageri, en affär med matvaror och en med hushållsvaror. Rekommenderar att vandra runt ön, det tar ca tre timmar. Ta med mycket vatten, badkläder och något gott att äta.
Vi har ej varit på någon mer av småkykladerna. Schinoussa hägrar för oss.. åkt förbi flera ggr och kan inte fatta varför vi inte hoppat av. Sist nästan jag gjorde det trots andra planer.. ångrar det hela tiden..
"Vi" är jag och min make (födda -71) och våra döttrar (födda -92 och -95)
Läs på om öarna här på kalimera det finns mycket matnyttigt!
Vi har 17 dar kvar till avfärd mot Andros, Tinos och Syros.
Lycka till!
/Heléne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-01, 23:42
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Öluffa i Juli-Aug.

Om ni vill ha boende en natt mellan flyg och båt kan jag fortfarande rekommendera Gallini Palace som du kan läsa om på http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=25686

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT