|
|||
|
|||
Kreta sommaren 2021
Slog till i helgen. 2 v på Kreta. Hotell Ariadne i Platanes, 5 km öster om Rethymnon :-) slutet av juli
Bodde där 2019 och skulle bott där 2020 men men 2a med frukost och pool. Bra flyg, ner tidigt, hem sent, en extra dag i solen. Firar med med Mythos frysta glas + Ouzo och biffteki saganaki dolmades taramosalata o tsatsiki i helgen |
|
||||
|
||||
Sv: Kreta sommaren 2021
Härligt!
|
|
||||
|
||||
Grattis til bookningen :-)
Jeg læste lige i de danske nyheder, at det kan forventes, at flyselskaberne kommer til at kræve Covid-19 vaccinationspas. Det vil sige, er du ikke vaccineret, så kommer du ikke ombord på flyet. I Danmark har vi en 12-trins prioritetsliste med rækkefølgen på, hvornår vi kan blive vaccineret. Jeg står som nr. 12 og frygter, at det først bliver min tur til efteråret |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Håller tummarna! Har själv en resa bokad ( ombokad från 2020 till 2021) till i slutet av maj. Blir den resan inte av får vi väl flytta fram den igen.
Vi som hade funderingar på att resa redan i april: först till Peloponnesos och senare (hem) till Tilos. Men längtar också tillbaka till Leros ... |
|
||||
|
||||
Hur är status på vaccinering en i Grekland då? Det måste ju vara minst lika viktigt!
|
|
|||
|
|||
Citat:
Vaksinasjonen i Hellas skal ifølge keeptalkinggreece kunne følges via en offisiell side (lenk i artikkelen på gresk). Artikkelen sier ikke noe om tidspunkt for når programmet skal være fullført.- Førstkommende mandag starter vaksineringen av de eldste. https://www.keeptalkinggreece.com/20...population-85/ |
|
|||
|
|||
Ja, jeg har dessverre mistet håpet om noen reise i juli. Dette dreier seg jo også om at vaksinasjonstplanene kan bli forsinket- i flere land. Og ikke vet de vel heller med sikkerhet hvordan vaksinen virker feks mht Vi må ifølge våre helsemyndigheter regne med tiltak lenge framover. Jeg lurer kanskje på om vi kan få til noe i oktober......
|
|
||||
|
||||
Jag har själv mycket svårt att tänka mig, att det skulle kunna komma krav på att vara vaccinerad för att resa från Sverige till ex Grekland.
Tror att det skulle bli svårt att formulera vilka individer som kan undantas, av olika skäl. Men, men... Jag har blivit förvånad förr! Sen är det väl en annan fråga om vi vill åka och utsätta oss för ev risker. En tredje fråga är ju om vi kan åka. Dvs funkar flyg, färjor mm. Hittills har det väl inte varit några större svårigheter att nå Grekland, dvs om man valt ordinarie flyg, dvs ej charter. Men få har ju valt att resa. Av kända skäl!. Hoppas fortfarande på Grekland i vår! |
|
|||
|
|||
Sjutton vete, men nu verkar det som om EU ska komma med ett "vaccinationsintyg" som då ska gälla i alla EU-länder. Och tydligen är tanken att alla som reser ska vara vaccinerade annars får man inte boarda flyget. Det är i alla fall så jag uppfattat "signalerna" men jag kan så klart ha fel. Det är ju i så fall ett sätt för ett land att inte få in fler smittade, OM vaccinet fungerar så som utlovat. Det är många om och men här
Hoppas själv komma iväg i slutet av augusti, håller tummarna! Men mycket är osäkert och inte lär vi komma tillbaka till "pre"corona i första taget, om ens någonsin, tyvärr! Catlady, som har ett hål i hjärtat av längtan...... |
|
|||
|
|||
Jeg vil jo først og fremst beklage at jeg fokuserte på pandemien i denne tråden. Ønsker selvfølgelig alle som planlegger eller har booket allerede det aller beste.
Savner selv sterkt dette med å se fremover, se venner, familie - ikke bare i Hellas men både her hjemme og i flere andre land. Jeg er nok preget av at vi er inne i tredje bølge, det siste året har ikke vært uproblematisk. Uansett, god reise til alle. Forventning og glede betyr mye. |
|
|||
|
|||
Malou, vad kan vi fokusera på? Jo, att detta f..b...de virus ger sig lite så vi får komma tillbaka till vårt älskade Grekland!! Sen finns det ju en massa om och men... Har också en önskan att få umgås med mina rara barnbarn som jag inte träffat sedan juli, de är så små att jag är rädd att de glömt mig! Nå, kanske inte killen, han fyller fyra men tösen hon är bara 1 1/2 år.... Aj, det gör ont att inte få bygga en relation i de första viktiga åren Det enda vi alla vill nu är att få återgå, så gott det går, till något slags normalitet. Och jag hoppas och tror att det kommer........
Hoppet är det sista som överger människan..... Catlady, som önskar viruset for ut i galaxen och tvärdog....... |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
Grattis till bokningen!
Hoppas att allt har blivit bättre då så att ni kommer iväg. |
|
|||
|
|||
Köpte två till e guider om Kreta
Rethymnon o Chania Har Heraklion sen tidigare Tänkte köra ner till den där bron på södra Kreta Nån grotta, minoiska kyrkogård.... Ta en Kreta karta o lägga in utflyktsmål |
|
||||
|
||||
Det finns sååå mycket att se och göra. Hoppas verkligen att ni kommer iväg, och att jag får ett vykort ända från Grekland.
|
|
|||
|
|||
[QUOTE=Carle;438459]Köpte två till e guider om Kreta
Rethymnon o Chania Har Heraklion sen tidigare Tänkte köra ner till den där bron på södra Kreta Nån grotta, minoiska kyrkogård.... Ta en Kreta karta o lägga |
|
|||
|
|||
Nu blev det konstigt för mig...och läste fel också..Du har ju köpt guiden över Chania🤣🤣
|
|
||||
|
||||
Citat:
Men Platanes är en bra by att bo i. Fin strand, god mat på många ställen och gångavstånd till Rethymnon Citat:
/Annnelie |
|
|