|
|||
|
|||
Sv: Museum i Grekland
Jag har varit på Archaeological museum i Heraklion,och även det i Rethymo.
Senast redigerad av Athanasia den 2020-01-10 klockan 11:42. Anledning: Tillägg |
|
|||
|
|||
Jag har varit på museet inne i Vathy på Samos.
Sen skulle vi ju fara till Pythagorion och gå på museet där och titta på statyn som det skrivits om här på Kalimera,men det har inte blitt av än. Men vi hinner nog för vi tänker inte sluta resa till vårt borta men hemma. Pia |
|
|||
|
|||
Finns det ett museum lär du hitta mig där..... Man kan lära sig så mycket om både historia, folk och kultur. Favorit är Arkeologiska Museet i Heraklion, har ett specialintresse för de gamla minoerna! Ormgudinnan upphör aldrig att fascinera mig! Så liten men ändå så uttrycksfull!
|
|
|||
|
|||
Ett litet PS:muséet i Delphi! Där finns ju O'eniochos (Körsvennen) den är helt underbar, ögonen ser helt levande ut och verkar följa dig genom rummet! Magnifik!
|
|
||||
|
||||
Utan vidare, går ofta på museum när någon intressant finns i närheten. Däremot kan jag medge att koncentrationen inte alltid är på topp. Man borde ta reda på mycket mera i förväg för att ordentligt få något ut av besöket. Eller ha en kunnig guide som man sen måste orka lyssna på också.
Men man kan alltid bättra sig. / Anne |
|
||||
|
||||
Arkeologiska Museet i Heraklion är sannerligen fantastiskt. Har dock inte varit där sedan de renoverade, så att åka dit igen ser jag verkligen fram emot.
|
|
||||
|
||||
Jag har varit på en hel del museer i Grekland på de flesta platser jag besökt. Var nog mer road av det förr men de senaste åren är det inget jag direkt prioriterat. Däremot gillar jag små privata "museum".
Minns särskilt ett litet sådant i Lefkas stad som en gullig liten farbror driver och där han samlat allsköns gamla saker från förr i världen, han nästan ber dig komma in och titta vilket är svårt att tacka nej till. Det kostar inget men jag köpte några hemmagjorda CD-skivor av honom med gammal knastrig grekisk musik istället. Någon annan som varit där? |
|
|||
|
|||
Jag älskar historia o kultur. Arkeologiska museet i Athen är enastående. Även Akropolis museet, har dock inte besökt det nya. Krigs museet i Athen var sevärt. På öarna finns Arkeologiska museer på Samos, flera på Kreta, Rhodos, Kos, Kefalonia, Korfu, Hydra, Thessaloniki hade både arkeologi o krigsmuseum, samma som Rethymnon. Pireus hade ett litet jag slank in på. Sjöfartsmuseet i Chania är fint. Sen när man besöker kända antika utgrävningar finns både ruiner samt museer Delos, Olymipa, Mykene, Epidaurus, Knossos
Besökt alla minst en gång, nog glömt nån ö I Pireus finns ett av få Liberty ship bevarade samt ett slagskepp från Balkankrigen : G. Averoff Sen har Leros 2a världskrigs lämningar |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Finns ett intressant museum i Merikia, som är väl värt ett besök.
|
|
|||
|
|||
Gillar också att gå på museum i Grekland!
Har varit på de flesta muséer som nämnts i tråden och fler därtill. Är normalt inte så fascinerad av krigsmuseer men muséet om andra världskriget på Leros var verkligen intressant och sevärt! |
|
||||
|
||||
Det finns en litet men naggande gott folkmuseum på Folegandros.
|
|
|||
|
|||
Kan rekommendera folkloremuseet i Skopelos stad. Fint och intressant!
|
|
||||
|
||||
Där har jag tyvärr inte varit. Tack för tips!
|
|
|