|
||||
|
||||
Vilken fågel??
Vilken fågel såg vi.
Bilderna kanske ej är det bästa men snabbt upp med kameran när vi var på väg upp till det turkiska fortet ovanför Paleochora (över 20 grader och sol underbar vandring) Olle |
|
|||
|
|||
Sv: Vilken fågel??
Jag tror det är en Havsörn ni sett, vi ser dem ofta i södra skåne också denna tiden på året, t.ex vid Börringesjön. Fantastiska fåglar
|
|
||||
|
||||
Men nog är det väl en örn?
|
|
|||
|
|||
Tror det er en Golden Eagle.
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Hej Alla
Vad jag begriper är Kungsörn och Golden Eagle, samma fågel. //PA |
|
||||
|
||||
Ingen verkar ha gissat på kråka än, så då säger jag det
|
|
||||
|
||||
Visst är det en Kungsörn. Kryssat en vid Lakki och en bortom Aradiaravinen.
Havsörn har jag aldrig hört talas om på Kreta. Hökörn och ormörn inte ovanliga. Ingen av dessa arter kan förväxlas med gam, gåsgamen. Dvärgörn två gånger! (PR-avdelningen uttalar sig...) Större o mindre skrikörn kan säkert dyka upp. Själv aldrig kryssat dom på Kreta. Grattis till den obsen! |
|
||||
|
||||
Tack för all info. den var underbart vacker där den svevade över oss.
Detta var den första Kungsörnen på Kreta för mig. Olle |
|
||||
|
||||
Olle och Anna; var ligger det turkiska fortet ocg är det långt att gå dit?
Birgitta. |
|
||||
|
||||
Hej Birgitta!
Gårdagens vandring då vi strosade upp till det turkiska fortet och såg den underbara kungsörnen börjar i byn Azogires. Lite före byn tar man till vänster, vägen är skyltat till 99 kyrkofädernas grotta. Några hundra meter före vägen slutar finns en port i staketet till vänster, man går genom den och därefter vandrar man ca en halv timme i buskig terräng, uppåt mindre än hundra meter. Man vandrar först på en gammal övervuxen väg, sedan i buskig terräng nästan utan stig. Utsikterna är obegripligt vackra: Vita bergen, nu med lite nysnö, Gavdos, Paleochora långt nedanför. Man kan också fortsätta från fortet till andra sidan av berget och till byn Spaniakos. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Jag har aldrig sett hökörn på Kreta, bara på Tilos (flera gånger), däremot har jag sett ormörn. Kungsörn har jag inte heller sett på Kreta. (Men lammgam har jag sett )
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag vet inte hur jag ska reagera på detta. I flera år har jag "jagat" Lammgam på Kreta och det har inte du! Och nu får jag läsa detta! Ok, du föjer med mig på nästa Kretaresa - inget snack om saken! (Var någonstans... |
|
||||
|
||||
Citat:
Skämt åsido så är chanserna stora att se lammgam just där. Tobbe S och laero har också varit där och sett lammgam. |
|
||||
|
||||
Mitt tips som jag åkte på var till Vita Begen och ravinen Agia Irini.
Inte så bra tips typ... Tack för bättre tips. Får se om jag kan klämma in Platanos Gorge i april. |
|
|