|
||||
|
||||
Pascalidous Aten
Någon som skall till Aten snart? Här finns Alexandra Pascalidous guide:
https://www.expressen.se/allt-om-res...Kes_FWMs8cQxq8 / Anne |
|
||||
|
||||
Sv: Pascalidous Aten
Citat:
Tack för tips! |
|
||||
|
||||
Citat:
Sen säger hon att det inte finns något ord för "bakfylla" i grekiskan. Stämmer det? För vi vet ju att alla ord härstammar från grekiskan precis som pappan i " My big fat greek wedding" sa. Suck suck, Aten har jag ju också kvar att besöka..... / Anne |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Jag tror inte att greker behöver det ordet, eftersom de inte dricker som vi i Norden, all-in
|
|
|||
|
|||
Citat:
De uttrycker väl detta tillstånd med flera ord än vi gör bara (Ursäkta avvikelsen ifrån Alexandra Pascalidous guiden) /Faestis |
|
||||
|
||||
Säkert är det så, vi har säkert bara olika upplevelser.
|
|
||||
|
||||
Nog finns det folk som dricker alldeles for mycket i Grekland ocksa, och man har borjat uppmarksamma sarskilt ungdomarnas oroande bruk, inte minst i anslutning till trafikolyckor och fylleslagsmal med allvarliga konsekvenser. Men jag kan inte komma pa hur man skulle uttrycka just '"bakfylla"" pa grekiska.
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Kan du översätta?
/ Anne vars kunskap i grekiska är usel |
|
|||
|
|||
Citat:
Inte testat några av de andra hon tipsar om, Bästa restaurangen jag hittade var To Kati Allo alldeles bakom Acropolismuseet, klassisk bytaverna mitt i Aten med god mat och låga priser. Motormuseet nära National Museeum är intressant om man ska komma med ytterligare ett tips Senast redigerad av Mahava den 2020-02-05 klockan 09:20. |
|
|||
|
|||
"Jag drack mycket igår".
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Det här är ett av min mans bästa minnen helt klart. Eftersom det gick så bra för honom fick han agera chaufför åt Dalaras när han besökte min mans hemtrakter... men den historien tar vi en annan gång |
|
||||
|
||||
Citat:
Här är några av bilder. Jag gillar bilderna för de är så himla glada. |
|
||||
|
||||
Vilken fantastisk historia! Tänk att han varit chaufför till Irini Pappas OCH Dalaras!
Ja, det var tur att din man inte följde Irini Pappas råd. |
|
|||
|
|||
Citat:
Alla är glada och i avslappningsmode. |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
/ Anne |
|
||||
|
||||
Citat:
Mitsotakis känner jag igen, men Gennimata har jag aldrig sett vad jag vet, det beror troligen på att det aldrig skrivs om Pasok idag. De är väl alltför små nu. |
|
|