|
||||
|
||||
Kartor över grekiska öar och fastland
Jag har under åren samlat på mig massor med kartor, böcker och annat smått och gott från Grekland. Nu när jag rensar från vinden märker jag att jag har sparat alldeles för många saker. Som till exempel kartor. På bilden ser ni en del av min kartsamling. Titta noga, för snart ska de kastas.
Köper ni fortfarande kartor om resmål i Grekland? |
|
||||
|
||||
Sv: Kartor över grekiska öar och fastland
Jo da - jeg køber kort. Efter min mening er det enklere at planlægge dagens udflugter på forhånd med et kort end ved at Google. Når jeg kører rundt synes jeg også, at et kort er bedre. Det er heller ikke alle steder, der er mobildækning. Desuden kan man løbe tør for strøm, og så finder man aldrig tilbage til hotellet igen
|
|
|||
|
|||
Kartor har jag också,försökte slänga dom en gång
men jag kunde inte! Ett tag sparade jag flygbiljetter men det har jag slutat med. Resehandböcker skicka jag iväg till Erikshjälpen en del gav jag bort…. Varför är det så jädrans svårt å göra sig av med både det ena och det andra🤔 Pia |
|
||||
|
||||
Kartor är så fina, tycker jag. Och nog hittade man dit man skulle förut, nu hittar man ingenstans utan google.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Om jag kommer till en ny ö, så vill jag gärna kunna veckla ut en karta. Då kan man ju tillsammans diskutera utflykter osv. Gäller det ett åtebesök på en ö så plockar jag oftast fram min gamla karta "bara för att..."... skall man visa något är det ju bra att åskådliggöra saker & ting via kartan...
Synd att slänga dessa skatter.... för mig skulle det vara en omöjlighet.. //Conny |
|
|||
|
|||
Självklart "papperkartor"! Denna "pleistosaurus" är inte förtjust i GPS (utom möjligen i stadstrafik). Tycker man får mycket bättre överblick och dessutom kan den inte strejka pga strömbrist i mobilen eller dålig täckning, precis som du skrev, Susie.
Det enda problemet numer är att det är svårt att få tag på uppdaterade kartor men so what, det löser sig En felkörning gör oftast att man hittar något nytt och oväntat Catlady, som gillar att vara lite "vilsen" ibland....... |
|
||||
|
||||
Varför ska du kasta dem? Är det flyttstädning eller döstädning på gång? *orolig* Lp-skivor och ungdomsböcker kan man förstå, men Greklandskartor? Det är ju du som är vår kompass i Grekiska övärlden! 🏝️🇬🇷 👁️*🗨️
|
|
||||
|
||||
😊
|
|
|||
|
|||
Inte nu längre, OpenStreetmaps har blivit ganska bra numera och jag tycker även tex Waze fungera föredömligt numera
|
|
||||
|
||||
Anledningen till att jag ska kastar dem är att för att jag inte längre har plats för dem, och jag har ingen användning för dem längre. Dock sparar jag kartorna över Amorgos, Naxos, Andros, Chios och Tilos.
Jag skulle kunna ge bort dem om det inte vore för den där lilla detaljen att kartorna är fulla av mina anteckningar. |
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
Förstår! Själva ö-essensen
|
|
||||
|
||||
Den här kartan över Amorgos var den enda karta över Amorgos som fanns förr i tiden. Kartan var handgjord av Dr. Georg Perreiter och fanns att köpa i Katapola och Egiali. Den var var lika otymplig som den var oumbärlig. Otymplig för att den var, tja, otymplig. Oumbärlig för att det inte fanns någon annan karta, för att många vandringsleder var utsatta, och för den kortfattade, men mycket intressanta, informationen.
Det var på den här kartan jag första gången läste om ”De pensionerade åsnornas dal”. Under åren har jag letat efter denna mytomspunna dal, och jag tror att jag hittade den till slut. Är det någon av er som minns den här kartan? Bild på ”De pensionerade åsnornas dal” finns här. |
|
||||
|
||||
Citat:
/ Anne |
|
|