Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-17, 16:10
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

Hej.

Min kusin skall resa till Cypern i augusti och de har ett barn som är mjölkallergisk.
Hon tål inte komjölk i maten och inte heller mat stekt i smör.

För att underlätta vid beställning av mat så vore det bra om de har med sig en lapp där det står att barnet är mjölkallergiker och inte tål komjölk eller mat stekt i smör så därför önskar jag få hjälp från er med översättning.

//Åke
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-18, 11:59
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

hej!
jag tror ioch för sig inte att dom kommer få problem, nästan alla greker kan engelska. men i allafall...såhär kan dom skriva på lappen!

αλλεργικός στην λακτόζη
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-24, 13:07
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

Tack Klaritza för svaret - är hemma och betalar räkningar och har inte läst Kaliemra förrän nu...!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-24, 22:56
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

så lite så, hoppad det hjälpte! glömde skrivva att det betyder "laktosallergiker"!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-25, 09:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

Citat:
Ursprungligen postat av klaritza
så lite så, hoppad det hjälpte! glömde skrivva att det betyder "laktosallergiker"!
Nu är ju "laktosallergiker" eller laktosintolerans en helt annan sak är mjölkallergi där det kan räcka med väldigt lite för att personen ska bli svårt sjuk. Laktosintolerans som jag själv är mycket väl förtrogen med är inte mjölkallergi. Bäst att föklara på engelska som nästan alla på Cypern kan.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-25, 10:25
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

men, det var ju därför jag valde just laktosintolerans. säger man mjölkallergi så kanske någon tror att man kan äta os, eller grädde...så länge det inte är mjölk. säger man däremot laktosintolerans så förstår väl dom flesta att man inte kan äta något som innehåller laktos? det var min tanke i allafall!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-25, 13:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

Ok nu är inte det här något allergiforum men laktos och komjölksproteinallergi är två helt olika saker. Mycket kortfattat om skillnaden. En laktosintolerant person kan ex äta hårdost och yoghurt men en komjölksproteinallergisk person kan inte äta hårdost av komjölk. För att kroppen ska kunna tillgodogöra sig energin i laktosen behövs ett enzym som heter laktas som ska finnas i tunntarmen. En laktosintolerant person saknar detta enzym som kan tillsättas via medicin. Många laktosintoleranta personer tål en viss mängd livsmedel med laktos medan en komjölksproteinallergisk person oftast inte tål ett enda gram komjölksprotein.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-25, 14:11
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

ford prefekt har ju inte sagt om det handlar om komjölksallergi eller laktosintolerans. I båda fallen måste man undvika de saker han nämner. Laktosintolerans är mycket vanligare än komjölksallergi, men eftersom han skriver att barnet är mjölkallergiskt, så kan man anta att det verkligen handlar om allergi och då är det absolut inte lämpligt att endast be om laktosfri kost, utan tvärtom mycket viktigt att be om helt mjölkfri kost, precis som Eva L säger.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-23, 18:51
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

Citat:
Ursprungligen postat av klaritza Visa inlägg
αλλεργικός στην λακτόζη
Jag visste att jag skulle hitta det någonstans, har suttit med alla möjliga och omöjliga nätlexikon och mitt egna svensk-grekiska men inte hittat ordet laktos, det kunde man ju räknat ut att även det ordet kommer från grekiskan, fast i det här fallet vore det mycket dumt att chansa.

Allergisk mot laktos- precis vad jag sökte efter.
// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-06-23, 22:48
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

Det är inte bara mat man måste tänka på när det gäller lactos för dom fyller upp medicin med lactos oxå så det gäller o se upp om den saken oxå.

Om man skulle behöva ha medicin som lactosintolerans...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-06-24, 09:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Det är inte bara mat man måste tänka på när det gäller lactos för dom fyller upp medicin med lactos oxå så det gäller o se upp om den saken oxå.
Det är säkert alla som är laktosintoleranta medvetna om. Det är dessutom knappast någon svårighet att förklara det för en läkare eller på ett apotek i Grekland om man behöver medicin. Medicin är ju också tydligt innehållsdeklarerad.

Det är på tavernor problemen kan uppstå.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-06-24, 18:51
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

Via Astma- och Allergiförbundet http://www.alltomallergi.se/secure/l...2fDefault.aspx kan man printa ut egna "allergikort" att ha med på resan. Kan översättas till 23 olika språk, däribland grekiska. Tror dock att man måste vara medlem där, men en medlemsavgift på 110 kr kan kanske ändå vara värt om man vill få tillgång till allehanda info om sitt barns allergisjukdomar.

//Zanét
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-06-24, 22:45
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

Pga av lactos i medicin så vet inte ens dom svenska läkare o sjuksköterskor att det är mycket lactos i medicinerna.

Har en dotter som tur var så pass klar vaken när sjuksköterskan skulle ge henne smärtlindring efter en operation o sa den tabletten kan jag inte ta för där är lactos i den o då stod hon o nekade o sen fick hon kolla i fass o då upptäckte hon det. Vad hade hänt om hon hade fått det i sig.

Jo jag vet att det är på taverna som man måste förklara vad ens mat inte får innehålla o då är det bra o gå på samma ställe för då lär sig både personal o kocken att den gästen skall ha speciallmat..
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-07-07, 15:57
Antouans avatar
Antouan Antouan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Mellanskåne
Inlägg: 114
Standard Sv: Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

Ett tips till laktosöverkänlsliga som använder tabletter (Lactras och liknande) är att ta med tabletter från Sverige. Jag har under två veckors tid försökt få fram mer medicin, har sysselsatt många trevliga och hjälpsamma apotekare i Rhodos stad men ingen lyckades få fram motsvarade tabletter.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-09, 12:34
Travel4Lifes avatar
Travel4Life Travel4Life är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Motala
Inlägg: 9
Standard Sv: Översättningshjälp med mjölkallergi önskas!

Denna länk kanske kan vara något...
http://www.kalimera.nu/forums/showth...hlight=allergi

Jag har även kvar översättningar m.m. på flera språk, bla Grekiska...

Ägg, Gluten, Soja, Mjölk, Nötter m.m.


Är det något ni vill ha, kontakta mig gärna här, men snabbast via min

support4free @ msn . com (utan mellanslag)


Ha en trevlig resa till alla som är på väg till Grekland och dess ö-värld.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT